Diagnostyka i oceny uszkodzeń betonu spowodowanych reakcjami AAR – cz. I
We wczesnych etapach powoli rozwijające się reakcje AAR powodują zwiększenia wymiarów wcześniej występujących w betonie pęknięć, które mogły być spowodowane innymi wymienionymi powyżej czynnikami, do rozmiarów 0,4 mm/m do 0,6 mm/m (tzw. swobodna ekspansja) – tab. 1.
W miarę dalszego rozwoju AAR pojawiają się z czasem charakterystyczne cechy pękania dla tego zjawiska, rozpoznawalne nie tylko w badaniach petrograficznych, ale również identyfikowane makroskopowo.
Zewnętrzne skutki uszkodzenia betonu spowodowane przez AAR
Uszkodzenia betonu spowodowane przez AAR mogą objawiać się na jego powierzchni zewnętrznej w kilku formach. Najczęściej przybierają postać:
- rozległych spękań, często w formie „mapy spękań” (ang. map cracking) w sytuacji, gdy element betonowy nie jest ograniczony sąsiednimi konstrukcjami lub przez wewnętrzne zbrojenie,
- spękań mających skłonności do rozwoju wzdłużnie równoległego do kierunku dominujących naprężeń, ponieważ pęknięcia poprzeczne są tłumione w miejscach, w których powstają naprężenia ściskające (na przykład obciążone osiowo kolumny),
- zmiennych rozszerzeń, powodujących względne ruchy, przemieszczenia i odkształcenia w różnej skali między częściami konstrukcji i/lub poza płaszczyzną przemieszczenia pęknięcia itp., wynikających ze zmiennego rozszerzania.
Notowane są również dodatkowe objawy uszkodzeń betonu, które wynikają najprawdopodobniej z określonej jakości kruszyw:
- pęknięcia w betonie są czasami wypełniane produktami reakcji (żele ASR, w przypadku ASR jako wysięki,
- przebarwienia powierzchni, szczególnie wzdłuż pęknięć,
- łuszczenie lub odpryskiwanie części powierzchni,
- odpryski powierzchniowe, często spowodowane przez reakcję grubszych cząstek kruszywa znajdujących się w pobliżu powierzchni betonu. Zjawisko to może być spowodowane również oddziaływaniem niskiej temperatury.
W ekstremalnych przypadkach z wolnymi ekspansjami powyżej 2,5 mm/m:
- rozwarstwienie rozwijające się w płaszczyźnie zbrojenia, które może osłabić połączenia zbrojenia płyt lub fundamentów,
- uszkodzenia stalowego zbrojenia.
Piśmiennictwo
1.CSA International. Guide to the Evaluation and Management of Concrete Structures Affected by Alkali-Aggregate Reaction. “General Instruction” No. 1, A864-00, February 2000, pp. 116.
2.CUR Recommendation 102: Inspection and assessment of concrete structures attacked or suspected to be attacked by ASR. pp. 25. Gouda 2005.
3.Institution of Structural Engineers: Structural effects of alkali-silica reaction. Technical guidance on the appraisal of existing structures. Report of an ISE task group. London, SETO Ltd., 1992. pp. 48.
4.Concrete Society Technical Report 30: Alkali-silica reaction, minimising the risk of damage to concrete. Guidance notes and model specification clauses. “Concrete Society”, 1999, pp. 44, 3rd edition.
5.BRE Digest 330: Alkali-silica reaction in concrete: 2004 edition ‒ four part set.
6.St. John D.A., Poole A.B., Sims I.: Concrete petrography, a handbook of investigative techniques. London, Edward Arnold Ltd., 1998, pp. 474.
7.LCPC: Manuel d’identification des réactions de dégradation interne du beton dans les ouvrages d’art. 1999, pp. 42.
8.LCPC: Aide a la gestion des ouvrages atteints de réaction de gonflement interne, Guide Technique. 2003, pp. 66.
9.C and CAA Report T47: Alkali Aggregate Reaction. Guidelines on Minimising the Risk of Damage to Concrete Structures in Australia. Joint Publication of Cement and Concrete Association of Australia and Standards Australia. SAA HB79-1996, pp. 31.
10.CSIRO Australia: General Guidelines for Minimising the Potential Risk of Deleterious Expansion in Concrete Structures due to Alkali-Silica Reaction. DBCE Technical Report TR 92-4.
11.Stanton T.E.: Expansion of concrete through reaction between cement and aggregate. “American Society of Civil Engineers, Proceedings”, Vol. 66, 1940, pp. 1781-1815.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...