Nowe standardy badań CPTU – wyższa jakość ale i koszty
Za badanie najwyższej jakości (kategori A) uznaje się badanie wykonane penetrometrem klasy 0, podczas którego różnica wartości referencyjnych (tzw. zerowych na początku i na końcu testu) mieści się we wskazanych granicach. Zatem w myśl nowego standardu, wykorzystanie nawet najbardziej precyzyjnego penetrometru nie gwarantuje uzyskania najwyższej jakości badania. Możliwa jest wręcz sytuacja, że penetrometrem klasy 0 uzyskamy badanie o najniższej jakości (dla którego wystarczy penetrometr klasy 3). Wprowadzenie takiego wymogu wymusi zmianę podejścia zarówno wykonawców, jak i zleceniodawców badań CPTU. Ponieważ nie sposób założyć a priori, że wszystkie z sondowań (nawet tym samym penetrometrem) uda się wykonać od razu w zamierzonej kategorii (np. B), możliwe są dwa podejścia: albo zleceniodawca przyjmie pewien margines liczby badań niższej kategorii, albo zgodzi się na wyższą cenę za badanie (uwzględniającą np. wymianę sprzętu czy powtórzenie badania). Niepewność co do rzeczywistej kategorii badania wynika bowiem nie tylko z faktu dbałości przez wykonawcę o sprzęt i procedury, ale również i warunków lokalnych, jak specyficzny układ warstw, obecność kamieni w podłożu, czy gradient termiczny [6].
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na zmianę w numeracji klas penetrometru i odpowiednie zrozumienie pozycji poszczegónych kategorii badania na skali ich jakości. W nowym standardzie ISO praktycznie zrezygnowano z najniższej klasy penetrometru – 4., wprowadzając w zamian najwyższą – klasę 0 (tabela 2). Zatem klasy 1-3 odpowiadają poprzednim, natomiast klasę 0 należy traktować jako o podwyższonej precyzji. Jej stworzenie podyktowane było spostrzeżeniami z badań w gruntach słabych, głównie organicznych, do których w praktyce należy ograniczyć zastosowanie takiego penetrometru. W przypadku badań większości gruntów mineralnych, nadal w zupełności wystarczjącym urządzeniem jest penetrometr klasy 1. Odnosząc tę informację do wprowadzonych kategorii badania, łatwo zauważyć, że w praktyce wykonanie testu kategorii A jest możliwe tylko w przypadku gruntów słabych (jeżeli będziemy kierowali się dobrze pojętą adekwatnością doboru klasy penetrometru do właściwości badanego gruntu). W większości zatem przypadków w Polsce, sondowania statyczne będą wykonywane co najwyżej w kategorii B, ale i tak zapewni to jakość najprawdopodobniej tylko niekiedy osiąganą do tej pory w klasie 1 [9] (tab. 3).
Kalibracja penetrometru i kontrola wykonania testu
Aktualny standard ISO [10] wymaga od wykonawcy spełnienia bardziej rygorystycznych norm dotyczących m. in. kalibracji i zużycia sprzętu. Kwestia bardziej rozbudowanych procedur kalibracyjnych jest co prawda sprawą producenta penetrometru, ale pośrednio wpłynie na cenę wykonania badań. Urządzenia spełniające nowe standardy będą kosztowniejsze w przygotowaniu i to nie tylko nowego penetrometru, ale i kalibracji używanego. W połączeniu z koniecznością wykonania kalibracji urządzenia po niemal każdym wątpliwym pomiarze (gdy np. powtarza się zbyt duża od oczekiwanej różnica w wartościach referencyjnych testu) lub co 12 miesięcy, wpłynie to na wzrost ceny badania.
W nowej normie zaostrzono również wymagania dotyczące zużycia elementów ciernych (stożka i pobocznicy) względem siebie. Zmniejszono maksymalną dopuszczalną różnicę w średnicy stożka i pobocznicy o około 30%, z 0,35 mm do 0,25 mm, wprowadzając jednocześnie obowiązek rejestracji tych wartości dla każdego z badań. Obserwacje dokonane podczas rozbudowanych testów porównawczych wskazały bowiem, że jedną z przyczyn błędnych pomiarów tarcia na pobocznicy jest właśnie kwestia nierównomiernego zużycia elementów penetrometru.
Innym elementem, na który zwrócono uwagę jest niedoceniany do tej pory wpływ różnic temperatury podczas pomiaru, zarówno pomiędzy momentem odczytu zerowego, jak i w trakcie penetracji podłoża. Na znaczenie tego efektu wskazywali już m. in. Boylan i inni [11], lecz łączono go głównie z różnicą pomiędzy temperaturą w momencie zerowania na powierzchni gruntu i pomiaru na określonej głębokości. Ówczesne obserwacje wskazywały, że w przypadku badania gruntów słabych, np. organicznych o bardzo niewielkiej wytrzymałości na ścinanie, zmiany temperatury zaledwie o kilka stopni Celsjusza mogą wpłynąć na zupełnie błędny pomiar (np. ujemny opór stożka). Współcześnie uważa się, że wpływ na wyniki pomiaru może mieć już nawet wzrost temperatury stożka podczas przejścia przez warstwy zagęszczonego piasku [12]. Właśnie efekt temperatury był jedną z przyczyn wprowadzenia klasy 0. penetrometrów, w której dla osiągnięcia zakładanej precyzji konieczne jest wykorzystanie do korekty parametrów CPTU pomiarów termicznych, prowadzonych przez tzw. termistor umieszczony w penetrometrze. Warto również zaznaczyć, że penetrometry niektórych z producentów cechują się wyraźnie mniejszą wrażliwością na zmiany temperatury, ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne. Niezależnie od tego zerowanie stożka przed wykonaniem badania należy prowadzić w temperaturze odpowiadającej temperaturze podłoża.
Ostatnią kwestą poruszoną w niniejszym artykule jest bagatelizowany zazwyczaj wpływ odchylenia ścieżki penetracji od pionu. Pomiary inklinometru są przez wykonawców zwykle traktowane jako informacja o ryzyku uszkodzenia sprzętu (przy dużych wartościach odchylenia od pionu). Ze względu jednak na stosowany sposób pomiaru głębokości (poprzez długość żerdzi) wpływ odchylenia ma również istotny związek z faktycznym miejscem pomiaru w przestrzeni. Obliczenia prowadzone podczas głębokich badań CPTU (do 70 m głębokości) prowadzonych w gruntach piaszczystych i organicznych, wskazują, że faktyczny pomiar na głębokości 70 m może odbywać się już ok. 10 m w rzucie od punktu startowego sondowania (Kroff 2013). Przy pewnym zbiegu okoliczności może więc interferować z innymi badaniami prowadzonymi w pobliżu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...