Geotekstylia biodegradowalne- zabezpieczenie przeciwerozyjne
Sznury Kemafil
Sznury Kemafil zainstalowano również na zboczu górskiej drogi leśnej w Nadleśnictwie Ujsoły na Żywiecczyźnie. Masyw górski Beskidu Żywieckiego jest zbudowany z fliszu karpackiego, który charakteryzuje się budową warstwową: gruboławicowe piaskowce przewarstwione są zlepieńcami oraz łupkami i mułowcami. Dla formacji fliszowych charakterystyczne jest występowanie ruchów masowych na zboczach, tj. osuwisk bądź zsuwów i spływów. Analizowane zbocze jest zbudowane z gruntów ilastych z domieszką pyłów i żwiru.
Na odcinku zbocza o wysokości ponad 7,4 m i nachyleniu ok. 1:1 ułożono w formie kratownicy (fot. 8a) sznury Kemafil o średnicy ok. 13 cm, wykonane z włókniny z odpadów włókienniczych (RKL) oraz włókniny otrzymanej w 100% z wełny wyprodukowanej z włókien uzyskanych przez ponowne rozwłóknienie wyselekcjonowanych szmat wełnianych. U podnóża skarpy zbudowano konstrukcję faszynową oraz ciągiem drenarskim również ze sznurów Kemafil. Powierzchnię zbocza przysypano gruntem rodzimym wymieszanym z wyczesami wełnianymi i obsiano mieszanką traw skarpowych.
Obserwacje prowadzone okresowo po montażu wykazały, że sznury Kemafil skutecznie ograniczają erozję zbocza drogi leśnej. Zbocze zachowało stateczność nawet pomimo mroźnej i niezwykle śnieżnej zimy oraz obfitych wiosennych opadów. W sezonie letnim skarpa intensywnie się zazieleniła.
Podsumowanie
W czasie prowadzonych badań stwierdzono, że geotekstylia w postaci sznurów Kemafil otrzymane z włókniny z wełny odpadowej lub z włókniny z włókien z recyklingu (RKL), ułożone meandrycznie na powierzchni skarp, absorbują nadmiar wody i tworzą mikrotamy zmniejszające prędkość wody spływającej wzdłuż skarpy. W ten sposób geotekstylia znacznie ograniczają ilość cząstek gruntu spłukiwanych po powierzchni stoku.
Geotekstylia skutecznie wyeliminowały lokalne osuwiska i uszkodzenia erozyjne skarp, a także stworzyły dogodne warunki do spontanicznego rozwoju obfitej roślinności ochronnej.
Zastosowanie sznurów Kemafil zbudowanych z włókniny otrzymanej z odpadowych włókien wełny wpływa na poprawę stateczności oraz zabezpieczenie przeciwerozyjne skarp. Sznur wełniany jest doskonałym nawozem dla roślinności skarpowej. W czasie deszczu włókna wełny absorbują nadmiar wody i magazynują ją, zapewniając w czasie suszy jej oddawanie do gruntu, co wpływa na poprawę warunków do rozwoju roślinności ochronnej. Włóknina wełniana, będąca szkieletem konstrukcyjnym sznura, w ciągu kilku miesięcy uległa znacznej degradacji, w wyniku której związki bogate w azot zostały uwolnione do gruntu. Związki te działają jak skuteczny nawóz, który wspiera wzrost trawy i znacznie przyśpiesza jej zazielenienie. Zastosowanie sznurów Kemafil zbudowanych z włókniny wełnianej może być interesującą alternatywą w stosunku do obecnie stosowanych geotekstyliów biodegradowalnych. Natomiast geotekstylia wykonane z mieszanki włókien ponownych o dużym udziale włókien syntetycznych (RKL) nie ulegają biodegradacji i zachowują swoje właściwości mechaniczne przez kilka sezonów wegetacyjnych. Geotekstylia wykonane z takich materiałów pełnią funkcje ochronne przez wiele lat.
Piśmiennictwo dostępne w redakcji.
przeczytaj również: Wymagania wobec mrozoodporności i wodoszczelności betonu
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
A czy mógłby Pan wskazać konkretne potencjalne korzyści i zagrożenia dla branży drogowej związane z obecnością firm ukraińskich w Polsce? Jan Styliński: W ostatnich kilku kwartałach w Polsce zarejestrowało się kilkanaście tysięcy podmiotów ukraińskich z kodem działalności związanym z budownictwem. Nie widać jednak do tej pory zwiększającej się k...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Na przedstawionych echogramach profili pomiarowych zaznaczyły się odbicia fali elektromagnetycznej pochodzące od granic warstw asfaltowych, granicy podbudowy z kruszywa, granicy poziomu zwierciadła wód gruntowych oraz granicy gruntów rodzimych. Pakiet warstw mineralno-asfaltowych wynosił ok. 18-20 cm, sumaryczna grubość warstw podbudów z materiałów niezwiązanych wyniosła ok. 45-50 cm, zaś charakterystyczne fluktuacje obserwowane na początkowym i końcowym odcinku sygnalizują, że pod warstwą po...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
W ocenie sprawności wlotu wykorzystuje się, oprócz przepustowości, następujące miary ruchu: stopień wykorzystania przepustowości, rezerwa przepustowości. Przy określaniu warunków ruchu określa się: straty czasu, kolejki pojazdów. Weryfikacja warunków ruchu pozwala określić poziom swobody ruchu (PSR) jako miarę uwzględniającą odczucia i ocenę kierowców o poprawności programu sygnalizacji świetlnej na zawężonym odcinku drogi. Tab. 1 przedstawia cztery poziomy swobody ruchu. Przyjęcie długości c...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Wielkopolska W mijającym roku w woj. wielkopolskim prowadzono prace nad S10, S11 oraz rozbudową DK25. Ogłoszono dwa postępowania przetargowe na realizacje S11. Realizowano też budowę pięciu z ośmiu obwodnic. Kontynuowano prace związane poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez doświetlenia przejść dla pieszych. Skupiano się również na realizacji oraz przygotowaniu inwestycji. Dotyczyło to zarówno tras wpisanych do rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.” (RPBDK), jak ...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...