Stan przygotowania nowego odcinka S5
W pierwszej fazie realizacji umowy zebrano materiały źródłowe, stanowiące źródło informacji o uwarunkowaniach mających wpływ na lokalizację drogi, wykonano prognozy ruchu stanowiące podstawę doboru rozwiązań projektowych. Następnie opracowano wstępne przebiegi trasy, które w styczniu 2023 r. zaprezentowano na spotkaniach informacyjnych ze społeczeństwem. W wyniku spotkań otrzymaliśmy dodatkowe informacje i dane, których pozyskanie drogą formalną jest często niemożliwe, dlatego GDDKiA docenia potencjał wiedzy wynikającej z informacji społecznej.
Aktualnie podsumowano etap spotkań ze społeczeństwem i trwają prace projektowe związane z wdrożeniem modyfikacji rozwiązań wynikających z tych spotkań. Dodatkowo zgodnie z harmonogramem prac kontynuowane są prace nad opracowaniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz opracowywane są wyniki badań warunków gruntowo-wodnych. Okres zimowy jest dobrym czasem na wykonanie brakujących prac terenowych związanych z rozpoznaniem geologicznym terenu w obszarze planowanej inwestycji. Tereny niedostępne dla geologów w innych porach roku, ze względu na występujące na polach uprawy lub tereny podmokłe, w tym okresie są bardziej dostępne, co pozwala na wjazd specjalistycznych maszyn. Dzięki współpracy lokalnych samorządów i udostępnianiu nieruchomości przez ich właścicieli planuje się w do końca lutego 2024 r. zakończyć wszystkie prace terenowe związane z rozpoznaniem geotechnicznym i geologicznym.
W 2024 planuje się zakończenie prac związanych ze zbieraniem materiałów niezbędnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i zakończenie etapu prac przygotowawczych w zakresie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Najbliższe istotne terminy przygotowania inwestycji:
IV kw. 2024 – Planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Do tej pory w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obu województw wykonano:
- plany sytuacyjne wariantów na numerycznym modelu terenu
- profile podłużne wszystkich wariantów
- analizę i prognozę ruchu
- ocenę BRD
- roczną inwentaryzację przyrodniczą dla podstawowych wariantów
- badania geotechniczne i hydrogeologiczne dla podstawowych wariantów
- materiały do audytu BRD (raport z audytu BRD planowany jest w styczniu 2024 roku)
Informacje dotyczące poszczególnych województw:
Warmińsko-mazurskie:
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego analizowane są obecnie trzy warianty przebiegu drogi S5.
Wariant 1 – przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Rozpoczyna swój przebieg w Wirwajdach, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Iławę od południa, zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe oraz Iława Zachód. Następnie wariant przebiega w kierunku południowo-zachodnim, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 2 – przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15. Rozpoczyna swój przebieg węzłem Wirwajdy, na połączeniu z oddanym już do użytkowania odcinkiem S5 Ornowo – Wirwajdy. Omija Lubawę od północy, zapewniając obsługę komunikacyjną m.in. poprzez węzeł Lubawa zlokalizowany na przecięciu z drogą wojewódzką 536. Następnie wariant kieruje się na zachód do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Wariant 3 – jest to wariant pośredni pomiędzy wariantem 1 i 2. Na odcinku Wirwajdy – Iława ma przebieg zbliżony do wariantu 1. Omija Iławę od południe zapewniając obsługę komunikacyjną Iławy poprzez węzły Franciszkowo i Iława Południe. Następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, gdzie łączy się z odcinkiem S5, projektowanym na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Kujawsko-pomorskie:
Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego analizowano poniżej opisane warianty przebiegu drogi S5.
Wariant 1
Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1A, W2 i W3. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W2. Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W1 kieruje się na południowy-zachód i omija od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie. Następnie zmienia kierunek na północno-zachodni, aby połączyć się z autostradą A1 nad Sarnowem.
Wariant W1 połączony jest z siecią drogową trzema węzłami (ok. 13 km – Świecie Nad Osą, ok. 23 km – Radzyń Chełmiński i ok. 39 km – Sarnowo)
Wariant 1A
Przebieg wariantu na odcinku pierwszych 8 kilometrów i ostatnich 14 kilometrach (od 25 do 39 km) jest tożsamy z przebiegiem Wariantu W1. Wariant po 8 kilometrze kieruje się dalej na zachód i omija od południa rejon farm wiatrowych przy Linowie, następnie przechodzi w okolicy Gołębiewka, Fijewa i nad Radzyniem Chełmińskim łączy się z Wariantem W1.
Wariant 2
Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1, W1A i W3. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant na prawie całym odcinku pokrywa się przebiegiem z wariantem W1. Trasa drogi ekspresowej na tym odcinku przechodzi przez Linowo i omija od południa Mełno ZZD. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W2 kieruje się na północny- zachód, przechodzi w rejonie Turznic i Hanowa, aby w rejonie istniejącego węzła Grudziądz połączyć się z autostradą A1. Wariant W1A połączony jest z siecią drogową trzema węzłami ( ok. 13 km – Świecie Nad Osą, ok. 23 km – Radzyń Chełmiński i ok. 39 km – Grudziądz)
Wariant 3
Początek wariantu i jego przebieg, na pierwszych 8 kilometrach, jest tożsamy z Wariantami W1, W1A i W2. Następnie do węzła Radzyń Chełmiński wariant ma przebieg zbliżony do Wariantów W1 i W2. W rejonie Linowa i Radzynia Chełmińskiego jest on oddalony najbardziej na północ, oraz przy Mełno ZZD przecina linię kolejową pod korzystniejszym kątem. Za węzłem Radzyń Chełmiński Wariant W3 kieruje się na południe, aby minąć od południa Wiewiórki Podlesie i Wałdowo Szlacheckie, i aby połączyć się w rejonie Sarnowa z autostradą A1
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”