Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
Piśmiennictwo
12.Grattan-Bellew P.E.: Alkali-aggregate reaction in concrete. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa.
13.Gillot J.E., Swenson E.G.: Mechanism of the alkali-carbonate rock reaction. “Quarterly Journal of Engineering Geology”, 1964, pp. 7-24.
14.Gillot J.E.: Mechanism and kinetics of expansion in the alkali-carbonate rock reaction. “Canadian Journal of Earth Sciences”, Vol. 1, No. 2, 1964, 121-145.
15.Katayama T.: How to identify carbonate rock reactions in concrete. “Materials Characterization”, Vol.53. pp. 85-104. Proc. 9th Euroseminar on microscopy applied to building materials, Trondheim, Norway 2004.
16.Concrete Society: Non Structural Cracking, Slough, Concrete Society, 1992, Technical Report 22.
17.Wood J.G.M.: Improving guidance for engineering assessment and management of structures with AAR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
18.Larbi J.A., Visser J.H.M.: Diagnosis of chemical attack of concrete structures: the role of microscopy. Proc. of the 7th Euroseminar on Microscopy Applied to Building Materials, Delft, The Netherlands, June 29-July 2, 1999, pp. 55-65.
19.Sims I.: The importance of petrography in the ASR assessment of aggregates and existing concretes. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa, Canada, Edited by P. Gratan-Bellew, 1987, pp. 358-367.
20.St. John D.A., Poole A.B., Sims I.: Concrete petrography, a handbook of investigative techniques. London, Edward Arnold Ltd., 1998, pp. 474.
21.CSA International: Guide to the Evaluation and Management of Concrete Structures Affected by Alkali- Aggregate Reaction. General Instruction No. 1, A864-00, February 2000, pp. 116.
22.CUR Recommendation: Inspection and assessment of concrete structures attacked or suspected to be attacked by ASR. (In Dutch), CUR Recommendation, 5e Draft Doc. No. 2002-13. CUR Committee C-106, 2002, pp. 25.
23.LCPC Techniques et méthodes Alcali-réaction du béton. Essai d’expansion résiduelle sur béton durci. Techniques et méthodes des LPC. Project de Methode d’essai LPC No. 44. Ministère de l’Équipement, du Logement, des Transports et du Tourisme. 1997, pp. 11.
24.Hunkeler F., Merz Ch., Kronenberg P.: Alkali-Aggregate Reaction (AAR). Fundamentals and measures for new and old structures. FEDRO Documentation 82013. Editor: Swiss Federal Roads Office, pp., 126, 2007, in German and French.
25.Juliani M.A.C., Becocci L., Carrazedo R.: Detection of Alkali-Aggregate Reaction in Guarulhos International Airport Aircraft Apron: Methodology. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
26.Eriksen K., Jansson J., Geiker M.: Assessment of concrete bridge decks with ASR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
27.Wood J.G.M., Grantham M.G., Wait S.: Tuckton Bridge, Bournemouth. An Investigation of Condition after 102 years. Proc. Concrete Platform 2007 QU Belfast. And Proc. Structural Faults Conf. 2008.
28.Tetsuya Katayama, Takeshi Oshiro, et al.: Late-Expansive ASR due to imported sand and local aggregates in Okinawa Island, Southwestern Japan, Abs. 86. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
29.Fernandes I., Santos Silva A. et al.: Characterization of AAR in Fagilde Dam . Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Czy Zespół zamierza integrować współpracę między konstruktorami, projektantami, wykonawcami a służbami konserwatorskimi? Arkadiusz Madaj: Jednym z istotnych elementów planowanego działania zespołu jest właśnie integrowanie działań wszystkich instytucji i osób, które zajmują się obiektami historycznymi, w tym uznanymi za zabytkowe, tj. wpisanymi ...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”