Trwałość asfaltowych nawierzchni drogowych
W projektowaniu trwałość zmęczeniową określa się, uwzględniając szkodę zmęczeniową wyznaczoną zgodnie z hipotezą zmęczeniową Minera-Palmera. Według tej hipotezy całkowitą szkodę zmęczeniową warstwy asfaltowej konstrukcji drogowej wywołaną przez pojedyncze obciążenia od różnych pojazdów samochodowych oblicza się na podstawie wzoru (1):
gdzie:
ni – liczba obciążeń warstwy asfaltowej na określonym poziomie odkształcenia ɛi,
Ni – liczba obciążeń na określonym poziomie odkształcenia ɛi prowadząca do zniszczenia nawierzchni asfaltowej,
k – liczba poziomów obciążeń od różnych grup pojazdów samochodowych w okresie projektowym.
Zgodnie z hipotezą minera nawierzchnia asfaltowa ulega zniszczeniu, gdy szkoda zmęczeniowa D jest równa 1.
Podsumowując, należy stwierdzić, że pod względem trwałości mieszanki mineralno-asfaltowe zastosowane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej powinny wykazywać odpowiednie właściwości zmęczeniowe tak, by powstające naprężenia i odkształcenia w nawierzchni w czasie eksploatacji nie powodowały utraty trwałości prowadzącej do jej zniszczenia.
Metody badania trwałości zmęczeniowej mieszanek mineralno-asfaltowych
Już w latach czterdziestych ubiegłego wieku Porter [3] wykazał, że dopuszczalne ugięcie nawierzchni asfaltowej ze względu na jej zniszczenie zależy od liczby oddziaływań powtarzających się obciążeń kół samochodowych. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych na świecie przeprowadzono szereg badań potwierdzających, że w warstwach nawierzchni asfaltowych spękania powstają w wyniku oddziaływania naprężeń zginających od poruszających się ciężkich pojazdów samochodowych, a zniszczenie nawierzchni następuje wskutek procesu zmęczenia materiału (badania Nijobera, Van ser Poela, Hveema, badania WASHO Road Test, ASSHO Road Test) [11].
Dążono do opracowania metod oceny trwałości zmęczeniowej mieszanek mineralno-asfaltowych za pomocą laboratoryjnych metod badania, które symulowały charakter obciążenia asfaltowych warstw nawierzchni drogowych. Autor w pracy [11] przedstawił historię różnych metod badań stosowanych na świecie.
Największą popularność zyskały następujące zmęczeniowe metody badań:
- jednoosiowe rozciąganie próbek,
- osiowe zginanie próbek belkowych,
- wielopunktowe zginanie belki,
- rozciąganie pośrednie próbek walcowych,
- zginanie lub rozciąganie próbek naciętych,
- zginanie próbek pryzmatycznych.
W Stanach Zjednoczonych w ramach programu SHRP (ang. Strategic Highway Research Program) jednym z zadań było dokonanie wyboru metod przyspieszonego badania właściwości funkcjonalnych mieszanek mineralno-asfaltowych, między innymi trwałości zmęczeniowej. Podczas realizacji programu SHRP w Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley autor odbył staż naukowy, podczas którego zapoznał się szczegółowo z wynikami realizowanych tam badań [12, 13].
Biorąc pod uwagę następujące kryteria: symulacja warunków rzeczywistych „in situ”, użyteczność wyników oraz łatwość wykonania badań w ramach programu SHRP, wybrano metodę czteropunktowego zginania belki jako reprezentatywną metodę badań trwałości zmęczeniowej [16]. Według tej metody próbki w postaci pryzmatycznych belek poddaje się czteropunktowemu cyklicznemu zginaniu z zachowaniem swobodnego obrotu i z poziomym przesunięciem we wszystkich punktach obciążenia i reakcji (podpory rolkowe). Badania trwałości zmęczeniowej wykonuje się przy zachowaniu następujących warunków:
- temperatura badania: +10°C,
- czteropunktowe cykliczne zginanie belki przy stałej amplitudzie odkształcenia zmieniającej się według funkcji sinusoidalnej,
- częstotliwość obciążenia: 10 Hz,
- różne wartości amplitudy odkształcenia (najczęściej na trzech poziomach).
Próbkę uważa się za zniszczoną zmęczeniowo w tym momencie obciążenia, w którym moduł sztywności osiąga wartość równą połowie wartości modułu określonego w początkowym cyklu obciążenia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...