Debata członków ZOPI o perspektywach branży projektowo-inżynierskiej
21 lipca br. w Gdańsku odbyło się kwartalne spotkanie firm członkowskich Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), poświęcone dyskusji o najważniejszych problemach tej części środowiska związanego z budownictwem infrastrukturalnym. Każde takie spotkanie jest także okazją do powitania w organizacji nowych członków – tylko w minionym kwartale do Związku przystąpiły 3 nowe firmy: Europrojekt Gdańsk, Highway i Fonon.
Spotkanie odbyło się w siedzibie jednej z największych firm projektowych w Polsce – Transprojektu Gdańskiego. Uczestnicy wysłuchali m.in. informacji o pracach tematycznych Grup Roboczych ZOPI, które są podstawową formą aktywności Związku. Dwie z tych grup zajmują się budownictwem drogowym: projektowaniem dróg i obiektów inżynierskich oraz nadzorem nad inwestycjami drogowymi. Z budową dróg wiąże się także główne pole funkcjonowania grupy roboczej zajmującej się geologią, jako częścią procesu przygotowania inwestycji. Pozostałe grupy zajmują się budownictwem kolejowym oraz nadzorem nad innymi inwestycjami, m.in. w sektorze gazowniczym i energetycznym.
Każda z grup ma oczywiście specyficzne problemy, które determinują codzienne funkcjonowanie firm członkowskich. Wspólnym problemem dla większości specjalności projektowych i inżynierskich są natomiast dramatyczne skutki rozkręcającej się spirali inflacyjnej w kraju. W chwili, gdy odbywało się spotkanie, wiadomo już było, że GDDKiA przygotowuje się do podpisywania aneksów waloryzacyjnych z firmami – generalnymi wykonawcami kontraktów i faktycznie 22 lipca pierwsze takie aneksy zwiększające limit waloryzacji do 10% zostały podpisane. Zgodnie z zapowiedziami drogowej dyrekcji, do końca sierpnia podpisane mają być pozostałe aneksy, w tym także do najstarszych, jeszcze niezrealizowanych umów, które w ogóle nie zawierały klauzul waloryzacyjnych albo miały je na poziomie 1%.
Dla uczestników gdańskiego spotkania oczywistym jest, iż analogiczne rozwiązania powinny znaleźć zastosowanie dla umów na projektowanie (choć akurat w przypadku GDDKiA, która preferuje formułę Zaprojektuj i Buduj, tych nie ma wiele) i na usługę nadzoru nad inwestycją (Inżyniera Kontraktu). Sprawa wymaga pilnego rozwiązania głównie ze względu na nienotowany od lat poziom inflacji. Jej skutek to przecież nie tylko wzrost cen materiałów budowlanych używanych do budowy dróg ale również wzrost cen paliw, kosztów delegacji, wynagrodzeń oraz cen stali i urządzeń wiertniczych (geologia). Inflacja powoduje również wzrost innych kosztów: wynajmu pomieszczeń, opłaty za energię, a także koszty kredytów, ubezpieczeń czy leasingów. Jak wszyscy pracodawcy, przedsiębiorstwa projektowe i inżynierskie muszą się także mierzyć z presją na wzrost wynagrodzeń, stanowiących podstawowy koszt w ich działalności.
Uczestnicy spotkania dyskutowali również o tym jak firmy inżynierskie mają się przygotować do funkcjonowania w trudnych okolicznościach, pewne jest bowiem to, że zaburzenia na rynku inwestycji potrwają jeszcze przez jakiś czas. Z dużym zainteresowaniem wysłuchali w tym kontekście rozważań Prezesa Zarządu firmy Value Engineering dr inż. Mariusza Paleczka na temat etycznego wymiaru biznesu, zwłaszcza w trójkącie inwestor-nadzór-projektant. Punktem wyjścia, a zarazem najlepszym podsumowaniem wystąpienia była myśl Johannesa Messnera, że choć może się zdarzyć sytuacja, że w pewnych okolicznościach poczynania nieetyczne, przynajmniej przejściowo będą nagradzane sukcesem ekonomicznym, to na dłuższą metę w dążeniu do celów gospodarczych środki niemoralne są równocześnie nieekonomiczne. Warto o tym pamiętać i konkurując z innymi firmami tej samej branży i realizując interesy własnej firmy wobec innych uczestników procesu inwestycyjnego.
Jak zapewniła – podsumowując spotkanie – Prezes Zarządu ZOPI Anna Oleksiewicz, Związek traktuje doprowadzenie do rzetelnej waloryzacji umów dla reprezentowanego przez siebie środowiska za kluczowe zadanie w obecnej sytuacji. Występuje w tej sprawie do urzędów państwowych jak Urząd Zamówień Publicznych, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a także do największych inwestorów jak GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA i marszałkowie województw. Współpracuje także z innymi organizacjami działającymi w branży.
Autor: Tomasz Orłowski
fot.: Tomasz Orłowski
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...