Reklama

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej

Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma.

Obiekty inżynierskie to ogromny majątek narodowy, który wymagał dużego nakładu sił i środków, a także ogromnego „wsadu” wiedzy. Jest on również dorobkiem wielu pokoleń, z tego względu wydaje się oczywiste, że wymaga on odpowiedniego utrzymania, wykonywania prac remontowych i zabiegów renowacyjnych bądź też wzmacniania konstrukcji, aby możliwe było ich wieloletnie użytkowanie (jest oczywiste, że jak najdłuższe). W tym kontekście zagadnienie trwałości mostów nabiera szczególnego znaczenia.

Opisywana tematyka stanowi szerokie spektrum wiedzy z wielu dziedzin, które są wzajemnie ściśle związane. Dotyczą one zarówno sposobu właściwego konstruowania obiektów, stosowanych technologii i używanych materiałów – różnych na przestrzeni lat, jak też jakości samego procesu ich wznoszenia. Ma to też bezpośredni związek z poziomem utrzymania obiektów w trakcie ich eksploatacji, wielkością przeznaczonych nakładów finansowych na ten cel, jak również z metodami zarządzania gospodarką mostową.

Zdaniem autora w codziennej praktyce nie docenia się w sposób właściwy wagi problematyki trwałości. Wszyscy wiemy, że eksploatowany obiekt mostowy jest najczęściej niezauważany aż do momentu wyłączenia go z użytkowania, a przecież należy sobie uświadomić, że to właśnie trwałość decyduje o tym, jak długo będzie on składową częścią tak nam wszystkim niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej.

Bieżące problemy eksploatacyjne użytkowanych obiektów mostowych

Pomimo dysponowania odpowiednimi, funkcjonującymi systemami przeglądów infrastruktury mostowej w naszym kraju, jak również coraz bardziej zaawansowanymi systemami i technikami diagnostycznymi poziom utrzymania obiektów mostowych nie odpowiada potrzebom w tym zakresie. Wiąże się to zarówno z coraz większą liczbą obiektów koniecznych do utrzymywania, wiekiem konstrukcji użytkowanych, jak i ciągłymi ograniczeniami środków finansowych, które są do dyspozycji jednostek zarządzających infrastrukturą komunikacyjną – w kraju i na świecie. Taki stan powoduje stopniową degradację nieodpowiednio utrzymywanych mostów, a przez to obniża się ich ogólna trwałość. Przykłady dotyczące newralgicznych elementów konstrukcyjnych mostów o różnych rozwiązaniach materiałowych w aspekcie ich trwałości – wymagające szczególnej uwagi pod względem utrzymania – przedstawiono na fot. 1-5.

Biorąc pod uwagę wymogi prawne, to zgodnie z ustawą [1] zarządca obiektu inżynierskiego powinien utrzymywać go w sposób zapewniający stałe spełnianie przez ten obiekt następujących wymagań podstawowych:

  • nośności i stateczności konstrukcji,
  • bezpieczeństwa użytkowania i dostępności obiektów,
  • bezpieczeństwa pożarowego,
  • higieny, zdrowia i środowiska,
  • ochrony przed hałasem,
  • oszczędności energii i izolacyjności cieplnej,
  • zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych;

Ponadto zarządca obiektu inżynierskiego powinien w szczególności zapewnić użytkowanie i ochronę obiektu inżynierskiego w sposób ograniczający ryzyko obniżenia nośności, stateczności i trwałości budowli oraz bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, odbywającego się po obiekcie, pod lub nad obiektem. Wymagania te podane są w najnowszych Wzorcach i standardach Ministerstwa Infrastruktury [2].

Galeria

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.