Kurs „Projektowanie mostów według Eurokodów – przykłady”
Z początkiem bieżącego roku redakcja czasopisma „Mosty” pod kierunkiem prof. dr. Hab. Tomasza Siwowskiego zorganizowała kurs dotyczący projektowania mostów według Eurokodów. Wydarzenie odbyło się w trybie online. Partnerem merytorycznym była firma Arcelor Mittal.
Kurs „Projektowanie mostów według Eurokodów – przykłady” w głównej mierze opierał się na praktycznych przykładach. Uczestnicy dowiedzieli się, jak projektować: mosty betonowe, mosty stalowe, mosty zespolone, fundamenty i korpusy podpór mostowych zgodnie z Normami Europejskimi. Ponadto podczas onlinowej sesji Q&A mieli możliwość zadawania szkoleniowcom pytań, na które do czasu kursu nigdy nie uzyskali wyczerpujących odpowiedzi. Wydarzenie odbywało się w poszczególne dni od lutego do marca i składało się z czterech modułów.
Moduł I – 3 lutego 2022 r.
„Obciążenia i oddziaływania na mosty drogowe zgodnie z Eurokodem 1 (PN-EN 1991)”, prowadzący: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, dr inż. Mateusz Rajchel
Moduł II – 10 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji stalowo-betonowej (zespolonej) przęsła zgodnie z Eurokodem 4 (PN-EN 1994)”, prowadzący: dr inż. Maciej Kulpa;
„Mosty ze stali samopatynującej. Nowy poradnik projektowania ECCS + przykłady realizacji”, prowadzący: Wojciech Ochojski, ArcelorMittal
Moduł III – 24 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji betonowej przęsła zgodnie z Eurokodem 2 (PN-EN-1992)”, prowadzący: dr inż. Bartosz Piątek
Moduł IV – 3 marca 2022 r.
„Projektowanie korpusów podpór (przyczółka, filara) oraz fundamentów podpór (bezpośredni, palowy) zgodnie z Eurokodami: EC0, EC1, EC2, EC7”, prowadzący: mgr inż. Aleksander Duda
Liczny udział oraz zaangażowanie uczestników kursu dowiodły, że szkolenia tego typu nadal są potrzebne i wnoszą nową jakość do pracy wielu osób działających w branży mostowej.
Jak zaznacza prof. Tomasz Siwowski, wprowadzenie Eurokodów do projektowania obiektów mostowych wpłynie pozytywnie na rozwój branży z kilku powodów. Po pierwsze, uporządkuje bałagan techniczny i formalnoprawny, który panuje obecnie w branży. Po drugie, korzyści dla projektantów i firm projektowych powinny wiązać się z umożliwieniem – dzięki jednolitym zasadom projektowania − dostępu do usług projektowych w całej UE. Projektant z projektanta polskiego staje się projektantem europejskim, otrzymując wszelkie z tym związane szanse i możliwości. Z kolei dla polskich firm projektowych jest to szansa na przygotowanie zespołu do projektowania poza Polską i ekspansji międzynarodowej. Po trzecie, mosty zaprojektowane przy użyciu Eurokodów mają większą trwałość i niezawodność oraz poziom bezpieczeństwa niż obiekty projektowane wg starego systemu norm. Z punktu widzenia administracji drogowej, która wydaje przecież środki publiczne, ma to kolosalne znaczenie, gdyż pozwoli w przyszłości zmniejszyć wydatki na utrzymanie obiektów mostowych. Po czwarte, Eurokody wytyczają tematykę zagadnień naukowo-badawczych, którymi zajmują się europejskie uczelnie techniczne.
Partnerem merytorycznym wydarzenia była firma ArcelorMittal
Już dzisiaj serdecznie zapraszamy na kolejne spotkania. Szczegóły na stronie internetowej wydarzenia: eurokody.elamed.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...