Reklama

Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym

Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza

Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m.

Duże obniżenie terenu związane z tworzeniem się górniczych niecek osiadań nie jest na terenie Śląska niczym wyjątkowym, w przypadku wielu inwestycji drogowych górnicze obniżenia terenu wynoszą kilkanaście metrów (np. [4]), na liniach kolejowych łączne dokonane i prognozowane obniżenia wynoszą kilkadziesiąt metrów (np. [5]). Przy czym usuwanie skutku osiadań terenu na liniach kolejowych (np. [6]) przez podbicie toru jest często prostsze niż na drogach, ponieważ przebudowa drogi wymaga usunięcia starej nawierzchni drogowej, wykonania nasypów i wybudowania nowej konstrukcji drogowej.

Docelowo (po przebudowie) prognozowane są wpływy górnicze od II kategorii deformacji terenu od strony ul. Kruczej do IV kategorii deformacji po stronie drogi DW933. Maksymalne obniżenie terenu wyniesie ok. 8,5 m.

Prognozowane są niewielkie wstrząsy górnicze o amplitudzie drgań od 100 do 300 mm/s2, takie wstrząsy są niegroźne dla konstrukcji drogi, dlatego problem wstrząsów górniczych jako nieistotny w przedmiotowym przypadku został pominięty w dalszej części artykułu. Ani konstrukcja jezdni, ani infrastruktura drogowa nie wymagają zabezpieczenia na przewidywane wstrząsy górnicze.

Od strony ul. Kruczej oraz rejonie skrzyżowania...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.