Reklama

Środki chemiczne stosowane podczas zimowego utrzymania dróg

Środki chemiczne w Polsce

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz.U. z 2005 r., nr 230, poz. 1960) do usuwania oraz łagodzenia skutków śliskości zimowej w Polsce wykorzystuje się następujące materiały chemiczne:

  • chlorek sodu NaCl (sól kamienna sucha),
  • solanka – 20-25-proc. roztwór chlorku sodu NaCl lub chlorku wapnia CaCl2,
  • sól zwilżona – 30% solanki + 70% suchej soli NaCl,
  • sól drogowa – 97% NaCl + 2,5% CaCl2 + 0,2% K4Fe(CN)6,
  • techniczny chlorek wapnia (77-80% CaCl2),
  • chlorek magnezu MgCl2,
  • mieszaniny NaCl z CaCl2 lub z MgCl2 w stosunku wagowym:
    • 4:1 – 80% NaCl + 20% CaCl2 (MgCl2),
    • 3:1 – 75% NaCl + 25% CaCl2 (MgCl2),
    • 2:1 – 67% NaCl + 33% CaCl2 (MgCl2).

Trzeba podkreślić, że materiały stosowane do zwalczania, tj. zapobiegania i likwidacji śliskości zimowej, powinny być składowane w specjalnie do tego przygotowanych magazynach stałych lub na tymczasowych składowiskach, tak aby nie prowadziły do degradacji środowiska naturalnego. Wielkość składowisk i ich usytuowanie powinny wynikać z wielkości sieci drogowej, przyjętej technologii zwalczania śliskości, jak i warunków gruntowo-wodnych.

Piśmiennictwo:
  1. Bebłacz D: Zimowe utrzymanie nawierzchni betonowych. „BTA”, 5/19, s. 45-47.

  2. Czarna M.: Pr...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.