Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Polska ma znaczące osiągnięcia w realizacji betonowych mostów extradosed. Wybudowany w 2017 r. most wzdłuż DK 3 koło Ostródy obiekt jest pod względem rozpiętości przęseł rekordzistą Europy (132,5 m + 2 x 206,0 m + 132,5 m). Jest to znaczące osiągnięcie konstrukcyjne, zważywszy, że zastosowano tylko jedną płaszczyznę kabli. Most w Ostródzie odebrał rekord Europy betonowemu mostowi w przez Wisłę w Kwidzynie, ukończonemu w 2013 r., mającemu przęsła o rozpiętości 204 m (jest obecnie wicerekordzistą Europy) i dwie płaszczyzny kabli nośnych. Most w Kwidzynie wykonano z użyciem betonu klasy C70/80, a w Ostródzie – klasy C60/75 [16, 17]. Było to jedno z pierwszych zastosowań betonów tak wysokich klas w polskim mostownictwie.
Mosty wstęgowe, aczkolwiek podobnie do innych układów konstrukcyjnych, mają długą historię (poczynając od mostów z lian), budowane są coraz częściej, poczynając od lat 70. XX w. Obecnie budowane są jako kładki pieszo-jezdne (ale raczej dla rowerzystów) na terenach rekreacyjnych oraz w miastach jako konstrukcje jednoprzęsłowe lub ciągłe, kilkuprzęsłowe [18]. Mają atrakcyjną formę wizualną (wklęsła niweleta) i są bardzo smukłe – w dotychczasowych realizacjach współczynnik h/l = 1/100 – 1/300, co jest nieosiągalne w żadnym innym rodzaju konstrukcji. Materiałem dominującym jest w mostach wstęgowych beton współpracujący ze stalowymi (lub niekiedy już kompozytowymi) kablami, o wklęsłej trasie. Rekordy świata w rozpiętości przęsła wstęgowego należy do dwóch obiektów: kładki przez rzekę Maricę w Plowdiw (1989 r.) oraz przez rzekę Mkomaas w Natalu, Afryka (2007 r.) i wynosi 150 m [5]. W Polsce wybudowano dotychczas dwa obiekty wstęgowe. W kładce w Lubniu zastosowano beton klasy C50/60, a w Zagórzu Śląskim – C40/50. W przypadku pierwszej wartość współczynnika h/l = 1/150, w drugiej zaś – h/lmax = 1/250, co potwierdza zasygnalizowaną już dużą smukłość mostowych konstrukcji wstęgowych. Po obu tu przedstawionych, bardzo udanych realizacjach, czekamy w Polsce na następne.
W mostownictwie stosowane są na ogół najnowsze technologie betonu, niejednokrotnie takie, które nie są jeszcze oficjalnie usankcjonowane w przepisach projektowania. Takim jednym tylko, ale bardzo istotnym w rozwoju mostownictwa przykładem jest użycie betonu samozagęszczonego (zwanego też samozagęszczalnym). Na jego temat jest już wiele publikacji, także polskich autorów, by wymienić tylko jedne z pierwszych [21, 22]. Istotą tego rozwiązania materiałowego i technologicznego jest wyeliminowanie potrzeby zagęszczania mieszanki przy użyciu wibratorów; zagęszczenie następuje grawitacyjnie, co w dużej mierze usuwa tzw. błąd ludzki przy zagęszczaniu wibracyjnym. Pierwszym w kraju konstrukcyjnym zastosowaniem tego rodzaju betonu w obiekcie mostowym były łuki Mostu Zamkowego w Rzeszowie, ukończonego w 2002 r. (fot. 6) [23].
Było to wtedy jedno z największych zastosowań w Europie, bo kubatura łuków z betonu klasy C45/50 była równa około 900 m3. Uwarunkowania użycia betonu samozagęszczalnego w polskim mostownictwie są przedmiotem analizy w pracy [24], w której wykazano celowość szerszego wprowadzania takiego rozwiązania materiałowego. Światowe możliwości użycia betonu samozagęszczonego dobrze ilustruje przykład mostu Talavera de la Reina z Hiszpanii (fot. 7).
Zastosowano w tym obiekcie betony różnej wytrzymałości na ściskanie – od 45 MPa do 80 MPa. O ile betony samozagęszczalne o normalnej gęstości są coraz częściej stosowane, o tyle samozagęszczalne betony lekkie – według wiedzy autora – nie zostały jeszcze wprowadzone do praktyki. Są jednak prowadzone w tym zakresie badania przynoszące obiecujące wyniki. Dotyczy to także tych prowadzonych w Polsce i ukierunkowanych na budownictwo mostowe, na przykład: [26, 27]. Jednym z rezultatów krajowych badań jest wykazanie, że można uzyskać samozagęszczalny beton lekki o wytrzymałości na ściskanie około 120 MPa. Pora zatem na implementację tego rodzaju betonu do mostownictwa.
Beton odgrywa również ważną rolę we współczesnym mostownictwie uznawanym za stalowe. Nie chodzi tu o tradycyjne już i powszechnie budowane obiekty z przęsłami zespolonymi stalowo-betonowymi, najczęściej o ustroju belkowym, ale stosowane także na przykład w ustrojach podwieszonych. W ostatnich dekadach rozwijane są, szczególnie Chinach w budowie mostów łukowych [28], konstrukcje określane skrótem CFST, od angielskiej nazwy concrete-filled steel tube. Możliwości tego rodzaju dobrze oddaje to, że w 2020 r. oddano do użytku „stalowy” most łukowy o rekordowym w skali świata przęśle rozpiętości 575 m (fot. 8).
W polskich warunkach ten kierunek zastosowania betonu można chyba uznać za nieuzasadniony. Dotyczy to także przęseł z obetonowanymi belkami stalowymi (rozwiązanie hybrydowe), które wykonywane są u nas incydentalnie.
Ostatni wreszcie kierunek rozwoju stosowania betonu w mostownictwie, także krajowym, dotyczy nie konstrukcji, tylko nawierzchni na obiektach drogowych. Zastąpienie nawierzchni bitumicznej betonową ma swoje zalety. Ciekawe porównanie obu rodzajów nawierzchni pod kątem ich zalet i wad jest przedmiotem opracowania [29]. W Polsce w ostatnim okresie nawierzchnię betonową wykonano na kilku obiektach położonych w ciągu drogi S7 [30].
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...