Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2023 r. oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r.
31 stycznia 2024 r. na Międzynarodowych Targach Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2024 w Warszawie odbyła się gala wręczenia nagród za Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2023 r. oraz Najlepiej Oświetloną Gminę 2023 r. Organizatorem konkursu był Polski Związek Przemysłu. Komisja Konkursowa na posiedzeniu plenarnym dokonała szczegółowej analizy materiałów z wizytowanych inwestycji oświetleniowych.
Nagrodę Główną oraz tytuł „Najlepiej oświetlonej gminy i miasta 2023 r.”otrzymała Gmina Busko-Zdrójza oświetlenie Parku Zdrojowego Busko-Zdrój. Dzięki wykonanej inwestycji oświetleniowej Park Zdrojowy Busko-Zdrój uzyskał zupełnie nowy charakter stając się niezwykłą atrakcją uzdrowiskowej części miasta. Oświetlono zarówno ciągi piesze jak również dokonano dekoracyjnej iluminacji zieleni oraz elementów małej architektury. Zastosowanie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem umożliwia organizację pokazów światło-dźwięk do wybranej muzyki, obecnie utworów Vivaldiego, oraz dopasowuje, w trakcie tych pokazów, natężenie oświetlenia ciągów pieszych, w obszarze Placu Centralnego. Dzięki temu uzyskano niezwykły klimat świetlny, który można określić stwierdzeniem – park światłem i muzyką malowany. Warto przy tym podkreślić, że bardzo starannie dobrano i rozmieszczono oprawy oświetleniowe odpowiedzialne za iluminację. Efekt oświetleniowy jest rzeczywiście niezwykły, przy czym zastosowane oprawy iluminacyjne nie powodują efektu olśnienia. Zastosowane oświetlenie ciągów pieszych zapewnia bezpieczne poruszanie się po parku.
Tytuł „Najlepszej inwestycji oświetleniowej 2023 r.” przyznano firmie ATM Lighting Sp. z o.o. za oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień ‒ Rabka-Zdrój. W tym przypadku Komisja wzięła pod uwagę kompleksowość wykonanej inwestycji. Zapewniono nie tylko odpowiednie oświetlenie powierzchni jezdni i ścian, ale również oświetlenie ewakuacyjne, oświetlenie drzwi ewakuacyjnych oraz oświetlenie pomieszczeń technicznych. Dobór i rozmieszczenie opraw zapewnia bardzo dobrą widoczność w tunelu zapewniając odpowiednie poziomy luminancji. Zastosowane sterowanie oświetlenia, z czujnikiem oświetlenia, zainstalowanym na ostatnim słupie przed wjazdem do tunelu, pozwala dostosować poziom luminancji wjazdowej, o każdej porze dnia, oraz w różnych strefach tunelu do warunków oświetlenia dziennego. Rozmieszczenie opraw wewnątrz tunelu nie powoduje efektu stroboskopowego zapewniając kierowcom bardzo wysoki komfort widzenia i przejazdu przez tunel. Jednocześnie Komisja przyznała firmie ATM Lighting Sp. z o.o. Nagrodę Specjalną im. Alicji Peczyńskiej za bardzo profesjonalne oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój. Pani mgr inż. Alicja Peczyńska była ekspertem techniki świetlnej w zakresie oświetlenia zewnętrznego, wychowawcą paru pokoleń polskich oświetleniowców. Przez wiele lat była członkiem Prezydium Polskiego Komitetu Oświetleniowego, Przewodniczącą Komisji Oświetlenia Drogowego, a w latach 1987-90, Przewodniczącą PKOśw. Promowała nowe rozwiązania, zwracając uwagę nie tylko na potrzebę spełnienia wymagań określonych w normach, ale też zapewnienie dobrego komfortu widzenia.
Nagroda Specjalna Imienia Alicji Peczyńskiej została utworzona właśnie w celu promocji nowych, niestandardowych rozwiązań w zakresie oświetlenia dróg, ulic, parków, placów, mostów, estakad, kładek, tuneli oraz budynków użyteczności publicznej. Rozwiązania oświetleniowe zastosowane przez firmę ATM Lighting Sp. z o.o. przy realizacji oświetlenie tunelu drogowego „na Zakopiance” w ciągu drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały na odcinku Lubień-Rabka Zdrój spełniają w najwyższym stopniu kryteria stanowiące ideę utworzenia tej nagrody.
W kategorii „Oświetlenie dróg i terenów publicznych” I nagrodę przyznano firmie Pollight Sp. z o.o. za modernizację infrastruktury oświetlenia ulicznego na terenie Miasta i Gminy Opole Lubelskie. Oceniana inwestycja obejmowała wymianę 2263 szt. opraw oświetleniowych, 156 szt. wysięgników, modernizację 136 szt. szaf oświetleniowych oraz usługę konserwacji oświetlenia ulicznego. Kluczowym celem prezentowanej modernizacji było zapewnienie bezpiecznego, wygodnego poruszania się użytkowników dróg przy jednoczesnej energooszczędności i niskich nakładach konserwacyjnych w okresie eksploatacyjnym. Komisja wysoko oceniła użycie wydajnych i energooszczędnych opraw oświetleniowych zarządzanych nowoczesnym systemem zdalnego sterowania. Znaczące jest kompleksowe podejście firmy Pollight Sp. z o.o. do całego procesu inwestycyjnego. Całość zamierzenia cechowało utrzymanie wysokich standardów realizacyjnych oraz jakościowych zastosowanego sprzętu oświetleniowego. Zaprezentowana inwestycja została wzorcowo zaplanowana i zrealizowana. W ocenie Komisji zaprezentowane oświetlenie wyróżnia się na tle przestrzeni Gminy Opola Lubelskiego, dając bezpieczeństwo użytkownikom dróg, duży komfort mieszkańcom, jest energooszczędne, co w znacznym stopniu wpływa na obniżenie poziomu zużywanej energii elektrycznej i kosztów eksploatacyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...