Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
W materiale przedstawiono podstawowe informacje dotyczące miasteczek ruchu drogowego (MRD), które od kilku lat stanowią jeden z elementów prowadzonej polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród dzieci i młodzieży. Przedstawiono autorską definicję MRD oraz propozycję najważniejszych elementów wyposażenia takiej infrastruktury wraz z przykładowymi schematami projektowanych MRD.
Znajomość aktualnie obowiązujących przepisów drogowych obowiązuje ludzi w każdym wieku, ponieważ każda osoba przemieszczająca się w sposób pieszy, zmechanizowany czy zmotoryzowany jest uczestnikiem ruchu lądowego. Są nim zarówno kierujący pojazdami mechanicznymi, jak i rowerzyści, kierowcy hulajnóg, rolkarze czy piesi. Rozwój infrastruktury transportowej złożonej z dróg kołowych i szynowych, lotnisk, centrów przesiadkowych i centrów dystrybucyjnych, a także dróg dla rowerów i ciągów pieszych nieustannie postępuje. Polska jako jeden z członków Unii Europejskiej rokrocznie pozyskuje środki, które wydatkowane są zarówno na nowe inwestycje o charakterze kontynentalnym, krajowym czy regionalnym, jak i na modernizację już istniejącej sieci komunikacyjnej w celu jej dostosowania do obecnych wymagań międzynarodowych i krajowych. Biorąc pod uwagę fakt, iż ruch różnego rodzaju pojazdów mechanicznych i niemechanicznych jest coraz większy, jezdnia stała się zbyt ciasna dla wszystkich uczestników ruchu.
To z kolei niejako wymusiło na ustawodawcach wdrożenie nowych rozwiązań prawnych i projektowych czy ustalenie precyzyjniejszych wymagań dla ciągów przeznaczonych dla różnych uczestników ruchu. Działania te wydają się bardzo uzasadnione i niewątpliwie poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kołowym, uwzględniając nawet, iż drogi na terenie Unii Europejskiej należą do najbezpieczniejszych na świecie [1]. Wydaje się jednak, że osiągnięcie unijnej „wizji zero”, zakładającej brak wypadków śmiertelnych w ruchu kołowym, jest jeszcze odległą sprawą.
Powołując się na sprawozdanie Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego [2], wskutek wypadków drogowych liczba ofiar śmiertelnych wyniosła w samym 2016 r. około 1,35 miliona, z czego znaczną liczbę stanowiły osoby w wieku 5–29 lat, wśród których wypadki drogowe stanowią najczęstszą przyczynę śmierci na całym świecie [3]. Ponadto warto zauważyć, że około 30% wszystkich ofiar śmiertelnych w ruchu kołowym to piesi i rowerzyści, spośród których znaczne grono to właśnie osoby w wyżej wymienionym wieku [4].
Bezpieczeństwo każdej grupy wiekowej użytkowników sieci komunikacyjnej
Każde życie ludzkie jest ważne bez względu na wiek uczestnika ruchu czy też sposób jego przemieszczania się, stąd nie ma wątpliwości, iż bezpieczeństwo każdej z grup użytkowników sieci komunikacyjnej powinno być chronione identycznie. Wydaje się jednak, że najwięcej narzędzi do właściwej edukacji i krzewienia prawidłowych zachowań na drodze można wprowadzić dla najmłodszych, tj. dzieci i młodzieży w wieku 3–18 lat. Edukacja w zakresie wychowania komunikacyjnego w Polsce rozpoczyna się w okresie przedszkolnym, gdzie dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa związane z zachowaniem się pieszego na drodze.
Na etapie szkoły podstawowej przyswajana jest wiedza dotycząca oznakowania pionowego i poziomego występującego w ruchu kołowym, wiedza teoretyczna związana z uczestniczeniem w ruchu jako pieszy i rowerzysta oraz zajęcia praktyczne, których zwieńczeniem jest możliwość uzyskania karty rowerowej i/lub motorowerowej. W szkole średniej wychowanie komunikacyjne obejmuje głównie tematykę związaną z zasadami udzielania pierwszej pomocy osobom, które uległy wypadkom, w tym także wypadkom komunikacyjnym.
Miasteczka ruchu drogowego- elementy składowe polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego
Jednym z ciekawych, przydatnych i perspektywicznych elementów składowych wprowadzania polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dzieci i młodzieży są miasteczka ruchu drogowego (MRD). Obiekty te są przeznaczone do praktycznej nauki poruszania się w ruchu kołowym w charakterze rowerzysty lub pieszego. Miasteczka ruchu drogowego wykorzystywane są zarówno do praktycznej nauki w zakresie wychowania komunikacyjnego, jak i do samodzielnych prób doskonalenia jazdy na rowerze i zwiększania wiedzy dotyczącej przepisów ruchu drogowego czy też przy okazji warsztatów, akcji, kampanii i konkursów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Polsce budowa miasteczek ruchu drogowego jako obiektów do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym rozpoczęła się w 2012 roku (MRD w Czarnem, woj. pomorskie) i stopniowo świadomość dotycząca takiej infrastruktury wzrastała. Aktualnie MRD obecne są w każdym województwie i choć uwarunkowania prawne w kwestii budowy, minimalnej zajętości terenu czy obowiązkowego wyposażenia takiej infrastruktury w naszym kraju nie są usystematyzowane, to sam fakt powstania sporej liczby miasteczek ruchu drogowego zasługuje na uznanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...