Beton masywny w świetle inwestycji branży energetycznej w Polsce w XXI wieku, cz. I.

Wymagania dotyczące składników mieszanki betonowej do zastosowań w konstrukcjach masywnych

Właściwy dobór składników mieszanki betonowej ma ogromne znaczenie dla wykonania każdej konstrukcji, w szczególności konstrukcji masywnej. Kluczowe znaczenie ma zastosowanie cementów zawierających znaczne ilości dodatków mineralnych, charakteryzujących się niskim ciepłem hydratacji. Najczęściej stosowane są cementy hutnicze klasy 32,5. Betony przeznaczone dla konstrukcji masywnych powinny w swoim składzie zawierać:

  • Cementy wg PN-EN 197-1 [8] o niskim cieple hydratacji CEM III (cementy hutnicze), CEM IV (cementy pucolanowe) lub CEM V (cementy wieloskładnikowe), w zależności od specyfikacji i zgodnie z klasą ekspozycji obiektu. Niskie ciepło hydratacji (LH) to wartość poniżej 270 J/g [9]. Grafikę przestawiającą wartości ciepła hydratacji cementów z oferty Górażdże Cement zaprezentowano na rys. 3 [9].
  • Dodatki typu II, do znormalizowanych dodatków typu II do betonu należą popiół lotny [10], pył krzemionkowy [11], zmielony granulowany żużel wielkopiecowy [12].
  • Kruszywa naturalne wg PN-EN 12620 + A1:2010 [13]: piaski, żwiry (ze wskazaniem na kruszywa o uziarnieniu do 32 mm).
  • Domieszki uplastyczniające (np. superplastyfikator na bazie eteru polikarboksylowego).
  • Domieszki opóźniające wiązanie.

Rys. 3. Ciepło hydratacji cementów z oferty Górażdże Cement [9] betonRys. 3. Ciepło hydratacji cementów z oferty Górażdże Cement [9]

W warunkach krajowych w betonie masywnym najczęściej stosowan...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.