VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów z branży drogowej, przedstawicieli administracji samorządowej oraz ekspertów technologicznych. Wydarzenie stanowiło platformę wymiany wiedzy na temat projektowania, budowy, modernizacji i utrzymania lokalnej infrastruktury drogowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Starosta Tatrzański, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Łódzkiego, Marszałek Województwa Małopolskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”), Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”) oraz Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniewa Tabora, który podkreślił znaczenie tego spotkania jako platformy wymiany wiedzy, doświadczeń i pomysłów w dziedzinie infrastruktury.
Projektowanie, budowa i przebudowa lokalnej infrastruktury drogowej
Prezentacje pierwszego bloku merytorycznego koncentrowały się na innowacyjnych podejściach projektowych i technologicznych mających na celu poprawę jakości i efektywności infrastruktury drogowej. Omówiono m.in. zasady realizacji nawierzchni betonowych na rondach, zwracając uwagę na ich trwałość i korzyści eksploatacyjne, szczególnie w kontekście intensywnego ruchu (Piotr Heinrich, OAT) oraz cyfrowe narzędzia wspierające logistykę kruszyw, pozwalające na optymalizację dostaw i lepsze zarządzanie materiałami budowlanymi (Tomasz Krakowski, Schuettflix Polska). Przedstawiono także prezentacje dotyczące nowoczesnych technologii asfaltowych dedykowanych drogom samorządowym, zapewniając ich lepszą trwałość, a także dostosowanie do lokalnych warunków (Przemysław Ostrowski, ORLEN Asfalt) oraz metody pozyskiwania aktualnych danych geoprzestrzennych o stanie dróg, podkreślając znaczenie precyzyjnej i bieżącej analizy infrastruktury dla efektywnego zarządzania jej utrzymaniem (Artur Malczewski, Grzegorz Sobina,GeoConnect, TPI).
Materiały i surowce
Kolejne wystąpienia podkreślały znaczenie jakości materiałów w trwałości dróg. Eksperci omówili m.in. zalety stosowania wapna palonego w stabilizacji gruntów, które znacząco poprawia nośność i trwałość podłoża, szczególnie w trudnych warunkach gruntowych. (Dominik Małasiewicz, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) oraz nową generację georusztów Tensar InterAx, oferujące zaawansowane rozwiązania w zakresie wzmocnienia i stabilizacji nawierzchni drogowych, zwiększając ich odporność na obciążenia i deformacje (Piotr Mazurowski, Tensar Polska). Blok zakończył referat poświęcony poprawie trwałości infrastruktury drogowej dzięki zastosowaniu innowacyjnych, mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających marki MIXBUD (Dominik Świątek, Emul-King).
Nawierzchnie drogowe
Podczas ostatniego bloku przedstawiono praktyczne wytyczne dotyczące projektowania i wykonania nawierzchni asfaltowych dla kategorii ruchu KR0-KR3, uwzględniające specyfikę dróg lokalnych (Zbigniew Tabor, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach). Omówiono także innowacyjne rozwiązania naprawcze skierowane zarówno do betonowych, jak i asfaltowych nawierzchni drogowych (Piotr Zuzek, SIKA Poland) oraz technologie poprawy przeciwpoślizgowości nawierzchni (Łukasz Bagiński, SAT).
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych
Drugiego dnia wydarzenia prelegenci przedstawili rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak doświetlenie przejść dla pieszych (Wojciech Wirski, Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego), gdzie szczególną uwagę zwrócono na wpływ odpowiedniego oświetlenia na widoczność pieszych w trudnych warunkach pogodowych i po zmroku. Omówiono również zasady budowy bezpiecznych punktów oświetleniowych (Dawid Latała, Elektromontaż Rzeszów), podkreślając znaczenie ich prawidłowego rozmieszczenia oraz wykorzystania nowoczesnych technologii zapewniających trwałość i energooszczędność instalacji. Referaty dotyczyły także zarządzania ruchem z wykorzystaniem nowoczesnych systemów informacyjnych (Mariusz Grzesica, audytor BRD, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego), które znacząco poprawiają bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach. Prezentowane rozwiązania podkreślały kluczową rolę technologii w rozwijaniu bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej.
Wsparcie lokalnej administracji drogowej
Ostatni blok dotyczył innowacji technologicznych wspierających zarządzanie infrastrukturą drogową. W ramach dyskusji poruszono między innymi temat roli nowoczesnych narzędzi technicznych w usprawnianiu pracy drogowców. Na pytanie „Czy tylko technika może wesprzeć drogowców?” w swoim referacie odpowiedział Jacek Gryga (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie), przedstawiając różne aspekty wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zarządzaniu i utrzymaniu infrastruktury drogowej. Jego wystąpienie skoncentrowało się na integracji techniki z procesami planowania i realizacji projektów drogowych.
Forum zakończyło wystąpienie Damiana Waliszewskiego (Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY BUDOWNICTWO), który zaprezentował innowacyjne podejście do wzmocnienia nasypu drogowego w miejscowości Pniewo. Prezentacja dotyczyła zastosowania specjalistycznych materiałów i technologii, które przyczyniły się do zwiększenia stabilności i trwałości nasypu, co miało istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg.
Dziękujemy!
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie oraz Partnerom za okazane zaufanie, które pozwoliło na stworzenie wyjątkowego forum wymiany wiedzy i doświadczeń. Składamy również serdeczne podziękowania prelegentom oraz opiekunom bloków za ich cenne wsparcie merytoryczne, które wzbogaciło program wydarzenia.
Serdecznie zapraszamy na VII edycję wydarzenia, o której szczegółach będziemy informować Państwa na bieżąco – forumdrogpublicznych.pl
Tekst:Iga Przyszlak
Fot. Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...