Wkrótce wybór wariantu przebiegu obwodnicy Oławy i obwodnicy Szalejowa Górnego
W najbliższych dniach odbędą się posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i obwodnicy Oławy w ciągu DK94. Posiedzenia będą dotyczyć dokumentacji projektowej opracowanej w ramach umów na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla obu obwodnic.
Posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad odbędą się – 15 grudnia br. dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu DK8 i 18 grudnia br. dla obwodnicy Oławy w ciągu DK94. W KOPI wezmą udział zainteresowane strony, m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, Projektanci, samorządy, zarządcy infrastruktury oraz służby policji, straży pożarnej itp. Podczas spotkań KOPI projektanci omówią wszystkie analizowane przebiegi obu obwodnic. Każdy uczestnik powyższych spotkań będzie mógł zabrać głos i wypowiedzieć się na temat przebiegów oraz wnieść swoje uwagi.
Obwodnica Szalejowa Górnego w ciągu DK8
W ramach opracowania STEŚ-R analizie poddano trzy warianty przebiegu obwodnicy oraz ich podwarianty w zakresie rozwiązań projektowych.
- Wariant W1 (A i B) – PÓŁNOCNY
W wariancie północnym o długości ok. 3,2 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa prowadzona będzie obiektem o dł. ok 170 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą powiatową nr 3239D by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna – Kłodzko. Realizacja wariantu W1 wiąże się z wyburzeniem 2 budynków gospodarczych.
- Wariant W2 (A i B) – ŚRODKOWY (W ŚLADZIE MPZP)
W wariancie środkowym o długości ok. 3 km droga prowadzona jest polami uprawnymi by następnie przejść obiektem nad doliną rzeki Cichej oraz drogą powiatową nr 3304D. Ze względu na znaczną głębokość i rozpiętość doliny, trasa w tym wariancie będzie prowadzona obiektem o długości ok. 245 m. Następnie obwodnica Szalejowa krzyżuje się z drogą DP 3239D by dalej prowadzona polami uprawnymi połączyć się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna- Kłodzko.
- Wariant W3 (A i B) – POŁUDNIOWY
W wariancie południowym o długości ok. 3,2 km trasa prowadzona jest polami uprawnymi, by następnie przejść obiektem o dł. ok. 15 m nad drogą powiatową nr 3240D. Po przekroczeniu obiektu droga dalej prowadzona jest polami uprawnymi omijając działki zabudowane. Następnie trasa przechodzi obiektem o dł. ok. 340 m nad doliną rzeki Cichej, drogą powiatową 3291D i drogą krajową nr 8. Dalej trasa przebiega polami uprawnymi i łączy się z odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szczytna- Kłodzko. Realizacja wariantu W3 wiąże się z wyburzeniem 11 budynków istniejących, w tym mieszkalnych.
Wszystkie warianty obwodnicy mają początek i koniec w miejscach projektowanych rond w ramach równolegle prowadzonych prac projektowych rozbudowy DK8 Szczytna – Kłodzko.
Obwodnica Oławy w ciągu DK94
W ramach opracowania STEŚ analizowanych jest pięć wariantów przebiegu obwodnicy:
- Wariant I
Wariant I o długości ok. 15 km przebiega po północnym wschodzie Oławy, głównie przez tereny rolne oraz lasy. Ze względu na bliskie sąsiedztwo rzeki Odry część odcinka przebiega przez teren zalewowy. W ramach tego wariantu powstają projekty pięciu skrzyżowań, trzech mostów drogowych, jednego wiaduktu drogowego nad koleją, dwóch przejść dolne dla średnich zwierząt, dwóch przejść dla małych zwierząt zintegrowanych z ciekiem. Wariant ten na długości ok. 7,5 km koliduje z chronionym obszarem Natura 2000.
• Wariant II
Wariant II o długości ok. 13,1 km przebiega w pobliżu centrum miasta przez południowo-wschodnią część Oławy. Początkowy odcinek przebiega przez teren zabudowy, natomiast druga część odcinka przez tereny rolne. Wariant ten, ze względu na położenie wśród gęstej zabudowy wymagał zaprojektowania ośmiu skrzyżowań, trzech mostów drogowych i jednego wiaduktu drogowego nad koleją.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...