Redukcja CO2 dzięki współpracy (Perspektywy i wyzwania betonów niskoemisyjnych)
– Obniżanie emisyjności to proces bardzo wymagający, dlatego konieczna jest wielopłaszyznowa współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu budowlanego: od projektantów, przez inwestorów i wykonawców, do producentów betonu, dostawców surowców takich jak cement i domieszki – w zakresie wymiany informacji, wiedzy, współtworzenia odpowiednich parametrów produktowych. Obecnie nie możemy już mówić o szablonowych rozwiązaniach w przypadku realizacji inwestycji. Budownictwo „szyte na miarę” stało się standardem, który obejmuje także rozwiązania niskoemisyjne – dodał.
Piotr Górak reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Cemex Polska podkreślał także, że dla osiągnięcia wspomnianego balansu niskoemisyjności i trwałości produktów kluczowa jest współpraca nauki z przemysłem, a więc odpowiednie testy, badania i wdrożenia.
Wyzwania i potrzeby
Prelegenci zwrócili uwagę, że włączenie produkcji, użytkowania i eksploatacji betonów niskoemisyjnych na polskim rynku w stosunkowo krótkim czasie niesie ze sobą bardzo wiele wyzwań. Rozwiązania niskoemisyjne prawie zawsze są bowiem bardziej wymagające technologicznie i droższe niż te, które nie priorytetyzują aspektu ekologicznego. To z kolei skłania każdego z uczestników procesu budowlanego do wdrażania zmian i czynienia wymagających inwestycji.
W czym tkwi wyzwanie? Projektanci, dla których parametrem „numer jeden” była przez dziesięciolecia wytrzymałość betonu, nie zawsze mają odpowiednią wiedzę na temat praktycznego zastosowania innowacyjnych „zielonych” produktów. Konieczne są szkolenia i wymiana wiedzy. Producenci domieszek z kolei stoją przed zadaniem polegającym na przygotowaniu komponentów kompatybilnych z innowacyjnymi materiałami. Kolejną grupą, która stoi przed wyzwaniami „tu i teraz”, są producenci betonu – Producenci, mając na uwadze niskoemisyjność betonu, zawsze muszą optymalizować receptury tak, by minimalizować nadmierne „rezerwy” wytrzymałości produktu przy zachowaniu pełnej trwałości. To duże wyzwanie, z którym mierzy się rynek. Kolejnym – jest odpowiednia pielęgnacja produktów – powiedział dr inz. Grzegorz Bajorek z Politechniki Rzeszowskiej, Centrum Technologiczne Budownictwa, Instytut Badań i Certyfikacji.
Prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec dodał, że branża potrzebuje ponadto narzędzi umożliwiających łatwe projektowanie przy użyciu betonów niskoemisyjnych, a także uwarunkowań prawnych, które zachęcałyby w sposób pozytywny do wykorzystywania rozwiązań proekologicznych, np. poprzez zastosowanie ulg podatkowych. Jak podkreślają eksperci, taki stymulator jest potrzebny z uwagi na ceny zielonych produktów, które znacznie przewyższają ceny standardowych komponentów. Według ekspertów – im bardziej „przyjazne” dla uczestników rynku będą ekologiczne innowacje, tym szybciej będzie wzrastała skala ich zastosowania.
Współpraca uczestników procesu budowlanego
Jak wielokrotnie podkreślali wszyscy uczestnicy debaty, dla realizacji celu, jakim jest neutralność klimatyczna w budownictwie, konieczne jest współdziałanie na wszystkich etapach budowy – od projektu, przez budowę, aż do odpowiedniej, świadomej eksploatacji budynków. Jako przykład efektywności takiej współpracy branża podaje bardzo znaczące obniżenie zużycia wody w procesie produkcyjnym, które stało się faktem. W 2000 roku do wyprodukowania 1m3 betonu zużywano 1600-1800 dm3. Dziś to 600-800 dm3, a więc o 60 proc. mniej. Paneliści wskazali, że również w przypadku dekarbonizacji współpraca przełoży się na namacalne efekty.
– Zero netto to proces, który możemy wdrożyć możliwie szybko i efektywnie, tylko wtedy gdy potraktujemy go holistycznie: od innowacji, badań w sferze budownictwa, poprzez świadome projektowanie, maksymalizację świadomości ekologicznej projektantów i inwestorów, aż do realizacji. Kluczem do sukcesu jest współpraca wszystkich uczestników rynku. Należy także pamiętać, że to finalny użytkownik obiektu stawia wymagania, naprzeciw którym zawsze wychodzimy jako branża. Im bardziej pożądane i doceniane są innowacje służące redukcji emisji CO2, tym większy jest sukces inwestycji na wszystkich etapach produkcji i realizacji przedsięwzięcia – zarówno w aspekcie ekologicznym, jak ekonomicznym, o którym nie możemy zapominać. Z punktu widzenia sektora to niezwykle istotne – powiedział Mariusz Grochowicz, właściciel firmy Transbet Betoniarnie.
Redukcja emisyjności to realny plan na kolejną dekadę, który jednak już teraz stawia przed branżą liczne wyzwania. Wszyscy uczestnicy rynku zgodnie podkreślają, że kluczem do efektywnej realizacji celów jest współpraca i wskazują, że wdrożenia produktów niskoemisyjnych dzieją się „tu i teraz”.
źródło: Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego
Przeczytaj również: Przemysłowa jesień w EXPO Kraków: trzy imprezy – jedna data!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”