Beton masywny w świetle inwestycji branży energetycznej w Polsce w XXI wieku, cz. I.

W konstrukcji masywnej najkorzystniejsze jest stosowanie kruszywa o wysokim współczynniku przewodzenia ciepła, dużym cieple właściwym, niskim współczynniku rozszerzalności cieplnej oraz charakteryzującego się takimi cechami fizycznymi, jak niska wodożądność i jamistość. Zazwyczaj w betonie z przeznaczaniem do konstrukcji masywnych stosowane jest kruszywo o maksymalnym wymiarze ziarna D = 31,5 mm. Wysoka wodożądność kruszywa może negatywnie wpłynąć na zachowanie cech reologicznych mieszanki betonowej w czasie transportu oraz tuż po zabudowie. Zjawisko to jest wywołane wysoką absorbcją wody oraz rozpuszczonych w niej składników, w tym także domieszek chemicznych. W tym kontekście najlepsze właściwości ma kruszywo żwirowe (głównym minerałem w jego składzie jest kwarc, który jest również minerałem o najkorzystniejszych właściwościach termicznych).

Domieszki chemiczne spełniające wymogi PN-EN 934-2+A1:2012 [14] stanowią jeden z komponentów betonów masywnych. Odpowiedni dobór domieszek do betonu ma zapewnić przede wszystkim: możliwość redukcji współczynnika w/c do założonego poziomu, uzyskanie właściwej konsystencji i urabialności mieszanki betonowej, przy niskiej zawartości cementu, wydłużenie okresu zabudowy, potrzebnego na bezpieczne połączenie poszczególnych warstw zabudowywanej mieszanki betonowej ze sobą, opóźnienie procesu wiązania.

Przed rozpoczęciem realizacji konstrukcji masywnej niezbędne jest opracowanie projektu technologicznego budowy i betonowania. Projekt powinien być poprzedzony wykonaniem obliczeń wykazujących, że zapewnia on monolityczność konstrukcji na każdym etapie dojrzewania betonu. Projekt powinien być kompleksowy, tzn. obejmować dobór wszystkich czynników decydujących o zachowaniu monolityczności, a także sposób jej weryfikacji. Na wykonanie kompleksowego projektu technologicznego składają się 4 elementy:

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.