Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Budowa, remont oraz utrzymanie dróg gminnych i powiatowych
7-8 grudnia 2021 roku w Krakowie odbyło się ostatnie z cyklu spotkań pt. Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Wydarzenie zostało zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, „Dróg Publicznych” oraz czasopisma „Mosty”.
Seminaria Warsztatowe swym zasięgiem objęły województwa: dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, śląskie oraz świętokrzyskie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wojewoda Dolnośląski, Marszałek Województwa Opolskiego, Prezydent Miasta Krakowa, Starosta Krakowski, Starosta Rzeszowski, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Część merytoryczna spotkania
Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania jedenastu referatów poświęconych tematyce budowy, remontu oraz utrzymania dróg gminnych i powiatowych. Pierwszy wykład pt. Lider jest jeden – nawierzchnie asfaltowe wygłosił Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) omówiła trwałe technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych. Adam Rogoziński (Dział Drogownictwa Rettenmaier Polska) zaprezentował proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych – SMA 16 JENA. Jako ostatni wykład przed przerwą wygłosił Radosław Włodarski (koordynator ds. sprzedaży inwestycyjnej, LECA Polska), omawiając rozwiązania problemu osiadania dla dróg powiatowych i gminnych.
Po krótkiej przerwie, podczas której uczestnicy mogli wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat wcześniej usłyszanych referatów oraz odwiedzić stoiska przygotowane przez partnerów spotkania, pierwszy referat pt. Wykorzystanie spoiw wapiennych do uzdatniania i stabilizacji gruntów wygłosił Dominik Małasiewicz (project manager, Lhoist Central Europe). Następnie Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt) przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg lokalnych. Jan Zieliński (członek zarządu Heller Consult) zaprezentował nowe możliwości skutecznej oceny stanu dróg. Dalej Wiktor Borysowicz (prezes PBI Technologie) omówił temat dotyczący wykorzystania kruszyw dolomitowych i wapiennych w budownictwie.
W dalszej części wykładów Jan Kurek oraz Leszek Kawala (Kopalnie Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach) przedstawili wydobycie w kopalni oraz zastosowanie wydobywanego kruszywa z kopalń grupy KPiD. Podczas drugiego wystąpienia Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) przedstawiła „zielone” nawierzchnie asfaltowe na drogach samorządowych. Jako ostatni wystąpił Sebastian Stalmach z firmy Viateco, omawiając diagnostykę jako źródło wiedzy i oszczędności.
Wycieczka techniczna i podsumowanie
Drugiego dnia spotkania uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W kopalniach wchodzących w skład przedsiębiorstwa wydobywa się i przerabia skały pochodzenia wulkanicznego o bardzo wysokich wskaźnikach wytrzymałościowych i mrozoodpornościowych. Godnym uwagi jest fakt ich wysokiej wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych.
Redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych” dziękują uczestnikom za liczne przybycie na Seminaria Warsztatowe. Przede wszystkim dziękujemy prelegentom – za wsparcie merytoryczne, natomiast sponsorom i partnerom za zaangażowanie, życzliwość, wsparcie działań związanych z organizacją spotkania.
Więcej informacji dotyczących kolejnych spotkań: kongresdrogpublicznych.pl
Przeczytaj również: II spotkanie z cyklu Seminariów Warsztatowych – Drogi Publiczne
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...