XXXI Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
16-18 listopada 2022 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się XXXI Konferencja z cyklu „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”, zorganizowana przez Pracownię Polityki Surowcowej Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk. Wydarzenie to zostało objęte patronatem Ministra Aktywów Państwowych oraz Ministra Klimatu i Środowiska.
W trakcie XXXI Konferencji „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi” wiele uwagi poświęcono zagadnieniom dotyczącym kierunków zmian w gospodarce surowcami mineralnymi w kontekście uwarunkowań geopolitycznych oraz trendów rozwoju technologicznego. Zaprezentowano referaty traktujące o skutkach agresji Rosji na Ukrainę dla bezpieczeństwa surowcowego kraju, zagadnieniach gospodarowania surowcami krytycznymi stosowanymi w elektromobilności, energetyce wiatrowej i słonecznej oraz kierunkach rozwoju technologii pozyskiwania surowców mineralnych.
Ważnym wydarzeniem Konferencji była sesja pod patronatem KGHM Polska Miedź S.A., poświęcona wybranym aspektom gospodarowania zasobami rud metali.
Pozostałe referaty i postery prezentowane podczas tegorocznej Konferencji odnosiły się również do innych istotnych zagadnień dotyczących m.in.: aktualnych problemów prawnych w geologii i górnictwie, bezpieczeństwa surowcowego Polski, szacowania zasobów kopalin, klasyfikacji strategicznych złóż kopalin oraz złóż użytecznych do produkcji surowców krytycznych, gospodarowania zasobami złóż wielosurowcowych, wykorzystaniem zwietrzelin bazaltowych, użytkowaniem nieczynnych hałd i zwałowisk odpadów pogórniczych, udostępniania informacji o surowcach mineralnych z baz danych PIG-PIB, a także wpływu założeń polityki Unii Europejskiej na możliwości wykorzystania wybranych surowców mineralnych (np. węgla kamiennego).
Łącznie zaprezentowano 24 referaty i 13 posterów. Materiały konferencyjne, obejmujące abstrakty wszystkich wystąpień, dostępne są na stronie internetowej Konferencji.
W Konferencji wzięło udział 140 osób. Uczestnicy reprezentowali zarówno jednostki badawcze i naukowe, jak i urzędy administracji państwowej, a także przedsiębiorstwa górnicze, firmy doradcze i kancelarie prawne. Wśród uczestników obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Wyższego Urzędu Górniczego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Licznie reprezentowane były przedsiębiorstwa z branży górniczej, w tym m.in.: KGHM Polska Miedź S.A., Polska Grupa Górnicza S.A, LW Bogdanka S.A., Tauron Wydobycie S.A., Spółka Restrukturyzacji Kopalń S.A., Górażdże Kruszywa Sp. z o. o., Cementownia Warta S.A., Strzeblowskie Kopalnie Surowców Mineralnych Sp. z o. o., Surmin-Kaolin S.A., KOSD S.A. w Niemodlinie, PW Ogorzelec Sp. z o. o., Kopalnie Porfiru i Diabazu Sp. z o.o., WKG Sp. z o.o., Kopalnia Soli Kłodawa S.A.; firmy poszukiwawcze, w tym m.in. Mozów Copper Sp. z o.o., Rathdowney Polska Sp. z o.o. i Kompania Górnicza Amarante Sp. z o.o. oraz firmy surowcowe, m. in. Knauf Bełchatów Sp. z o.o., KGHM Metraco S.A. Warto odnotować udział przedstawicieli firm technologicznych, np. SBB Energy S.A., Schüttflix Polska Sp. z o.o. oraz Forbes EV metals Inc. Przedstawicielami jednostek badawczych i naukowych byli m.in. pracownicy Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN w Krakowie, Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Częstochowie, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, KGHM Cuprum Sp. z o.o. CB-R oraz Litewskiej Służby Geologicznej.
Konferencja miała na celu stworzenie uczestnikom wywodzącym się z różnych środowisk rządowych i samorządowych, akademickich i gospodarczych forum wymiany poglądów i doświadczeń, owocujących interesującymi przemyśleniami i wnioskami prowadzącymi do korzystnych rozwiązań w sferze gospodarki surowcowej kraju. W przekonaniu organizatorów tegorocznego wydarzenia cel ten został osiągnięty.
W imieniu organizatorów już teraz zapraszamy na kolejną, XXXII edycję Konferencji, która odbędzie się w dniach 8-10 listopada 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...