S3 Troszyn − Świnoujście, odc. 2: Dargobądz (z węzłem) − Troszyn
Droga ekspresowa S3 przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy Świnoujście (terminal promów morskich) z granicą z Republiką Czeską w Lubawce. Odcinek Dargobądz − Troszyn jest kontynuacją wcześniejszego odcinka Świnoujście − Dargobądz. Rozpoczyna się od węzła Dargobądz, który wchodzi w zakres realizacyjny tego odcinka. Odcinek kończy się na włączeniu w obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic, obejmując przebudowę początkowego (jednojezdniowego) fragmentu tej obwodnicy.
Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie. Konsultantem inwestycji jest P.U.I. EKO-INWEST S.A., natomiast jej wykonawcami Polbud Pomorze, Intop Warszawa, Intop Skarbimierzyce oraz PRD Nowogard S.A.
Wartość całkowita kontraktu wynosi ponad 552 mln zł. Przewidziana data zakończenia kontaktu to 28.05.2024 r.
Opis inwestycji
Przedmiotem zadania jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku od węzła Dargobądz (z węzła) poprzez węzeł Wolin Zachód oraz węzeł Wolin Wschód do węzła Troszyn (bez węzła) o dł. 16 km. Droga ekspresowa S3 budowana jest w przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresowa).
Zakres robót
Wykonawca przygotował projekt budowlany, a następnie uzyskał 23 grudnia 2021 r. decyzję ZRID. 30 grudnia 2021 r. zamawiający przekazał wykonawcy plac budowy. Od tego momentu są prowadzone roboty w zakresie budowy drogi ekspresowe...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
dr inż. Grzegorz Szmechel
Wiceprezes Zarządu Laboratorium Drogowe Szczecin Sp. z o.o.Laboratorium Drogowe Szczecin Sp. z o.o. jest akredytowanym przez PCA laboratorium Badawczym, które w swojej codziennej pracy świadczy usługi laboratoryjne i doradcze z zakresu drogownictwa i inżynierii. Obecnie na zlecenie konsorcjum firm Polbud Pomorze, PRD Nowogard i Intop Skarbimierzyce wykonujemy bieżącą obsługę laboratoryjną kontraktu, w pełnym zakresie badań objętych specyfikacją. Jest to część naszej codziennej pracy, którą nasi inżynierowie i technicy wykonują z prawdziwym zaangażowaniem. Jednakże to nietypowe zadania, jakie pojawiają się podczas budowy, przynoszą nam największą satysfakcję. Na zlecenie wykonawcy przygotowaliśmy rozwiązania zamienne w zakresie technologii robót, między innymi recepty na mieszanki związane i niezwiązane, rozwiązania zaproponowane przez naszych technologów pozwoliły wykonawcy zaoszczędzić przede wszystkim czas, który dziś jest na kontrakcie dobrem tak samo cennym jak pieniądze.
Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że na budowie odcinka Dargobądz − Troszyn mogliśmy w pełni wykorzystać nasz dział geologiczny i zaawansowane laboratorium mechaniki gruntów. Przeprowadziliśmy specjalistyczne badania podłoża: głębokie odwierty rurowane z poborem prób z głębokości prawie 25 m, następnie wykonaliśmy laboratoryjne badania wytrzymałościowe podłoża w aparacie trójosiowym, konsolidometrach i aparatach bezpośredniego ścinania. Wyniki tych badań pozwoliły naszemu klientowi na optymalizację posadowienia obiektu ML-7 mostu łukowego przez Dziwnę.
Doskonała współpraca pomiędzy działem technologicznym wykonawcy a Laboratorium sprawia, że z punktu widzenia jakości oraz technologii robót budowa przebiega bezproblemowo, a kolejne kamienie milowe kontraktu są osiągane. Cieszymy się, że jako firma możemy być drobną częścią tego niewątpliwie ważnego dla regionu przedsięwzięcia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...