Reklama

Stan przygotowania nowego odcinka S5

W pierwszej fazie realizacji umowy zebrano materiały źródłowe, stanowiące źródło informacji o uwarunkowaniach mających wpływ na lokalizację drogi, wykonano prognozy ruchu stanowiące podstawę doboru rozwiązań projektowych.  Następnie opracowano wstępne przebiegi trasy, które w styczniu 2023 r. zaprezentowano na spotkaniach informacyjnych ze społeczeństwem. W wyniku spotkań otrzymaliśmy dodatkowe informacje i dane, których pozyskanie drogą formalną jest często niemożliwe, dlatego GDDKiA docenia potencjał wiedzy wynikającej z informacji społecznej.   

Aktualnie podsumowano etap spotkań ze społeczeństwem i trwają prace projektowe związane z wdrożeniem modyfikacji rozwiązań wynikających z tych spotkań. Dodatkowo zgodnie z harmonogramem prac kontynuowane są prace nad opracowaniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz opracowywane są wyniki badań warunków gruntowo-wodnych. Okres zimowy jest dobrym czasem na wykonanie brakujących prac terenowych związanych z rozpoznaniem geologicznym terenu w obszarze planowanej inwestycji. Tereny niedostępne dla geologów w innych porach roku, ze względu na występujące na polach uprawy lub tereny podmokłe, w tym okresie są bardziej dostępne, co pozwala na wjazd specjalistycznych maszyn. Dzięki współpracy lokalnych samorządów i udostępnianiu nieruchomości przez ich właścicieli planuje się w do końca lutego 2024 r. zakończyć wszystkie prace terenowe związane z rozpoznaniem geotechnicznym i geologicznym.

W 2024 planuje się zakończenie prac związanych ze zbieraniem materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i zakończenie etapu prac przygotowawczych w zakresie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Najbliższe istotne terminy przygotowania inwestycji:

IV kw. 2024 – Planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Do tej pory w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obu województw wykonano:

  • plany sytuacyjne wariantów na numerycznym modelu terenu
  • profile podłużne wszystkich wariantów
  • analizę i prognozę ruchu
  • ocenę BRD
  • roczną inwentaryzację przyrodniczą dla podstawowych wariantów
  • badania geotechniczne i hydrogeologiczne dla podstawowych wariantów
  • materiały do audytu BRD (raport z audytu BRD planowany jest w styczniu 2024 roku)

Informacje dotyczące poszczególnych województw:

Warmińsko-mazurskie:

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu drogi S5.

Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

Kujawsko-pomorskie:

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego analizowano poniżej opisane warianty przebiegu drogi S5.

Wariant 1

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1A, W2 i W3.  Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant  na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W2.  Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W1 kieruje się na południowy-zachód i omija od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie. Następnie zmienia kierunek na północno-zachodni, aby połączyć się z autostradą A1 nad Sarnowem.   

Wariant W1 połączony jest z siecią drogową trzema węzłami (ok. 13 km – Świecie Nad Osą, ok. 23 km – Radzyń Chełmiński i ok. 39 km – Sarnowo)

Wariant 1A 

Przebieg wariantu na odcinku pierwszych 8 kilometrów i ostatnich 14 kilometrach (od 25 do 39 km) jest tożsamy z przebiegiem Wariantu W1.  Wariant po 8 kilometrze kieruje się dalej na zachód i omija od południa rejon farm wiatrowych przy Linowie, następnie przechodzi w okolicy Gołębiewka, Fijewa i  nad Radzyniem Chełmińskim łączy się z Wariantem W1.   

Wariant 2 

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1,  W1A i W3.  Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant  na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W1.  Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W2 kieruje się na północny- zachód, przechodzi w rejonie Turznic i Hanowa, aby w rejonie istniejącego węzła Grudziądz połączyć się z autostradą A1. Wariant W1A połączony jest z siecią drogową trzema węzłami ( ok. 13 km – Świecie Nad Osą, ok. 23 km – Radzyń Chełmiński i ok. 39 km – Grudziądz)

Wariant 3 

Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1, W1A i W2.  Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant  ma przebieg zbliżony do Wariantów W1 i W2. W rejonie Linowa i Radzynia Chełmińskiego jest on oddalony najbardziej na północ, oraz przy Mełno ZZD przecina linię kolejową pod korzystniejszym kątem.  Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W3 kieruje się na południe, aby minąć od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie, i aby połączyć się w rejonie Sarnowa z autostradą A1

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.