Trwałość asfaltowych nawierzchni drogowych
Pod działaniem obciążenia od koła pojazdu samochodowego w warstwach asfaltowych nawierzchni powstają zmienne odkształcenia i naprężenia. Schematyczny rozkład odkształceń w asfaltowych warstwach konstrukcji nawierzchni przedstawiono na rys. 3.



Pod obciążeniem kołowym nawierzchnia odkształca się, powodując powstawanie w warstwach asfaltowych cyklicznie zmiennych naprężeń ściskających i rozciągających. Największe i najbardziej niebezpieczne są naprężenia ściskające w górnej strefie związanych warstw asfaltowych oraz rozciągające w dolnej strefie. Naprężenia ściskające wpływają na powstawanie odkształceń trwałych nawierzchni, a naprężenia rozciągające na powstawanie spękań zmęczeniowych decydujących o trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni. Inicjowane spękania na spodzie warstw asfaltowych i propagujące w górę do warstwy ścieralnej są nazywane spękaniami typu „z dołu do góry”. Innym rodzajem spękań zmęczeniowych są spękania liniowe typu „ z góry do dołu”, które są efektem dużych naprężeń rozciągających i ścinających występujących na styku koła i nawierzchni.





