Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Budowa, remont oraz utrzymanie dróg gminnych i powiatowych
7-8 grudnia 2021 roku w Krakowie odbyło się ostatnie z cyklu spotkań pt. Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Wydarzenie zostało zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, „Dróg Publicznych” oraz czasopisma „Mosty”.
Seminaria Warsztatowe swym zasięgiem objęły województwa: dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, śląskie oraz świętokrzyskie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wojewoda Dolnośląski, Marszałek Województwa Opolskiego, Prezydent Miasta Krakowa, Starosta Krakowski, Starosta Rzeszowski, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Część merytoryczna spotkania
Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania jedenastu referatów poświęconych tematyce budowy, remontu oraz utrzymania dróg gminnych i powiatowych. Pierwszy wykład pt. Lider jest jeden – nawierzchnie asfaltowe wygłosił Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) omówiła trwałe technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych. Adam Rogoziński (Dział Drogownictwa Rettenmaier Polska) zaprezentował proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych – SMA 16 JENA. Jako ostatni wykład przed przerwą wygłosił Radosław Włodarski (koordynator ds. sprzedaży inwestycyjnej, LECA Polska), omawiając rozwiązania problemu osiadania dla dróg powiatowych i gminnych.
Po krótkiej przerwie, podczas której uczestnicy mogli wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat wcześniej usłyszanych referatów oraz odwiedzić stoiska przygotowane przez partnerów spotkania, pierwszy referat pt. Wykorzystanie spoiw wapiennych do uzdatniania i stabilizacji gruntów wygłosił Dominik Małasiewicz (project manager, Lhoist Central Europe). Następnie Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt) przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg lokalnych. Jan Zieliński (członek zarządu Heller Consult) zaprezentował nowe możliwości skutecznej oceny stanu dróg. Dalej Wiktor Borysowicz (prezes PBI Technologie) omówił temat dotyczący wykorzystania kruszyw dolomitowych i wapiennych w budownictwie.
W dalszej części wykładów Jan Kurek oraz Leszek Kawala (Kopalnie Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach) przedstawili wydobycie w kopalni oraz zastosowanie wydobywanego kruszywa z kopalń grupy KPiD. Podczas drugiego wystąpienia Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) przedstawiła „zielone” nawierzchnie asfaltowe na drogach samorządowych. Jako ostatni wystąpił Sebastian Stalmach z firmy Viateco, omawiając diagnostykę jako źródło wiedzy i oszczędności.
Wycieczka techniczna i podsumowanie
Drugiego dnia spotkania uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W kopalniach wchodzących w skład przedsiębiorstwa wydobywa się i przerabia skały pochodzenia wulkanicznego o bardzo wysokich wskaźnikach wytrzymałościowych i mrozoodpornościowych. Godnym uwagi jest fakt ich wysokiej wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych.
Redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych” dziękują uczestnikom za liczne przybycie na Seminaria Warsztatowe. Przede wszystkim dziękujemy prelegentom – za wsparcie merytoryczne, natomiast sponsorom i partnerom za zaangażowanie, życzliwość, wsparcie działań związanych z organizacją spotkania.
Więcej informacji dotyczących kolejnych spotkań: kongresdrogpublicznych.pl
Przeczytaj również: II spotkanie z cyklu Seminariów Warsztatowych – Drogi Publiczne
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...