Droga ekspresowa S7 na odc. granica woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego – węzeł drogowo-kolejowy w Skarżysku – Kamiennej
Nowy odcinek łączy wybudowany wcześniej fragment drogi ekspresowej S7 od Radomia do granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego z istniejącym węzłem drogowo-kolejowym w Skarżysku- Kamiennej. Nowa droga biegnie po nowym śladzie na zachód od istniejącej trasy.
Przedmiotowa inwestycja została oddana do użytku na kilka miesięcy przed terminem kontraktowym. Nowym, blisko 8-km odcinkiem kierowcy pojechali w grudniu 2019 r. 18.12.2019 r. zostały oddane do ruchu odcinek trasy głównej oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód. Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach, a wykonawcą Budimex S.A. Nadzór nad kontraktem sprawuje BBC Best Building Consultans. Realizacja jest współfinasowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Opis inwestycji
Dzięki wybudowaniu tytułowego odcinka zniknęło ostatnie jednojezdniowe wąskie gardło między granicą woj. świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą. Cała S7 na długości 200 km od granic Małopolski do Grójca posiada teraz pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Aktualnie cały 100-km odcinek S7 w granicach województwa świętokrzyskiego posiada pełne parametry drogi ekspresowej. Dzięki nowej drodze znacznie skrócony został czas podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wyprowadzi także ruchu ciężki z miasta i poprawi komfort życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej.
Obiekty inżynierskie
W ramach inwestycji wykonano: dwa mosty, sześć wiaduktów drogowych (pięć w ciągu drogi S7 i jeden nad S7), dwa przejścia dla zwierząt średnich (dwa wiadukty w ciągu drogi S7), pięć przejść dla zwierząt małych (przepusty), trzy ściany oporowe oraz cztery mury oporowe. Zaplanowano również dwa węzły drogowe zapewniające powiązanie drogi ekspresowej z istniejącą siecią dróg publicznych...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Oddanie do użytkowania tego niespełna 8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między granicą województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego a Skarżyskiem-Kamienną odegrało kluczową rolę w zapewnieniu spójności dłuższego ciągu drogowego, a także w znaczący sposób przyczyniło się do skrócenia czasu podróżowania między Warszawą, Kielcami i Krakowem, poprawy bezpieczeństwa ruchu i komfortu życia mieszkańców miasta.
Dzięki wybudowaniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknął jej ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województwa świętokrzyskiego i Małopolski a Grójcem, co oznacza, że na długości około 200 km droga ma już nieprzerwanie pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Również w granicach województwa świętokrzyskiego droga S7 stała ekspresowa na całej długości, czyli na odcinku około 100 km.
Mimo że zgodnie z kontraktem inwestycja powinna być ukończona w maju 2020 roku, to ciąg główny drogi ekspresowej S7 oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód udało się udostępnić kierowcom na pięć miesięcy przed tym terminem, czyli już w grudniu 2019 roku. Zgodnie z umową wykonawca będzie teraz kontynuował m.in. roboty przy budowie węzła Skarżysko-Kamienna Północ i dróg dojazdowych.
Budowę skarżyskiego odcinka drogi S7 poprzedziły działania podjęte przez inwestora na rzecz ochrony środowiska i minimalizacji oddziaływania inwestycji na środowisko usankcjonowane ostatecznymi decyzjami stosownych organów. GDDKiA wyszła naprzeciw oczekiwaniom ekologów i wprowadzając zmiany rozwiązań projektowych, zmniejszyła zajętość terenów cennych przyrodniczo, a także przeprowadziła, na podstawie decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, pod nadzorem przyrodniczym, skomplikowaną operację przesadzenia roślin żywicielskich dla chronionych gatunków motyli. Nie tylko w kontekście tych działań warto zaznaczyć, że inwestycja została dofinasowana przez Unię Europejską w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu to około 344,4 mln złotych, a kwota dofinansowania 156,9 mln złotych w ramach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...