Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
Piśmiennictwo
12.Grattan-Bellew P.E.: Alkali-aggregate reaction in concrete. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa.
13.Gillot J.E., Swenson E.G.: Mechanism of the alkali-carbonate rock reaction. “Quarterly Journal of Engineering Geology”, 1964, pp. 7-24.
14.Gillot J.E.: Mechanism and kinetics of expansion in the alkali-carbonate rock reaction. “Canadian Journal of Earth Sciences”, Vol. 1, No. 2, 1964, 121-145.
15.Katayama T.: How to identify carbonate rock reactions in concrete. “Materials Characterization”, Vol.53. pp. 85-104. Proc. 9th Euroseminar on microscopy applied to building materials, Trondheim, Norway 2004.
16.Concrete Society: Non Structural Cracking, Slough, Concrete Society, 1992, Technical Report 22.
17.Wood J.G.M.: Improving guidance for engineering assessment and management of structures with AAR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
18.Larbi J.A., Visser J.H.M.: Diagnosis of chemical attack of concrete structures: the role of microscopy. Proc. of the 7th Euroseminar on Microscopy Applied to Building Materials, Delft, The Netherlands, June 29-July 2, 1999, pp. 55-65.
19.Sims I.: The importance of petrography in the ASR assessment of aggregates and existing concretes. Proceedings of the 7th International Conference on Alkali-Aggregate Reaction in Concrete, Ottawa, Canada, Edited by P. Gratan-Bellew, 1987, pp. 358-367.
20.St. John D.A., Poole A.B., Sims I.: Concrete petrography, a handbook of investigative techniques. London, Edward Arnold Ltd., 1998, pp. 474.
21.CSA International: Guide to the Evaluation and Management of Concrete Structures Affected by Alkali- Aggregate Reaction. General Instruction No. 1, A864-00, February 2000, pp. 116.
22.CUR Recommendation: Inspection and assessment of concrete structures attacked or suspected to be attacked by ASR. (In Dutch), CUR Recommendation, 5e Draft Doc. No. 2002-13. CUR Committee C-106, 2002, pp. 25.
23.LCPC Techniques et méthodes Alcali-réaction du béton. Essai d’expansion résiduelle sur béton durci. Techniques et méthodes des LPC. Project de Methode d’essai LPC No. 44. Ministère de l’Équipement, du Logement, des Transports et du Tourisme. 1997, pp. 11.
24.Hunkeler F., Merz Ch., Kronenberg P.: Alkali-Aggregate Reaction (AAR). Fundamentals and measures for new and old structures. FEDRO Documentation 82013. Editor: Swiss Federal Roads Office, pp., 126, 2007, in German and French.
25.Juliani M.A.C., Becocci L., Carrazedo R.: Detection of Alkali-Aggregate Reaction in Guarulhos International Airport Aircraft Apron: Methodology. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
26.Eriksen K., Jansson J., Geiker M.: Assessment of concrete bridge decks with ASR. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
27.Wood J.G.M., Grantham M.G., Wait S.: Tuckton Bridge, Bournemouth. An Investigation of Condition after 102 years. Proc. Concrete Platform 2007 QU Belfast. And Proc. Structural Faults Conf. 2008.
28.Tetsuya Katayama, Takeshi Oshiro, et al.: Late-Expansive ASR due to imported sand and local aggregates in Okinawa Island, Southwestern Japan, Abs. 86. Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008
29.Fernandes I., Santos Silva A. et al.: Characterization of AAR in Fagilde Dam . Proc 13th ICAAR M. Broekmans B Wigum ed., NTNU Trondheim, June 2008.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...