Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Metody wykonywania wykopów i nasypów
Wykonywanie wykopów może być prowadzone ręcznie i mechanicznie: koparkami, spycharkami i zgarniarkami. Zasadniczo wykopy można wykonać metodą warstwową i metodą głębokiego wcięcia. W metodzie warstwowej zdejmuje się (odspaja) kolejne warstwy gruntu, pogłębiając wykop. Odspajanie, w zależności od kierunku postępu robót, można wykonać sposobem „od boku” i sposobem „od środka”. W metodzie głębokiego wcięcia (stosowanej często w robotach liniowych) maszyna, np. koparka, wykonuje wykop do zadanej głębokości z jednego stanowiska, rozszerzając go następnie do projektowanej szerokości wykopu.
Sposoby wykonania wykopów metodą warstwową są następujące [3]:
- podłużny, zwany też przelotowym,
- poprzeczny,
- czołowy.
Najwygodniejszy jest sposób wykonywania wykopu ze względu na możliwość swobodnego ruchu maszyn i środków transportu. Urządzenia zdejmują kolejne warstwy gruntu, który może być wywożony samochodami samowyładowczymi, przy czym główny kierunek poruszania się maszyn jest równoległy do podłużnej osi wykopu.
Poprzeczny sposób wykonywania wykopów stosuje się w miejscu, w którym teren jest tak ukształtowany, że urobek przemieszcza się prostopadle do osi podłużnej wykopu.
Czołowy sposób stosuje się w przypadku wykonywania, głównie koparkami, wykopów pod budynki.
Istnieją dwie metody wykonywania nasypów [3]:
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Metody wykonywania wykopów i nasypów Wykonywanie wykopów może być prowadzone ręcznie i mechanicznie: koparkami, spycharkami i zgarniarkami. Zasadniczo wykopy można wykonać metodą warstwową i metodą głębokiego wcięcia. W metodzie warstwowej zdejmuje się (odspaja) kolejne warstwy gruntu, pogłębiając wykop. Odspajanie, w zależności od kierunku postępu robót, można wykonać sposobem „od boku” i sposobem „od środka”. W metodzie głębokiego wcięcia (stosowanej często w robotach liniowych) maszyna, np...
Sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych
Prędkość wałowania i jej wpływ na nawierzchnię Prędkość wałowania walca drogowego ma ogromne znaczenie w kontekście uzyskiwania wysokiej jakości zagęszczenia nawierzchni. Zalecana prędkość wałowania waha się w granicach 3-6 km/h, z rekomendacją, aby przy pierwszych przejazdach prędkość ta była nawet mniejsza. Zbyt duża prędkość wałowania może prowadzić do powstawania wybrzuszeń lub pęknięć nawierzchni, co może negatywnie wpłynąć na jakość wykonanej pracy. Optymalna prędkość wałowania pozwala ...
Historyczny rozwój konstrukcji mostowych, cz. I
Jednym z przykładów budowy podpór kamiennych na umocnionym fundamencie palami drewnianymi jest most Ponte Sant Angelo (rys. 2). Most ten został zbudowany nad rzeką Tyber w roku 134 n.e. przez cesarza Hadriana jako część projektu mającego połączyć jego nowo wybudowane mauzoleum, znane jako Castel Sant’Angelo, z centrum miasta. Zbudowany z białego marmuru most składa się z pięciu łuków, z których środkowy jest największy. Na most prowadzi dziesięć oryginalnych aniołów z marmuru, zaprojektowanyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...