Rozbudowa DK81 od węzła autostrady A4 z DK86 do rozbudowywanego węzła DK81 z DK86
Inwestycja polega na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK86), odcinka ul. 73. Pułku Piechoty (DK81), starego przebiegu ul. 73. Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK86 (ul. Pszczyńska) z DK81 (ul. 73. Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.
Zamawiającym inwestycję jest Urząd Miasta Katowice. Prace wykonawcze prowadzi konsorcjum firm, którego liderem jest spółka NDI. Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł. Z czego 210 mln zł dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac szacuje się na koniec 2021 r. Wykonawca, przystępując w 2019 r. do realizacji przebudowy DK86 w Katowicach, będącej jedną z najbardziej obciążonych dróg w aglomeracji śląskiej, otrzymał dokumentację projektową opracowaną w 2015 r. Biorąc pod uwagę czas, jaki minął od powstania projektu, jak również czas realizacji inwestycji przewidziany na lata 2019-2021, a następnie 20-letni okres eksploatacji zgodnie z założeniami funkcjonalno-użytkowymi inwestycji, wykonawca zlecił opracowanie ponownego wyznaczenia kategorii ruchu dla projektowanego układu dróg krajowych DK81/DK86. Wzięto pod uwagę Kompleksowe Badania Ruchu dla Katowic, jak również wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu GDDKiA w 2015 r.
Zwiększenie trwałości zmęczeniowej
W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji warstw kruszywa georusztami trójosiowymi oraz asfaltów wysokomodyfikowanych typu HiMA. Dzięki stabilizacji kruszywa niezwiązanego rusztami zwiększono jego moduł sprężystości. Ponadto zastosowanie w konstrukcji dwuwarstwowego geomateraca z georusztów i kruszywa pozwo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Adam Owsiany
dyrektor projektu NDIW ramach inwestycji podjęliśmy współpracę z Urzędem Miasta Katowice w bardzo szerokim zakresie. Dostarczyliśmy zamienną i dodatkową dokumentację projektową, jednocześnie zoptymalizowaliśmy rozwiązania projektowe dla przebudowy sieci wodociągowej magistralnej, sieci gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Termin realizacji robót budowlanych został aneksowany (z przyczyn nieleżących po naszej stronie). Inwestycja stanowi dla nas wyzwanie głównie dlatego, że konieczne jest utrzymanie przejezdności wszystkich dróg objętych przebudową. Musieliśmy etapować prace, oddawać nowe odcinki do użytkowania, by umożliwić roboty na kolejnych. W pierwszym etapie przebudowy DK86 istniejąca jezdnia zachodnia musiała zostać rozebrana, aby umożliwić budowę jezdni zachodniej głównej i zachodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b i tunelem W1. Ruch dwukierunkowy odbywa się po jednej jezdni w układzie 1+1. W drugim etapie ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową jezdnię zachodnią główną i nową zachodnią zbiorczą, aby umożliwić rozbiórkę istniejącej jezdni wschodniej, a następnie budowę nowej wschodniej głównej i wschodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b. Tak więc na trasie głównej DK86 będziemy dwukrotnie wykonywać komplet robót drogowych i mostowych (od rozbiórek po wykonanie nowych nasypów i nawierzchni oraz obiektów mostowych). Poza tym etapowanie robót wymaga wielu zmian czasowej organizacji ruchu, uzgodnień z Urzędem Miasta Katowice i zarządcami ruchu. Dodatkową trudność stanowi fakt, że istniejąca DK86 przebiega po wysokim nasypie i po wiaduktach przebiegających nad liniami kolejowymi PKP PLK. Nowy, rozbudowany do czterech jezdni układ drogowy też jest zaprojektowany na wysokich nasypach i wiaduktach. Warto dodać, że w ramach inwestycji realizujemy też budowę czterech nowych wiaduktów: W2, W3, W6 i W7, oraz części układu drogowego DK86 i łącznicy A na zamkniętym terenie kolejowym, czasowo przekazanym przez PKP PLK.
Tomasz Kulczycki
regionalny inżynier Tensar PolskaJako zespół Tensar Polska mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju miasta i regionu śląskiego inwestycji. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z generalnym wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań, dostarczanych przez naszą firmę. Jednym z zadań było dostosowanie konstrukcji nawierzchni drogowej do nowej prognozy ruchu. Podniesienie kategorii ruchu z KR6 do KR7 wynika ze wzrostu natężenia ruchu w okresie pomiędzy wykonaniem projektu a rozpoczęciem budowy, a także z podwyższonych współczynników przeliczeniowych pojazdów ciężkich na osie obliczeniowe wprowadzonych przez KTKNPiP z 2014 r. W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji podbudowy zasadniczej georusztem trójosiowym. Dzięki temu wzrastają parametry stabilizowanej warstwy, co przekłada się na znaczący wzrost trwałości całej konstrukcji. Mieliśmy również okazję rozwiązać na nowo szereg innych aspektów projektowych. Ze względu na złożone warunki gruntowo-wodne zastosowano wzmocnienia słabonośnego podłoża z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanych georusztem trójosiowym. Dzięki tym zabiegom, oprócz uzyskania wymaganej nośności, uzyskano dodatkowe korzyści, tzn.: zabezpieczenie nawierzchni przed skutkami szkód górniczych, uciąglenie konstrukcji oraz zapewnienie jej równomiernego podparcia. Aspekt równomiernego podparcia był istotny ze względu na posadowienie konstrukcji na istniejącym i poszerzanym nasypie. W celu zapewnienia stateczności skarp wysokich nasypów zastosowano wzmocnienie w postaci georusztów jednokierunkowych Tensar RE. Jako zabezpieczenie przeciwerozyjne zastosowano biodegradowalną matę Tensar SC150, która pozwoliła na zredukowanie grubości humusu, a docelowo zabezpieczy skarpę przed erozją w okresie wegetacji roślinności.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...