Uszkodzenia barier ochronnych i krawężników drogowych na terenach górniczych – przyczyny i profilaktyka
Podsumowanie i uwagi dodatkowe
Drogowe bariery ochronne i krawężniki to elementy mające ogromny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, należy tu mieć na uwadze zarówno kierujących pojazdami, jak i pieszych, rowerzystów. Z uwagi na wysoką sztywność osiową i znacznie mniejszą sztywność na kierunku prostopadłym do osi podłużnej bariery ochronne i krawężniki w przypadku górniczych spełzań terenu mogą zostać uszkodzone w sposób, który nie tylko wyklucza ich rolę prewencyjną, ale stanowi istotne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego.
Uszkodzenia barier ochronnych i krawężników są bardzo spektakularne, abstrahując od zagrożeń związanych z uszkodzeniami tych elementów, widoczne uszkodzenia elementów dróg wpływają negatywnie na społeczny odbiór eksploatacji górniczej.
Na terenach górniczych należy zapewnić możliwość przejmowania odkształceń poziomych terenu przez bariery ochronne i krawężniki drogowe na kierunku w ich osi podłużnej. Możliwość przejmowania górniczych spełzań terenu jest zapewniana głównie poprzez wykonanie odpowiednich przerw dylatacyjnych.
Z uwagi na nagłe pojawianie się i szybkie narastanie uszkodzeń barier ochronnych i krawężników celowa jest regularna kontrola odcinków dróg poddanych górniczym spełzaniom terenu. Istotne spełzania terenu trwają krótko i są związane z przechodzeniem eksploatacji (ściany górniczej) pod drogą, dlatego celowa jest współpraca zarządcy drogi z kopalnią w celu ustalenia, kiedy i na jakim odcinku prowadzić wzmożone kontrole elementów drogi.
Piśmiennictwo
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1518).
- Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych. Załącznik do Zarządzenia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa, styczeń 2014.
- Małek K., Hadryś D.: Ochronne bariery drogowe. „Magazyn Autostrady”, 6-7/2019, s. 32-36.
- PN-EN 1317-5-I-A2:2012. Systemy ograniczające drogę. Cz. 1-5.
- Rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43, poz. 430) (tekst jednolity: Dz.U. z 20.01.2016, poz. 124 ze zmianami).
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000 nr 63, poz. 735 ze zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych. (Dz.U. 12/2002, poz. 116 ze zmianami).
- Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych na drogach wojewódzkich województwa kujawsko-pomorskiego. Część I. Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 13/2020 Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy z dnia 31 marca 2020 r.
- PN-EN 1340:2004: Krawężniki betonowe. Wymagania i metody badań. (z uzupełnieniem PN-EN 1340:2004/AC:2007).
- Łój G.: Banalna rzecz – krawężnik? „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 3/2008, s. 67-69.
- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych: Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Warszawa 2014.
- Kowalski A.: Deformacje powierzchni w Górnośląskim Zagłębiu Węglowym. „Główny Instytut Górnictwa”, 2015, s. 123-139.
- Tajduś K., Misa R.: Wpływ podziemnej eksploatacji górniczej na drogi szybkiego ruchu – doświadczenia krajowe oraz zagraniczne. „Przegląd Górniczy”, 5/2014, s. 39-47.
- Grygierek M., Bętkowski P.: Typowe uszkodzenia obiektów infrastruktury komunikacyjnej na terenach górniczych. [W:] Warunki gruntowe projektowanie dróg i mostów. Budownictwo drogowe. Katowice 2020, s. 199-208.
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz.U. 2021, poz. 2351 z późniejszymi zmianami).
- Instytut Techniki Budowlanej: Wymagania techniczne dla obiektów budowlanych wznoszonych na terenach górniczych. Instrukcja nr 364/2007. Warszawa 2007.
- Wytyczne techniczno-budowlane projektowania i wykonywania obiektów mostowych na terenach eksploatacji górniczej. Załącznik do Zarządzenia Ministra Komunikacji. 1976, Dz.U. M. K. nr 31, poz. 290.
- Grygierek M., Waszak A.: Zmiana sztywności nawierzchni drogowej w obszarze deformacji nieciągłej. „Przegląd Górniczy”, 3/2015, s. 30-37.
- Bętkowski P.: Wpływ uszkodzeń na odporność statyczną i dynamiczną mostów na terenach górniczych. „Przegląd Górniczy”, 2/2020, s. 1-10.
- Bętkowski P.: Modeling of information on the impact of mining exploitation on bridge objects in BIM. E3S Web of Conferences, Vol. 36, 2018, 01002, p. 1-8, https://doi.org/10.1051/e3sconf/20183601002.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...