Debata członków ZOPI o perspektywach branży projektowo-inżynierskiej
21 lipca br. w Gdańsku odbyło się kwartalne spotkanie firm członkowskich Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów (ZOPI), poświęcone dyskusji o najważniejszych problemach tej części środowiska związanego z budownictwem infrastrukturalnym. Każde takie spotkanie jest także okazją do powitania w organizacji nowych członków – tylko w minionym kwartale do Związku przystąpiły 3 nowe firmy: Europrojekt Gdańsk, Highway i Fonon.
Spotkanie odbyło się w siedzibie jednej z największych firm projektowych w Polsce – Transprojektu Gdańskiego. Uczestnicy wysłuchali m.in. informacji o pracach tematycznych Grup Roboczych ZOPI, które są podstawową formą aktywności Związku. Dwie z tych grup zajmują się budownictwem drogowym: projektowaniem dróg i obiektów inżynierskich oraz nadzorem nad inwestycjami drogowymi. Z budową dróg wiąże się także główne pole funkcjonowania grupy roboczej zajmującej się geologią, jako częścią procesu przygotowania inwestycji. Pozostałe grupy zajmują się budownictwem kolejowym oraz nadzorem nad innymi inwestycjami, m.in. w sektorze gazowniczym i energetycznym.
Każda z grup ma oczywiście specyficzne problemy, które determinują codzienne funkcjonowanie firm członkowskich. Wspólnym problemem dla większości specjalności projektowych i inżynierskich są natomiast dramatyczne skutki rozkręcającej się spirali inflacyjnej w kraju. W chwili, gdy odbywało się spotkanie, wiadomo już było, że GDDKiA przygotowuje się do podpisywania aneksów waloryzacyjnych z firmami – generalnymi wykonawcami kontraktów i faktycznie 22 lipca pierwsze takie aneksy zwiększające limit waloryzacji do 10% zostały podpisane. Zgodnie z zapowiedziami drogowej dyrekcji, do końca sierpnia podpisane mają być pozostałe aneksy, w tym także do najstarszych, jeszcze niezrealizowanych umów, które w ogóle nie zawierały klauzul waloryzacyjnych albo miały je na poziomie 1%.
Dla uczestników gdańskiego spotkania oczywistym jest, iż analogiczne rozwiązania powinny znaleźć zastosowanie dla umów na projektowanie (choć akurat w przypadku GDDKiA, która preferuje formułę Zaprojektuj i Buduj, tych nie ma wiele) i na usługę nadzoru nad inwestycją (Inżyniera Kontraktu). Sprawa wymaga pilnego rozwiązania głównie ze względu na nienotowany od lat poziom inflacji. Jej skutek to przecież nie tylko wzrost cen materiałów budowlanych używanych do budowy dróg ale również wzrost cen paliw, kosztów delegacji, wynagrodzeń oraz cen stali i urządzeń wiertniczych (geologia). Inflacja powoduje również wzrost innych kosztów: wynajmu pomieszczeń, opłaty za energię, a także koszty kredytów, ubezpieczeń czy leasingów. Jak wszyscy pracodawcy, przedsiębiorstwa projektowe i inżynierskie muszą się także mierzyć z presją na wzrost wynagrodzeń, stanowiących podstawowy koszt w ich działalności.
Uczestnicy spotkania dyskutowali również o tym jak firmy inżynierskie mają się przygotować do funkcjonowania w trudnych okolicznościach, pewne jest bowiem to, że zaburzenia na rynku inwestycji potrwają jeszcze przez jakiś czas. Z dużym zainteresowaniem wysłuchali w tym kontekście rozważań Prezesa Zarządu firmy Value Engineering dr inż. Mariusza Paleczka na temat etycznego wymiaru biznesu, zwłaszcza w trójkącie inwestor-nadzór-projektant. Punktem wyjścia, a zarazem najlepszym podsumowaniem wystąpienia była myśl Johannesa Messnera, że choć może się zdarzyć sytuacja, że w pewnych okolicznościach poczynania nieetyczne, przynajmniej przejściowo będą nagradzane sukcesem ekonomicznym, to na dłuższą metę w dążeniu do celów gospodarczych środki niemoralne są równocześnie nieekonomiczne. Warto o tym pamiętać i konkurując z innymi firmami tej samej branży i realizując interesy własnej firmy wobec innych uczestników procesu inwestycyjnego.
Jak zapewniła – podsumowując spotkanie – Prezes Zarządu ZOPI Anna Oleksiewicz, Związek traktuje doprowadzenie do rzetelnej waloryzacji umów dla reprezentowanego przez siebie środowiska za kluczowe zadanie w obecnej sytuacji. Występuje w tej sprawie do urzędów państwowych jak Urząd Zamówień Publicznych, Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a także do największych inwestorów jak GDDKiA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA i marszałkowie województw. Współpracuje także z innymi organizacjami działającymi w branży.
Autor: Tomasz Orłowski
fot.: Tomasz Orłowski
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...