Rozbudowa drogi powiatowej w Tarnobrzegu
Celem realizacji jest zadanie inwestycyjne pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr P1110R w Tarnobrzegu poprzez rozbudowę ul. Mickiewicza od km 0+000 do km 1+221” (odcinek ul. Mickiewicza od skrzyżowania z ul. Wisłostrada i Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Siarkową i Orląt Lwowskich).
Projektowana infrastruktura drogowa, wybudowana ok. 50 lat temu, funkcjonuje w historycznej zabudowie miasta z przewagą budynków mieszkalnych posadowionych w bezpośrednim sąsiedztwie pasa drogowego. Ograniczona szerokość w liniach rozgraniczających pasa drogowego w poważnym stopniu utrudnia możliwości dostosowania jej układu komunikacyjnego do rozwoju urbanistycznego miasta. Co związane jest z powstaniem terenów rekreacyjnych w obszarze Jeziora Tarnobrzeskiego, w tym transportu lekkiego – rowerowego.
Głównym zamawiającym jest gmina Tarnobrzeg reprezentowana przez prezydenta Tarnobrzega Dariusza Bożka. Generalnym wykonawcą zadania jest konsorcjum firm PBI Infrastruktura Spółka Akcyjna z siedzibą przy ul. Kolejowej 10E, 23-200 Kraśnik (lider konsorcjum) oraz PBI WMB Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Błonie 8, 27-600 Sandomierz (partner konsorcjum). Zgłoszonymi podwykonawcami inwestycji są Zakład Wykonawstwa Elektrycznego i Teletechnicznego mgr inż. Adam Bednarowski, FHU „BETART” Damian Wójcikowski, BRUK MAR Marek Gawełek, USŁUGI GEODEZYJNE Tomasz Nadzieja oraz DELTA SIEĆ S.C. R. Stadnik, W. Kwaśnik, HARDBET Łukasz Miazga. Za projekt inwestycji odpowiadało Biuro Projektowe EXAL – Marek Tokarz.
Opis przedsięwzięcia
Projektowany odcinek ma nawierzchnię bitumiczną o regularnym przebiegu oraz szerokości pasa drogowego wynikającego z ograniczeń terenowych – zabudowa historyczna Tarnobrzega. ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bartłomiej Kotwica
Prezes PBI Infrastruktura
Rozbudowa ulicy Mickiewicza w Tarnobrzegu to skomplikowana i wymagająca inwestycja. Determinantem przeprowadzenia jej z możliwie najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców była dobra współpraca z Urzędem Miasta w zakresie optymalnej zmiany organizacji ruchu na czas prowadzenia robót. Ulica Mickiewicza stanowi jeden z głównych traktów dojazdowych do centrum Tarnobrzega od strony DK9 z kierunku Rzeszowa, przez co charakteryzuje się wzmożonym ruchem, szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. W Grupie PBI nie boimy się takich wyzwań. W dobrej współpracy z miejskimi instytucjami udało nam się zaplanować naszą pracę tak, aby kierowcy bezproblemowo i bezpiecznie dotarli do celu. Długość realizowanego przez PBI zadania to 1,4 km. Część odcinka wymagała korekty łuku pionowego, który nie spełniał warunków widoczności i przepisów bezpieczeństwa. Dokonaliśmy tam rozbiórki nawierzchni i wykonaliśmy roboty ziemne w celu dostosowania niwelety do nowych założeń projektowych. Odtworzyliśmy konstrukcję nawierzchni poprzez wykonanie stabilizacji gruntu spoiwem hydraulicznym w technologii in situ, podbudowę z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 oraz pełen pakiet warstw bitumicznych dla kategorii KR3. Działania prowadzimy kompleksowo. Nasza praca ma na celu zarówno poprawę bezpieczeństwa kierowców, pieszych, jak i rowerzystów. Ci ostatni skorzystają z budowanych przez nas ciągów pieszo-rowerowych. Pasażerowie i kierowcy komunikacji miejskiej dostaną do dyspozycji nowoczesne i bezpieczne zatoki. Całość traktu będzie wyposażona w efektywną instalację odwodnieniową oraz odpowiednio oświetlona, natomiast sama konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona tak, aby dostosować ją do znacznie wyższych obciążeń. Jesteśmy dumni, że Grupa PBI może realizować takie wyzwania inwestycyjne. Jestem pewien, że po zakończeniu prac, wspólnie z okolicznymi mieszkańcami, użytkownikami drogi, jak i przedstawicielami zamawiającego będziemy mogli zgodnie stwierdzić, że tarnobrzeską ulicę Mickiewicza przenieśliśmy w XXI wiek.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...