Reklama

Trwałość betonu barwionego

Warunki eksploatacji

Na skutek eksploatacji kolor gotowego wyrobu może ulegać zmianom. Czynniki, które mają decydujący wpływ, to: wykwity węglanowe, ciągły proces hydratacji cementu, ścieranie warstwy fakturowej oraz wnikanie w pory zanieczyszczeń i pyłów. Szczególnie zjawisko wykwitów węglanowych jest dużym problemem, który, nie mając wpływu na trwałość, istotnie zmienia estetykę wyrobów barwionych.

Szczególne funkcje w wykorzystaniu pigmentów do betonu przypisuje się dynamicznie rozwijającej się od lat 80. ub.w. technologii betonu wibroprasowanego. Typowymi przykładami charakterystycznymi dla tej metody produkcji betonu są wszechobecne dziś kolorowe kostki i płyty betonowe oraz ogrodzenia betonowe imitujące kolorystyką występujące w przyrodzie naturalne skały. Ze względu na typową dla tej metody produkcji konsystencję wilgotną betonu wybarwienie gotowych elementów nie stanowi problemu. Dużo większej wiedzy technologicznej wymaga barwienie betonu odlewanego, szczególnie betonu towarowego transportowanego na miejsce budowy. Autorzy tekstu chcieliby przedstawić własne wyniki badań laboratoryjnych pokazujące wpływ różnych pigmentów na zapotrzebowanie domieszek chemicznych oraz trwałość stwardniałego betonu.

Na rzecz badań założono:

  • stały skład betonu (tab. 2),
  • napowietrzenie mieszanki na poziomie 5,5 ± 0,5%,
  • konsystencję mieszanki betonowej na poziomie 140 ± 20 mm opadu stożka,
  • ilość plastyfikatora na poziomie 0,3% masy cementu,
  • ilość pigmentu 10% masy cementu,
  • zmienne dozowanie domieszki napowietrzającej oraz superplastyfikatora polimerowego do  uzyskania założeń projektowych (konsystencja i napowietrzenie).

Jako wzorzec i...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.