Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
Przykłady wykorzystania materiałów w postaci proszków odpadowych
Oprócz klasycznych dodatków do zapraw i betonów cementowych, takich jak: granulowany żużel wielkopiecowy [1, 2], popioły lotne [3] i pył krzemionkowy [4], w ostatnich latach można zaobserwować wzrastającą liczbę publikacji prezentujących wyniki badań kompozytów mineralnych z udziałem odpadowych proszków (fot. 1) pozyskanych z odpadów betonowych i ceramicznych, ze stłuczki szklanej czy też z osadów ściekowych.
Ł. Gołek i E. Kapeluszna w swojej publikacji [5] przedstawili wyniki badań, których celem była ocena możliwości zastosowania mieszaniny szklano-popiołowej z wykorzystaniem popiołów fluidalnych „Pątnów” i „Turów” w technologii wytwarzania spoiw hydraulicznych. Na podstawie uzyskanych wyników badań stwierdzono, że mielona stłuczka szklana w obecności popiołów zawierających wolne wapno wykazuje aktywność pucolanową. Świadczyć o tym możę przyrost wytrzymałości zaczynów sporządzonych ze spoiw zawierających zróżnicowane ilości popiołów i stłuczki szklanej.
Natomiast R.M. Termino et al. [6] badali efekty trwałości mikrostruktury po 1500 dniach dojrzewania zapraw, w których zastosowano proszek szklany jako zamiennik klinkieru. Na podstawie badań mikrostrukturalnych wykazali, że obecność proszku szklanego wpłynęła na rozproszenie większych porów, dzięki temu powstały pory w przeważającej ilości o średnicy poniżej 10 nm. Było to także odczuwalne podczas analizy odporności na działanie chlorków, które miały większą trudność migracji do wnętrza tak małych porów. Generalnie stwierdzono, że dodanie do 20% proszku szklanego jako zamiennik klinkieru nie pogarsza właściwości zaprawy. Nawet wpływa korzystnie na mikrostrukturę, co pozytywnie przekłada się na poprawę ich trwałości.
L. Gautam et al. [7] przeprowadzili eksperymentalne badania betonów samozagęszczalnych (SSC), wykorzystując jako drobne kruszywo ceramiczny proszek odpadowy z chińskiej porcelany stołowej. W składzie mieszanki betonowej piasek zastąpiono wagowo ceramicznym proszkiem odpadowym w ilości: 0%, 10%, 20%, 30%, 40% i 50%. Podobnie S. Subasi at al. [8] zastosowali granulowany odpad ceramiczny o uziarnieniu mniejszym niż 0,125 mm jako wypełniacz w betonie samozagęszczalnym (SCC). W fazie świeżej i stwardniałej określono właściwości betonów samozagęszczalnych o zawartości cementu 550 kg/m3, przy czym ilość wypełniacza odpadowego dozowano pod względem masy cementu w ilościach: 5%, 10%, 15% i 20%. W rezultacie ustalono, że zastosowanie wypełniacza ceramicznego ma pozytywny wpływ na lepkość mieszanek, jednak nastąpił nieznaczny spadek wartości wytrzymałości. Stwierdzono więc, że drobno zmielony odpad ceramiczny można dodawać do 15%, jeśli parametry mieszanki betonowej i wytrzymałość oceniane są łącznie.
Także A.S. El-Dieb et al. [9], wstępnie oceniając cechy odpadowego proszku ceramicznego, takie jak: skład, morfologia i aktywność, zaplanowali zastosowanie odpadowego proszku ceramicznego jako częściowego zamiennika cementu w betonach trzech klas wytrzymałości (25 MPa, 50 MPa i 75 MPa). Udział odpadowego proszku ceramicznego jako zamiennika cementu był różny i wynosił: 10%, 20%, 30% i 40%. Autorzy wykonali szereg badań zarówno mieszanki, jak i betonu, również z zakresu trwałości tego kompozytu. Na podstawie uzyskanych wyników wykazano, że mieszanki betonowe z ceramicznym proszkiem odpadowym charakteryzowały się zmienną wydajnością mierzonych właściwości w zależności od zastosowanego poziomu zastąpienia.
W celu zoptymalizowania specyficznych właściwości mieszanki i betonu z udziałem ceramicznego proszku odpadowego opracowano indeks wydajności (PI). Uwzględnia urabialność, wytrzymałość na ściskanie i trwałość jako mierniki wydajności przy wyborze najbardziej odpowiedniego poziomu zastąpienia cementu ceramicznym proszkiem odpadowym. Autorzy zasugerowali także, że PI można rozszerzyć o dodatkowe kryteria. W takim ujęciu problemu cement można zastąpić ceramicznym proszkiem odpadowym nawet do 40%.
L.G. Li et al. [10] wykonali eksperymentalne badania dotyczące wykorzystania ceramicznych odpadów polerskich, które powstają w trakcie polerowania ceramiki, jako zamiennik zaczynu cementowego. Wykonano szereg mieszanek zaprawy o różnej zawartości cementu, wody i ceramicznych odpadów polerskich. W ramach badań sprawdzano urabialność mieszanki, a także oznaczono wytrzymałość i przeprowadzono analizę SEM struktury stwardniałej zapraw. Stwierdzono, że dodając do 20% objętościowo ceramicznego odpadu polerskiego jako zamiennik zaczynu. Zawartość cementu można zmniejszyć o 33%, wytrzymałość na ściskanie zwiększyć o co najmniej 85%, a mikrostruktura zaprawy jest bardziej zagęszczona.
L. Gautam et al. [11] natomiast przedstawili potencjalne wykorzystanie odpadów granitowych jako zamiennika cementu i kruszyw naturalnych. W swoich badaniach wykorzystali odpady granitowe powstające jako produkt uboczny w procesie cięcia i szlifowania kamienia granitowego w przemyśle kamieniarskim. Zakres badań obejmował oznaczenie właściwości betonu takich jak: urabialność, wytrzymałość na ściskanie, wytrzymałość na zginanie, wytrzymałość na rozciąganie, skurcz przy wysychaniu, prędkość impulsu ultradźwiękowego (UPV), przepuszczalność, nasiąkliwość, porowatość i oddziaływanie siarczanów. Porównując wyniki badań z betonem referencyjnym, ustalono optymalny udział procentowy odpadów granitowych, a ich różnorodność zapewnia skuteczne rozwiązanie wykorzystania odpadów granitowych w betonie jako materiału zastępczego w określonym procencie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...