Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami?
Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowaniu w tym miejscu ogródka rekreacyjnego na potrzeby restauracji. Właściciel mieszkania w budynku obok złożył skargę na tę decyzję z powodu jej sprzeczności z prawem i dobrem ogólnospołecznym. Wskazał, że zmiana organizacji ruchu uniemożliwia mu swobodne korzystanie z mieszkania, nie da się dojechać pod dom, nie można dowieźć opału. Zatwierdzona organizacja ruchu utrudnia dostęp do śmietnika, utrudnia dojazd (należy objechać 4 km, a następnie dojść 50 m wąskim chodnikiem), a gwar z ogródka rekreacyjnego zakłóca spokój.
Mieszkaniec stwierdził, że wniosek o zmianę organizacji ruchu złożył podmiot nieuprawniony, brak jest wymaganej opinii zarządcy drogi, wszystkie dokumenty nie posiadają rejestracji wpływu, brak w projekcie parametrów drogi, brak jest również uzasadnienia. Zdaniem mieszkańca uzasadnienie powinno jasno i przekonująco odzwierciedlać prawidłowe wyważenie proporcji pomiędzy interesem osób mieszkających przy danej ulicy, którym należy zapewnić swobodny i bezpieczny dojazd do ich nieruchomości, a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Zarzucił też, że zatwierdzony projekt narusza art. 39 i art. 40 ustawy o drogach publicznych, ponieważ obiekt wymagał zgłoszenia zamiaru budowy. Wskazał, że od 3 lat mieszkańcy piszą i dzwonią do starosty, a urząd ten co roku stawia interes jednego przedsiębiorcy nad interesem mieszkańców i właścicieli sklepów.
W odpowiedzi na skargę starosta wniósł o jej oddalenie. Wyjaśnił, że wniosek o zmianę organizacji ruchu złożył pracownik urzędu miejskiego reprezentujący burmistrza miasta i gminy. Starosta oświadczył, że podejmując decyzję o zmianie organizacji ruchu, nie stwierdził zagrożenia wynikającego ze zmiany organizacji ruchu, więc projekt zatwierdził. Wszystkie dokumenty posiadają rejestrację daty wpływu. Jego zdaniem procedura zatwierdzenia projektu organizacji ruchu odbyła się zgodnie z prawem.
Podczas rozprawy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Olsztynie mieszkaniec stwierdził, że wbrew twierdzeniom starosty nie ma bezpośredniej możliwości dojazdu do nieruchomości. Samochód może zostać pozostawiony na innych, znajdujących się w okolicy miejscach, ale nie ma bezpośredniego dojazdu do nieruchomości. Służby ratunkowe nie mogłyby dojechać do posesji w razie konieczności.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zarządzenie starosty o zmianie organizacji ruchu. W uzasadnieniu sąd podkreślił, że prawo do zaskarżenia zatwierdzenia organizacji ruchu drogowego wynika odpowiednio z przepisów: art. 101 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 40) oraz art. 87 ust. 1 Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 1526, z późn. zm.). Przepis art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym upoważnia do zaskarżenia również zarządzeń starosty. W myśl art. 87 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym każdy, kogo interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone zarządzeniem starosty w sprawie zatwierdzenia organizacji ruchu, może zaskarżyć to zarządzenie do sądu administracyjnego.
Wnoszący skargę musi jedynie wykazać, że zaskarżony akt narusza jego interes prawny lub uprawnienie. Zdaniem sądu mieszkaniec w omawianej sprawie wykazał, że zatwierdzona organizacja ruchu, tj. zamknięcie odcinka drogi na wysokości nieruchomości mieszkańca, uniemożliwia mu dotychczasowy dojazd do nieruchomości. W tym znaczeniu wprowadzona czasowo nowa organizacja ruchu na okres przeszło 5 miesięcy narusza jego prawa wynikające z dotychczasowej organizacji ruchu.
Sąd ocenił, czy zmiana organizacji ruchu w omawianej sprawie jest zgodna z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Zdaniem sądu skarga zasługiwała na uwzględnienie, ponieważ ani zarządca drogi występujący z projektem organizacji ruchu, ani starosta zatwierdzający ten projekt nie rozważali zgodności zmiany organizacji ruchu z potrzebami społeczności lokalnej.
Zgodnie z § 8 ust. 6 rozporządzenia organ zarządzający ruchem może odrzucić projekt organizacji ruchu w przypadku stwierdzenia:
- niezgodności projektowanej organizacji ruchu z założeniami polityki transportowej lub potrzebami społeczności lokalnej,
- nieefektywności projektowanej organizacji ruchu.
Na podstawie wskazanego wyżej przepisu na staroście ciąży obowiązek rozważenia i wykazania, że nie zachodziły podstawy do odrzucenia projektu. Dopiero po wykluczeniu okoliczności uzasadniających odrzucenie projektu starosta może zdecydować o jego zatwierdzeniu. Fakt, że w § 8 ust. 6 pkt 1 rozporządzenia pozostawia do uznania organu zarządzającego odrzucenie projektu z uwagi na potrzeby społeczności lokalnej, nie oznacza dowolności i braku konieczności rozważenia tego aspektu sprawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalone jest stanowisko, zgodnie z którym działania urzędów organów oparte na uznaniu wymagają starannego i wyczerpującego uzasadnienia stanowiska zajętego przez urząd, przede wszystkim gdy podlegają kontroli sądów administracyjnych pod kątem ich zgodności z prawem.
Sąd podkreślił, że urząd działający w ramach uprawnienia wynikającego z § 8 ust. 2 rozporządzenia powinien zatem wykazać należytą argumentacją, że rozważył wszystkie przesłanki warunkujące zatwierdzenie organizacji ruchu, w tym uwzględnił potrzeby społeczności lokalnej przy zmianie organizacji ruchu. W omawianej sprawie jest to o tyle istotne, że zatwierdzone zamknięcie drogi na okres przeszło 5 miesięcy nastąpiło w celu umożliwienia urządzenia ogródka rekreacyjnego na potrzeby tylko jednego podmiotu. W związku z tym zarządca drogi, występując o zatwierdzenie zmiany organizacji ruchu, powinien wykazać, jakie względy społeczne przemawiały za przyjęciem projektowanego rozwiązania, kosztem innych właścicieli nieruchomości położonych przy zamkniętym odcinku drogi. Starosta powinien fakty te ocenić i wypowiedzieć się, dlaczego stanowisko zarządcy drogi zasługiwało na uwzględnienie.
Przeczytaj również: Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...