Reklama

Szczególne widoki mostów i odczucia obserwatorów – cz. II

Yotsuya-Mitsuke Bridge (Yotsuya-mitsuke Bashi; 1913)

Inny most tego projektanta – Yotsuya-Mitsuke Bridge (Yotsuya-mitsuke Bashi; 1913) jest już łukiem stalowym. Obecnie ten zabytkowy most, który pierwotnie istniał w dzielnicy Shinjuku, a potem został pieczołowicie rozebrany i przeniesiony w podmiejski teren rekreacyjny, nosi nazwę Nagaike-Mitsuke Bridge (Nagaike-mitsuke Bashi). Nagaike-Mitsuke Bridge został zrekonstruowany w parku Nagaike Park (Nagaike kōen) w Hachiōji (Hachiōji-shi), mieście należącym do metropolii tokijskiej. Długość przęsła mostu wynosi 34,2 m. Czarny kolor łuku kontrastuje znakomicie w elementami przyczółków z czerwonej cegły. W perspektywie górnej widać eleganckie balustrady oraz lampy (fot. 45). Białe dekoracyjne wykończenie kamienne nawiązuje do stylistyki barokowej pałacu znajdującego się w pobliżu oryginalnej lokalizacji mostu, Akasaka Detached Palace (Akasaka Rikyu).

Obecny most Yotsuya-Mitsuke Bridge, zbudowany w 1991 r., jest łukiem stalowym o identycznych parametrach (l = 38,9 m, b = 16,4 m). Podobnie jak most wcześniejszy ma przyczółki licowane cegłą i lampy nawiązujące do stylu barokowego (fot. 46). Historia obu tych wiaduktów pobudza u obserwatora pamięć i skojarzenia z przeszłością [1].

W latach 20. XX wieku powstało w Japonii szereg nowoczesnych jak na owe czasy konstrukcji, zwłaszcza w trakcie odbudowy Tokio po „Wielkim Trzęsieniu Ziemi” w Kantō (Kantō dai-shinsai) w 1923 r. oraz w trakcie przebudowy urbanistycznej Osaki. W obu miastach zbudowano w tym okresie około 700 nowych mostów, między innymi na rzece Sumidzie (Sumida-gawa) i okolicznych rzekach w Tokio oraz na rzekach Dōjima, Tosabori i Ōkawa wokół wyspy Nakanoshima w Osace. Modernizm, który był wtedy dominu...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.