Trwałość asfaltowych nawierzchni drogowych
Konstrukcje nawierzchni drogowych, stanowiące najważniejszy element drogi, powinny być bezpieczne i przyjazne dla środowiska, spełniać wymagania zrównoważonego rozwoju, a przede wszystkim być trwałe w eksploatacji. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki własnych badań i analiz oraz rezultaty innych doświadczeń dotyczących oceny trwałości zmęczeniowej asfaltowych nawierzchni drogowych, z którymi autor miał do czynienia podczas zagranicznych pobytów naukowych.
Najpopularniejszą technologią budowy nawierzchni drogowych na świecie jest technologia z wykorzystaniem asfaltu jako materiału wiążącego. Analizując właściwości tej technologii w procesie budowy nawierzchni i jej długotrwałej eksploatacji, należy stwierdzić, że technologia asfaltowa bardzo korzystnie wpisuje się w wymagania dotyczące nowoczesnych nawierzchni drogowych. Wymaga te dotyczą ograniczenia przez nawierzchnie hałasu od ruchu samochodowego, redukcji zanieczyszczeń i emisji gazów cieplarnianych oraz pełnego recyklingu [5]. Nawierzchnie asfaltowe spośród stosowanych w budownictwie drogowym rozwiązań materiałowo-technologiczno-konstrukcyjnych charakteryzują się największą skutecznością w redukcji hałasu komunikacyjnego (obniżenie emisji hałasu toczenia o 2-5 dB). Technologia asfaltowa jest jedyną, która pozwala na pełne wykorzystanie recyklowanego materiału w postaci destruktu asfaltowego składającego się z cennego kruszywa łamanego i pełnowartościowego lepiszcza asfaltowego, w ilości powyżej 50% mieszanki mineralno-asfaltowej [14, 15]. Ze względu na zmniejszenie energochłonności procesów technologicznych coraz powszechniej stosuje się technologie o obniżonych temperaturach wytwarzania i zagęszczania mieszanek mineralno-asfaltowych, tj. mieszanki na ciepło, półciepło, jak również stosuje się technologie na zimno (np. z zastosowaniem biolepiszczy z olejów roślinnych) [5, 11]. Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, to w przypadku budowy nawierzchni wymaga się między innymi stosowania w większym zakresie materiałów lokalnych. W szczególności dotyczy to kruszyw ze złóż polodowcowych zarówno nieprzekruszonych, jak i przekruszonych. W badaniach [6-9] udowodniono, że duże złoża kruszyw polodowcowych w Polsce są cennym materiałem do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni asfaltowych, zastępującym stosowanie grysów produkowanych z surowca skalnego.
Ostatnim, ale najważniejszym wymaganiem w stosunku do nawierzchni asfaltowych, jest zapewnienie nawierzchni trwałości w określonym czasie eksploatacji, w tym trwałości zmęczeniowej warstw konstrukcyjnych nawierzchni.
Wymagania stawiane nawierzchni asfaltowej w zakresie trwałości
W początku XX w. inżynier Zdzisław Sznuk w podręczniku [17] określił warunki, jakim dobra nawierzchnia na ówczesne czasy powinna była odpowiadać:
- Powierzchnia drogi musi znieść ciężar wozów ładowanych, przenieść go na podłoże tak, aby ścisłość nawierzchni nie była naruszoną.
- Nawierzchnia powinna być mało wrażliwa na zmiany atmosferyczne, musi być nieprzepuszczalna, aby podłoże nie rozmiękło i droga zawsze była do jazdy możliwa.
- Materiał użyty na nawierzchnię musi być o tyle twardy, aby zużycie jego możliwie wolno postępowało, naprawy były jak najrzadsze i aby droga nie traciła nadanego jej profilu”.
Od tamtego czasu w technice motoryzacyjnej i drogowej nastąpił znaczny postęp, powszechnie rozpoczęto stosować do budowy nawierzchni drogowych jako materiały wiążące lepiszcza, nieporównywalnie wzrosły obciążenia ruchem nawierzchni naszych dróg, zarówno pod względem natężenia ruchu, jak i wielkości obciążenia. Również wymagania w zakresie trwałości dróg uległy istotnym zmianom.

Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...