Rozbudowa drogi powiatowej nr 3115W
Powiat Pruszkowski prowadzi prace nad rozbudową drogi powiatowej nr 3115W, przebiegającej przez miejscowości Sokołów i Pęcice w gminie Michałowice. W ramach realizacji zaplanowano szereg prac mających na celu poprawę infrastruktury drogowej, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz modernizację istniejącej infrastruktury technicznej.
Zamawiającym inwestycję jest Powiat Pruszkowski. Realizację rozbudowy powierzono firmie ROKOM Sp. z o.o., która wykonała wszystkie zaplanowane prace budowlane zgodnie z wymaganiami projektu. Całkowity koszt realizacji wyniesie blisko 13 mln 900 tys. zł, kwota ta została częściowo sfinansowana ze środków publicznych. W ramach dofinansowania Powiat Pruszkowski uzyskał 9 898 399,74 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz 1 500 000 zł od Gminy Michałowice.
Zakres robót
Zakres robót obejmuje szeroki wachlarz działań, począwszy od przygotowania terenu, poprzez prace ziemne i rozbiórkowe, aż po budowę nowych nawierzchni. Na całym odcinku drogi powstaje nowy ciąg pieszo-rowerowy z betonu asfaltowego, który obejmuje także wykonanie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniach. Warto zaznaczyć, że nowa infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb pieszych i rowerzystów, zapewniając im bezpieczny i komfortowy sposób poruszania się. Projekt przewiduje również przebudowę istniejących chodników oraz peronów przy przystankach autobusowych. W tych miejscach nawierzchnia będzie wymieniona na kostkę betonową, co poprawi jakość i trwałość chodników, zapewniając jednocześnie lepszy dostęp do środków komunikacji publicznej. Przebudowane będą także skrzyżowania, w tym sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Sokołowskiej i Rodzinnej, co pozwoli na bardziej płynny i bezpieczny ruch na tym newralgicznym odcinku. Dodatkowo, w ramach rozbudowy, wykona się przebudowę wlotu ulicy Wąskiej na skrzyżowanie z ul. Sokołowską, poprawiając tym samym geometrię skrzyżowania i zwiększając bezpieczeństwo kierowców. Zrealizowane zostaną też prace związane z budową kanalizacji deszczowej, której celem będzie odprowadzenie wód opadowych do istniejących rowów melioracyjnych. Zastosowanie systemu dławienia przepływu umożliwi jednocześnie zapewnienie funkcji retencyjnej kanałów deszczowych, co poprawi gospodarkę wodami opadowymi w tym rejonie. W ramach inwestycji będzie wykonany również kanał technologiczny, który składa się z kilku rur przeznaczonych do układania instalacji telekomunikacyjnych i energetycznych. Realizowana budowa jest dostosowana do współczesnych potrzeb infrastrukturalnych, co pozwala na łatwiejsze układanie kabli i rur pod drogą. Dzięki tej modernizacji możliwe jest równoczesne przeprowadzanie różnych instalacji pod powierzchnią drogi, bez konieczności ponownego jej rozkopywania w przyszłości. Zakończenie prac budowlanych umożliwi także przebudowę infrastruktury technicznej, w tym sieci oświetlenia ulicznego, które będą dostosowane do nowego układu drogowego. W ramach tych prac wykonane zostaną nowe słupy oświetleniowe oraz zmienione będą lokalizacje istniejących, co zapewni lepsze oświetlenie zarówno jezdni, jak i nowego ciągu pieszo-rowerowego.
Cel inwestycji
Rozbudowa drogi powiatowej nr 3115W ma na celu nie tylko poprawę jakości samej infrastruktury drogowej, ale także zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżujących nią pieszych i rowerzystów. Na całym odcinku drogi powstaną nowe pasy zieleni, które wprowadzą elementy naturalne, poprawiające estetykę otoczenia. Wycięto również niezbędne drzewa i krzewy, które kolidowały z inwestycją, a ich usunięcie pozwala na prawidłowe wykonanie zaplanowanych robót budowlanych. Dzięki realizowanej inwestycji mieszkańcy gminy Michałowice oraz inne osoby korzystające z tej drogi zyskają nowoczesną i bezpieczną przestrzeń do poruszania się.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z Powiatem Pruszkowskim
Komentarz
Adrian Ejssymont, Starosta Pruszkowski
Jako Starosta Pruszkowski chciałbym podkreślić ogromne znaczenie rozbudowy drogi powiatowej przebiegającej przez miejscowości Sokołów i Pęcice dla całego powiatu, a szczególnie dla mieszkańców Gminy Michałowice. Realizacja tego projektu jest jednym z kluczowych elementów w strategii stworzenia nowoczesnej, powiatowej infrastruktury transportowej.
Finalizacja inwestycji byłaby na pewno bardzo trudna bez udziału funduszy zewnętrznych (mam tu na myśli Rządowy Funduszu Rozwoju Dróg) oraz wsparcia finansowego Gminy Michałowice. Blisko 11,4 mln dofinansowań, które łącznie pozyskaliśmy, to dowód na efektywne działania prowadzone przez Zespół Funduszy Zewnętrznych Starostwa Powiatowego i otwartość na współpracę z gminami, którą kieruje się Zarząd Powiatu Pruszkowskiego. Jeszcze raz dziękuję za to nieocenione wsparcie i kooperację na drodze do realizacji wspólnego celu dla naszych mieszkańców.
Głównym założeniem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących, zarówno pieszych, jak i rowerzystów, co znajduje odzwierciedlenie w budowie nowoczesnych ciągów pieszo-rowerowych oraz przebudowie istniejących chodników i peronów autobusowych. Nowe przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe oraz modernizacja infrastruktury przystankowej – wszystko to, z całą pewnością, znacząco poprawi dostępność komunikacyjną i przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków. Z myślą o bezpieczeństwie zaplanowaliśmy także prace związane z przebudową skrzyżowań, w tym instalację sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Sokołowskiej i Rodzinnej. Nie zapomnieliśmy także o dbałości o środowisko: poza pasami zieleni planujemy w przyszłości nowe nasadzenia, które będą miały korzystny wpływ na regulację temperatury i wilgotność na drodze.
Dzięki rozbudowie drogi powiatowej nr 3115W mieszkańcy Gminy Michałowice oraz inni użytkownicy zyskają nowoczesny i bezpieczny ciąg komunikacyjny, który będzie lepiej odpowiadał na potrzeby współczesnych użytkowników dróg. Jestem przekonany, że nasza inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na rozwój powiatu pruszkowskiego i poprawi jakość życia mieszkańców.
Przeczytaj również: S3 Bolków – Kamienna Góra Północ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...