Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów

Metody wykonywania wykopów i nasypów

Wykonywanie wykopów może być prowadzone ręcznie i mechanicznie: koparkami, spycharkami i zgarniarkami. Zasadniczo wykopy można wykonać metodą warstwową i metodą głębokiego wcięcia. W metodzie warstwowej zdejmuje się (odspaja) kolejne warstwy gruntu, pogłębiając wykop. Odspajanie, w zależności od kierunku postępu robót, można wykonać sposobem „od boku” i sposobem „od środka”. W metodzie głębokiego wcięcia (stosowanej często w robotach liniowych) maszyna, np. koparka, wykonuje wykop do zadanej głębokości z jednego stanowiska, rozszerzając go następnie do projektowanej szerokości wykopu.

Sposoby wykonania wykopów metodą warstwową są następujące [3]:

  • podłużny, zwany też przelotowym,
  • poprzeczny,
  • czołowy.

Najwygodniejszy jest sposób wykonywania wykopu ze względu na możliwość swobodnego ruchu maszyn i środków transportu. Urządzenia zdejmują kolejne warstwy gruntu, który może być wywożony samochodami samowyładowczymi, przy czym główny kierunek poruszania się maszyn jest równoległy do podłużnej osi wykopu.

Poprzeczny sposób wykonywania wykopów stosuje się w miejscu, w którym teren jest tak ukształtowany, że urobek przemieszcza się prostopadle do osi podłużnej wykopu.

Czołowy sposób stosuje się w przypadku wykonywania, głównie koparkami, wykopów pod budynki.

Istnieją dwie metody wykonywania nasypów [3]:

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.