Jubileuszowe XV Wrocławskie Dni Mostowe
28-29 listopada 2019 r. odbyła się jubileuszowa XV edycja Wrocławskich Dni Mostowych. Cykl seminariów został zapoczątkowany w 2005 r. przez przewodniczącego Komitetu Programowego i Organizacyjnego prof. Jana Biliszczuka i od początku istnienia aż do dziś jest swoistym podsumowaniem roku i ważnym miejscem spotkań branży mostowej.
Organizatorami wydarzenia byli: Katedra Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląska Izba Inżynierów Budownictwa, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering.
Celem wydarzenia było przybliżanie polskim inżynierom najnowszych osiągnięć polskiego i światowego mostownictwa oraz dokumentowanie zmian zachodzących w infrastrukturze mostowej kraju. Każda edycja nawiązuje do najbardziej aktualnych wydarzeń i trendów w branży. Tematami kolejnych edycji były m.in.: mosty hybrydowe (2018), mosty wieloprzęsłowe (2016) czy trwałość obiektów mostowych (2012).
Hasło ostatniej edycji brzmiało „Mosty a środowisko”. Podczas wydarzenia omówiono m.in.: architekturę obiektów mostowych, wpisanie obiektów w przestrzeń, kolorystykę i iluminację, wykorzystanie różnych materiałów z uwzględnieniem aspektów technologicznych, ekonomicznych i utrzymaniowych, dbałość o obiekty historyczne, problemy przebudowy i rehabilitacji obiektów mostowych z zachowaniem ich walorów architektonicznych i historycznych.
W przeddzień rozpoczęcia WDM odbyły się warsztaty. Ich tematyka w tej edycji dotyczyła zabezpieczenia antykorozyjnego i kontroli stanu kabli sprężających oraz cięgien w konstrukcjach mostowych. Następnego dnia nastąpiło uroczyste otwarcie, którego tradycyjnie dokonał prof. Jan Biliszczuk. W 2019 roku razem z jubileuszem Wrocławskich Dni Mostowych obchodził on 70 urodziny. Zostały uczczone przez uczestników wieloma prezentami i kwiatami.
W dalszej części wydarzenia odbyło się wręczenie nagród w konkursie organizowanym przez magazyn „Mosty”. Wśród zwycięzców znalazły się: wiadukt S4 nad autostradą Emirates Road Suhila i Shamal, obiekt nr 21 w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój. A także wstęgowa kładka dla pieszych przez Jezioro Bystrzyckie w Zagórzu Śląskim czy odrestaurowany most drogowy nad Piławą w Dzierżoniowie.
Podczas wydarzenia na specjalnej sesji z referatem wystąpił generalny dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski. Omówił on zamierzenia inwestycyjne GDDKiA – formę i skalę realizacji zadań na drogach krajowych w kontekście dotychczasowych doświadczeń.
Typy mostów omawiane przez prelegentów
Prelegenci omawiali różne typy mostów – łukowe (Henryk Zobel), extradosed (Wojciech Trochymiak), podwieszone (Krzysztof Żółtowski). Przedstawiono również realizacje mostowe od strony praktycznej poprzez omówienie przykładów. Wśród przedstawionych obiektów znalazły się takie mosty jak: most łukowy w ciągu Nowej Bulońskiej w Gdańsku, obiekt nr 21 w ciągu drogi ekspresowej Lubień – Rabka-Zdrój, a także wiadukt łukowy Biskupia Górka w Gdańsku i most kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Przedstawiona została również przez Pawła Hawryszkowa katastrofa mostu łukowego w okręgu administracyjnym Yilan na Tajwanie, a także kładka dla pieszych w Lundabron łącząca miasto z terenami zielonymi.
W tematyce związku obiektów ze środowiskiem uczestnicy mogli wysłuchać referatów o roli środowiska w zarządzaniu infrastrukturą mostową. Czy tych o wpływie aspektów przyrodniczych na kształt obiektów mostowych.
Seminarium od lat stanowi platformę wymiany poglądów dotyczących zmian zachodzących we współczesnym mostownictwie. A także jest miejscem spotkań osób związanych z budową mostów – administracji drogowej różnych szczebli, projektantów mostowych, firm wykonawczych, biur nadzorujących proces budowy, a także świata nauki – pracowników akademickich specjalizujących się w tematyce mostowej oraz studentów.
fot. M. Kaczor
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...