Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Zasada działania georadaru
Georadar (ang. ground penetrating radar – GPR) wykorzystuje zasadę transmisji i odbicia fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości w zakresie od 10 MHz do 2,6 GHz, która umożliwia mapowanie (lokalizację) obiektów znajdujących się na pewnej głębokości w stosunku do powierzchni ziemi (rys. 1). Oprócz samego wykrycia obiektów znajdujących się pod ziemią georadar pozwala także na oszacowanie głębokości elementu lub pustki, co jest przydatne w trakcie robót budowlanych w gęstej zabudowie miejskiej lub na terenach, na których dokonano płytkiej eksploatacji złóż kopalnych. W drogownictwie georadar jest wykorzystywany do weryfikacji grubości wykonanych lub istniejących warstw konstrukcji nawierzchni, sprawdzenia układu i grubości materiałów budujących płytkie (przypowierzchniowe) warstwy litosfery czy też do sprawdzenia głębokości występowania zwierciadła wód gruntowych. Dokładność szacunków w zakresie głębokości znajdowania się oraz rozmiarów badanych elementów zależy od dokładnej znajomości prędkości fali elektromagnetycznej w danym ośrodku. Informacje o prędkości zwykle pochodzą z dostosowania równania hiperboli na radargramie, gdzie zidentyfikowane hiperbole dyfrakcyjne można powiązać z obiektami znajdującymi się pod powierzchnią ziemi [3]. Wraz z rozwojem nauki i inżynierii w zakresie sejsmologii, elektryki i geofizyki także budowa oraz technologia georadarowa ulegały ewolucji i zmianom, jednak działanie georadaru, co do zasady, wciąż jest takie samo.
Aktualnie najbardziej popularną techniką wykonywania pomiarów georadarowych jest profilowanie refleksyjne. Podczas takiego pomiaru anteny nadawcze i odbiorcze są jednocześnie przesuwane po linii pomiarowej wzdłuż wytyczonego profilu. Anteny oddalone są względem siebie o tę samą odległość przez cały czas trwania profilowania. Efektem końcowym takich działań jest informacja o rozkładzie struktur w przypowierzchniowej części ośrodka (od kilkudziesięciu centymetrów do nawet kilku metrów) i wyznaczenie głębokości oraz zakresu ich występowania wzdłuż badanego profilu podłużnego. Pomiar sposobem profilowania refleksyjnego polega na wysyłaniu przez anteny nadawcze w głąb ośrodka (np. asfaltowego, betonowego, gruntowego) pojedynczych impulsów fali elektromagnetycznej o określonej częstotliwości. Fala elektromagnetyczna, przechodząc przez ośrodki o różnych parametrach elektrycznych, ulega tłumieniu, załamaniu, rozproszeniu i odbiciu. Ta ostatnia (fala odbita) jest rejestrowana przez anteny odbiorcze. Proces rejestracji i zapisu pomierzonych danych jest wykonywany na miejscu pomiaru z wykorzystaniem laptopa i zapisywany w postaci echogramu. Ostateczny rezultat w postaci wykresu (echogramu wynikowego) jest otrzymywany po zrealizowaniu procedury przetwarzania danych. Zasięg głębokościowy metody georadarowej jest uzależniony od wielu czynników, m.in.: częstotliwości używanych anten, względnej stałej dielektrycznej ośrodka, wilgotności oraz składu mineralnego ośrodka.
Sprzęt do wykonywania pomiarów georadarowych najczęściej występuje w dwóch postaciach:
- w formie wózka, który jest poruszany z wykorzystaniem operatora (fot. 1),
- w formie sprzętu montowanego do pojazdu (fot. 2).
Sprzęt pomiarowy w formie wózka jest często wykorzystywany na krótkich odcinkach badawczych (długość do 1 km) oraz w miejscach, w których ruch pojazdów jest znikomy lub odbywa się z niewielkimi prędkościami. Georadar montowany jako dodatkowy osprzęt na pojeździe jest dedykowany do badań na dłuższych odcinkach dróg i z koniecznością poruszania się z większą prędkością.
Wybrane wyniki badań georadarowych na drodze gminnej
Technologia pomiarów georadarowych staje się coraz bardziej popularna, dostępniejsza oraz przystępniejsza cenowo, a w związku z tym jest też chętniej wykorzystywana w rożnych gałęziach przemysłu i budownictwa. W drogownictwie pomiary georadarowe służą głównie do rozpoznania podłoża gruntowego i jego budowy, sprawdzenia grubości warstw tworzących nawierzchnię drogową, identyfikacji elementów uzbrojenia podziemnego oraz ustalenia wysokości zwierciadła wód gruntowych. Przedstawione w dalszej części artykułu wybrane wyniki badań GPR skupiły się na odtworzeniu układu i grubości warstw konstrukcji nawierzchni oraz sprawdzeniu wysokości zwierciadła wód gruntowych.
Pomiary GPR zostały zrealizowane na jednej z dróg gminnych w województwie śląskim. Droga o długości ok. 800 m jest przeznaczona na ruch pojazdów kołowych do działek, na których jest planowana lokalizacja strefy ekonomicznej z siedzibami firm spedycyjnych, magazynowych i produkcyjnych. Przekrój drogowy składa się z jednej jezdni o dwóch pasach ruchu prowadzących ruch w przeciwnych kierunkach, pasów postojowych dla pojazdów oczekujących na wjazd do poszczególnych firm oraz jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego z wydzielonym pasem dla pieszych i rowerzystów (fot. 3). Nawierzchnia drogowa była przygotowana do przeniesienia ruchu o kategorii KR3.
Uwarunkowania gruntowo-wodne, tj. przebieg odcinka drogowego przez obszar złożony z gruntów spoistych, wysadzinowych o dużej wilgotności i wysokim poziomie zwierciadła wody gruntowej (ZWG) obserwowanym podczas prowadzenia prac budowlanych, pozwoliły na zainteresowanie się ww. odcinkiem w kontekście pomiarów georadarowych. Badania GPR wykonano w marcu, czyli w okresie potencjalnie wysokiego poziomu ZWG, który może powodować gorsze warunki do pracy nawierzchni pod obciążeniem od ruchu pojazdów. Do badań wykorzystano georadar w formie wózka do przejazdów ręcznych (fot. 1). Sprzęt ten był wyposażony w antenę o nominalnej częstotliwości emitowanej fali elektromagnetycznej równej 270 MHz z teoretycznym zasięgiem głębokościowym do ok. 5,0 m. Rozdzielczość pozioma metody wynosiła ok. 50 cm, natomiast rozdzielczość pionowa – ok. 10 cm.
Badania wykonano na dwóch pasach ruchu oraz w ciągu dwóch pasów postojowych w śladzie prawego koła pojazdów (ok. 75 cm od prawej krawędzi każdego z pasów). W artykule przedstawiono wyniki pomiarów dla pasów wewnętrznych, tj. pasów, po których odbywał się ruch pojazdów kołowych. Prezentowane na rys. 2 i 3 wyniki pomiarów GPR są już efektem przetwarzania danych i processingu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...