Południowa Obwodnica Warszawy
Blisko 19-kilometrowa budowa tzw. Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy odcinki (A, B i C) – każdy realizowany przez innego wykonawcę. Roboty budowlane na trasie rozpoczęły się w czerwcu 2017 r. Po decyzji związanej z wydłużeniem czasu na ukończenie robót realizacja chyli się ku końcowi.
Południowa Obwodnica Warszawy będzie mieć dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania powstaną: tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów (Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów), a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Warszawie. Projekt realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIiŚ 2014-2020.
Aktualne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy wskazuje, że oddanie do ruchu odcinków C i B przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca bieżącego roku.
Zadanie A
Odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) realizuje firma Astaldi. Wartość robót wynosi 1,22 mld zł. Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód oraz tunelu pod Ursynowem. Tunel o długości ok. 2,3 km, poprowadzony m.in. pod I linią metra, będzie najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni będzie mieć szerokości ok. 14,5 m, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 m. Po obu stronach jezdni znajdują się drogi ewakuacyjne ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski
p.o. dyrektora Oddziału GDDKiA w WarszawieZbliżamy się do zakończenia robót związanych z budową ostatniej części Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska. Odcinki przebiegające przez Wilanów i Wawer osiągnęły już poziom około 95 procent zaawansowania. Wykonawca ursynowskiego zadania prowadzi intensywne prace w tunelu oraz poza nim. Na wawerskim zadaniu realizowane są prace wykończeniowe w rejonie tak zwanej „wanny szczelnej” w węźle Patriotów. Dla dodatkowego obiektu kolejowego, który powstaje dzięki porozumieniu zawartemu pomiędzy GDDKiA a PKP PLK, przeprowadzone zostały już próby obciążeniowe. Ponadto prowadzone są prace brukarskie, związane z wykonaniem oznakowania poziomego i pionowego, a także nasadzenia drzew i krzewów. Na środkowym odcinku prace skoncentrowane są głównie na moście budowanym przez Wisłę. Układane są ostatnie warstwy nawierzchni oraz montowane bariery energochłonne. Trwają prace wykończeniowe związane z budową chodników. Na dwóch kładkach dla pieszych po wilanowskiej stronie układana jest nawierzchnia. Sadzane są także drzewa i krzewy. Z kolei na ursynowskim odcinku trasy S2 w tunelu zabetonowano w 100 procentach płytę denną oraz wszystkie otwory technologiczne w stropie. Wyburzone zostały również tymczasowe podpory pod tunelem metra. Kontynuowane są takie prace jak: wypełnianie ścian żelbetowych, stropy łukowe czy przejścia awaryjne. Układane są kolejne warstwy konstrukcji nawierzchni. Trwają prace związane z połączeniem istniejącej trasy S2 z nowo budowaną. Przy zachodnim portalu tunelu budowane jest Centrum Zarządzania Tunelem, a przy obu portalach – stacje wentylatorowe i transformatorowe. Zaawansowanie robót wynosi około 87 procent. Zakończenie budowy na odcinkach przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa oraz ursynowskiego odcinka (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin oddania do użytku tunelu przewidziany jest w II kwartale 2021 roku. Terminy te są uzależnione od trudnego czasu epidemii, w którym muszą się odbyć odbiory oraz uzyskać musimy niezbędne decyzje o pozwoleniu na użytkowanie. Dokładamy wszelkich starań, by terminy te zostały dochowane. Nowe terminy zakończenia budów związane są z uznaniem przez inwestora (GDDKiA) części zasadnych roszczeń złożonych przez wykonawców poszczególnych odcinków S2.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...