Stan przygotowania nowego odcinka S5

Jesienią 2021 r. podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Od tego czasu ruszyły intensywne prace nad opracowaniem niezbędnej dokumentacji, która w ciągu najbliższej dekady pozwoli kierowcom cieszyć się z nowego połączenia województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko mazurskiego.

Stan przygotowania nowego odcinka S5

Przedstawiamy stan przygotowania nowego odcinka S5. Droga ekspresowa S5 do tej pory skomunikowała trzy miasta wojewódzkie – Wrocław, Bydgoszcz i Poznań a także, za pośrednictwem A1, Gdańsk. Teraz w przygotowaniu są jej dalsze przedłużenia z okolic Grudziądza do Ostródy, gdzie S5 połączy się z S7.

Zadanie

Za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego odpowiada konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. W styczniu br. odbyły się spotkania z mieszkańcami gmin, przez które przechodzą proponowane warianty.

Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Przebieg

Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (gdzie w grudniu ub.r. otworzyliśmy 5-km odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz. Warianty dostępne są na stronie kontraktu.

W celu realizacji tego odcinka S5 wstępnymi analizami korytarzowymi objęto około 8 tys. km2 terenu kilkunastu powiatów i kilkudziesięciu gmin. Na podstawie zebranych danych i przeprowadzanych analiz przygotowaliśmy Program Inwestycji, który był podstawą do rozpoczęcia procesu przygotowania dokumentacji tj. zlecenia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (wraz z dokumentacją do uzyskania decyzji środowiskowej).

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi: S (droga ekspresowa)
  • długość: ok. 90 km (ok. 40 km w woj. kujawsko-pomorskim i ok. 50 km w woj. warmińsko-mazurskim)
  • przekrój poprzeczny: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2)
  • prędkość do projektowania: 130 km/h
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 t/oś

Obecny stan przygotowania inwestycji:

2019 r. – Rozpoczęcie prac nad Studium korytarzowym (SK)

2020 r. – Opracowanie SK i poddanie go konsultacjom z samorządami

30 kwietnia 2021 r. – Uzgodnienie Programu Inwestycji

25 czerwca 2021 r. – Ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego

21 października 2021 r. – Podpisanie umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o., o maksymalnej wartości zobowiązania 18,4 mln zł z terminem przekazania dokumentacji 30 miesięcy od podpisania umowy, tj. kwiecień 2024 r.

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.