13th Central European Congress on Concrete Engineering CCC
13-14 września br. w Hotelu Nosalowy Dwór w Zakopanem odbyła się kolejna, 13. edycja międzynarodowego kongresu CCC, czyli Central European Congress on Concrete Engineering. Organizatorem była polska grupa fib, której liderem jest prof. Wit Derkowski z Politechniki Krakowskiej. Funkcję operatora pełnił zespół infraTEAM, który dotychczas obsługiwał takie wydarzenia, jak infraBIM czy infraMOST.
Tradycja kongresów CCC rozpoczęła się w 2005 roku. Jest to cykl konferencji organizowany przez narodowe grupy fib z pięciu krajów Europy Środkowej: Austrii, Chorwacji, Czech, Polski i Węgier. Stanowią one forum dla inżynierów zajmujących się technologią betonu i konstrukcjami betonowymi w naszych sąsiednich krajach. We wcześniejszych edycjach poruszone zostały m.in. takie tematy: 2005, Graz (Austria) – beton zbrojony włóknami w praktyce; 2006, Hradec Kralove (Czechy) – konstrukcje betonowe dla sieci drogowej, 2007, Visegrad (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych; 2008, Opatija (Chorwacja) – inżynieria betonu w rozwoju miast; 2009, Baden (Austria) – innowacyjna technologia betonu w praktyce; 2009, Mariánské Lazně (Czechy) – konstrukcje betonowe na potrzeby napraw i wzmacniania, 2011, Balatonfüred (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych, 2012, Jeziora Plitwickie (Chorwacja) – trwałość konstrukcji betonowych, 2013, Wrocław (Polska) – konstrukcje betonowe w obszarach miejskich, 2014, Liberec (Czechy) – betonowe konstrukcje na czasy kryzysów gospodarczych, 2015, Hainburg (Austria) – innowacyjna technologia betonu w praktyce, 2017, Tokaj (Węgry) – innowacyjne materiały i technologie dla konstrukcji betonowych.
Polska edycja CCC 2022 Zakopane została zorganizowana po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią. Wszyscy byliśmy spragnieni bezpośrednich kontaktów i wreszcie mogliśmy się spotkać osobiście, i to w otoczeniu majestatycznych szczytów Tatr. Gdy w 2020 roku wspólnie z kolegami z sąsiednich krajów szukaliśmy tematyki na kolejny kongres CCC, to wszyscy zgodzili się, żeby głównym wątkiem stała się przyszłość i rola inżynierii betonu w odbudowie gospodarki Europy po pandemii. I do tej właśnie tematyki przygotowany został komunikat oraz zaproszenie do zgłaszania abstraktów.
Jeszcze na początku 2022 r. rzeczywiście wydawało nam się, że pandemia była największym kryzysem, jaki nas spotkał w Europie od momentu zakończenia II wojny światowej. Receptą na to miał być skok w przyszłość. Z krajowymi planami odbudowy po pandemii opracowany został pakiet Fit for 55, którego celem ma być osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050. Związany z tym zielony ład (green deal) jest wyjątkowo ambitnym zadaniem. Szczególnie dla nas, inżynierów. I dlatego zdecydowaliśmy się, aby właśnie ten temat omówić w międzynarodowym gronie inżynierów podczas najnowszego kongresu CCC.
W międzyczasie pojawiła się jednak jeszcze jedna okoliczność, na którą absolutnie nie byliśmy przygotowani. I nie wiem, czy kiedykolwiek damy radę się przygotować. Znowu w Europie mamy wojnę. I to tuż za polską granicą w Ukrainie. A wiele z naszych rodzinnych domów stoi przecież tak bardzo blisko tej granicy. Zdecydowaliśmy się w Europie na ogromny wysiłek transformacji energetycznej, żeby w ciągu 30 lat osiągnąć zerową emisją CO2. A co się stanie, jeśli znacznie szybciej, być może nawet w ciągu 5-10 lat, nasze betonowe domy będą wyglądać jak ruiny w Ukrainie? Co zostanie z naszych ambitnych planów, gdy Europę Centralną znów rozjadą czołgi? Smutna to refleksja, ale przecież my Polacy mamy ogromne pokłady wiary i nadziei. To pomogło nam przetrwać wiele wojen i okupacji ze strony ogromnych imperiów, które kiedyś mieniły się wiecznymi. Zło i przemoc zawsze przegrywają i bardzo mocno w to wierzę! Kongresy CCC mają wyjątkowo międzynarodowy charakter. Nie inaczej było i w tej polskiej edycji. W wydarzeniu wzięło udział 130 uczestników, przy czym ponad połowa z nich reprezentowała kilkanaście krajów świata. Oczywiście najliczniejszą grupę stanowili nasi przyjaciele z regionu, czyli Czesi, Węgrzy i Austriacy. Ale nie zabrakło gości z bardziej odległych zakątków świata, jak: Jordania, Pakistan, Palestyna czy Wietnam.
Uczestnicy mogli zapoznać się z wiedzą zawartą w 53 referatach. Większość z nich została wygłoszona na sześciu sesjach tematycznych. Kolejno były to:
1) Keynote lectures,
2) Concrete and sustainable construction,
3) Green solutions for concrete engineering,
4) Concrete for roads, railways, bridges, and tunnels,
5) Prefabrication and digital technologies,
6) Other topics.
Decyzją Komitetu Naukowego 15 referatów zostało przeznaczonych do specjalnej sesji plakatowej. Była ona zorganizowana w strefie wystawienniczej, w której można było dodatkowo zapoznać się z ofertą partnerów konferencji.
W trakcie wydarzenia zorganizowany został tradycyjny konkurs na najlepszy poster i prezentację. Członkowie Komitetu Naukowego oceniali treść referatu, jakość prezentacji oraz oprawę graficzną. Nagrodę za najlepszy poster otrzymał węgierski zespół w składzie Ahmed Seyam, György L. Balázs (Budapest University of Technology and Economics) z referatem zatytułowanym A Review in Technologies, definitions and Mechanical Properties of Ultra High Performance Concrete (UHPC). Natomiast nagrodę za najlepszą prezentacją otrzymał Marek Velešík z Brno University of Technology (Czechy). Tytuł referatu to Joints between precast segments of slender bridge structures.
Organizatorzy dziękują wszystkim uczestnikom i autorom za wysiłek przy tworzeniu referatów, prezentacji i posterów. Podziękowania należą się też wielu instytucjom, uczelniom i stowarzyszeniom za patronat honorowy lub wsparcie kongresu CCC. Szczególnie dotyczy to trzech partnerów platynowych, czyli Stowarzyszenia Producentów Cementu, Cemex i Lafarge.
Szczegółowe informacje na temat CCC 2022 Zakopane oraz materiały archiwalne znaleźć można na stronie internetowej https://ccc2022zakopane.pl/.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...