Geotekstylia biodegradowalne- zabezpieczenie przeciwerozyjne
Geosyntetyki niebiodegradowalne
Geosyntetyki niebiodegradowalne pełnią funkcję przeciwerozyjną przez co najmniej kilkanaście lat, natomiast geotekstylia biodegradowalne zapewniają ochronę przeciwerozyjną zwykle od kilku miesięcy do 4-5 lat. W tym czasie materiały biodegradowalne ulegają rozkładowi, dostarczając składniki niezbędne dla rozwoju zasianej roślinności. Wyroby te otrzymane z włókien naturalnych (wełna, włókno kokosowe, słoma, juta,) stanowią czasową ochronę powierzchni gruntu od momentu wbudowania aż do chwili przejęcia funkcji ochronnych przez rozwijającą się na niej roślinność. Pod wpływem czynników atmosferycznych geotekstylia biodegradowalne, w zależności od rodzaju użytego surowca, ulegają rozkładowi, powodując jednocześnie częściowe użyźnienie danej powierzchni gruntu.
W wyniku realizacji dwóch projektów międzynarodowych w ramach Inicjatywy CORNET (ProGeo pt. „Trwała ochrona przeciwerozyjna za pomocą geotekstyliów z surowców odnawialnych wytwarzanych i montowanych według innowacyjnej technologii – DZP/CORNET-16/628/2014” oraz ProGeo2 pt. „Geotekstylia z surowców odnawialnych i tekstyliów odpadowych – nowa mobilna technologia wytwarzania i nowe obszary zastosowania w budowlach hydrotechnicznych i drenażu – DZP/CORNET/1/20/2017”) Stowarzyszenie Producentów Geotekstyliów wraz z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej i przy współpracy Saksońskiego Instytutu Tekstylnego w Chemnitz opracowało innowacyjne metody zabezpieczenia przeciwerozyjnego skarp i zboczy z wykorzystaniem odpadowych włókien wełny oraz sznurów Kemafil, zbudowanych z włóknin otrzymanych z odpadowych włókien wełny i włóknin z mieszanki odpadowych włókien naturalnych oraz syntetycznych włókien z recyklingu (RKL), które połączone są ze sobą splotem łańcuszka (gruba przędza fibrylizowana z polipropylenu) i układanych w różny sposób (np. meandrycznie) na powierzchni skarpy lub zbocza.
Przykłady zastosowania sznurów Kemafil
Wytworzone przez Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej meandryczne sznury Kemafil zainstalowano na terenie Jasienickiej Strefy Ekonomicznej w Międzyrzeczu Dolnym niedaleko Bielska-Białej do ochrony stromego brzegu rowu odwadniającego o nachyleniu 1:1,5 i wysokości 4-6 m. W wyniku obfitych opadów atmosferycznych spływająca woda wyżłobiła głębokie bruzdy o głębokości do 0,5 m.
Przed instalacją sznurów wyprofilowano brzeg rowu, a żłobienia powstałe w wyniku erozji brzegu rowu wypełniono gruntem i zagęszczono. W celu odprowadzenia nadmiaru opadów gwałtownie spływających na powierzchnię skarpy w najbardziej zagrożonych miejscach zamontowano kilka betonowych kanałów odpływowych. Segmenty sznurów Kemafil o szerokości około 2 m ułożono na skarpie i całość przymocowano do gruntu stalowymi kotwami. Następnie całość przysypano warstwą gruntu. Zainstalowanie geotekstyliów w postaci meandrycznych sznurów Kemafil skutecznie wyeliminowało tworzenie się nowych uszkodzeń na powierzchni skarp. Ponadto w miejscu zainstalowania wełnianych sznurów Kemafil zauważono intensywny wzrost roślinności skarpowej. Stwierdzono, że roślinność wspiera funkcję ochronną geotekstyliów i zapewnia brzegom rowu trwałą ochronę przeciwerozyjną.
Innym przykładem wykorzystania meandrycznych sznurów Kemafil jest zabezpieczenie stromej skarpy nieczynnego wyrobiska żwirowego w miejscowości Nieboczowy. Prace instalacyjne na skarpie o łącznej powierzchni 150 m2 przeprowadzono w lutym 2016 r..
Również i w tym przypadku bezpośrednio po instalacji meandrów otrzymanych ze sznurów Kemafil (RKL, wełna) stwierdzono, że sznury te zapobiegają osuwaniu się gruntu i powstawaniu uszkodzeń erozyjnych. Zaledwie po czterech miesiącach od zainstalowania zaobserwowano intensywne zazielenienie powierzchni skarpy roślinnością, w szczególności tam, gdzie znajdowały się sznury zbudowane z włókniny wełnianej. Zauważono, że sznury Kemafil, niezależnie od miejsca wbudowania, wspierają rozwój roślinności poprzez eliminację przemieszczenia nasion i umożliwienie ich swobodnego kiełkowania, a w czasie wzrostu utrzymują rośliny w określonej pozycji i zapewniają im wilgotne środowisko wokół systemu korzeniowego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...