Redukcja CO2 dzięki współpracy (Perspektywy i wyzwania betonów niskoemisyjnych)
Zmiany klimatyczne stały się faktem. Decydenci i uczestnicy rynku dostrzegają potrzebę radykalnego ograniczenia emisyjności oraz wprowadzenia polityki obiegu zamkniętego. 35 proc. emisji gazów cieplarnianych pochodzi z budownictwa, w tym – z produkcji i eksploatacji betonu. Uczestnicy procesu budowlanego wskazują na betony niskoemisyjne jako kluczowe w perspektywie budownictwa przyjaznego środowisku. Dostrzegają także wyzwania w procesie ich wdrażania. Podczas Konferencji Dni Betonu odbyła się debata: „Beton niskoemisyjny. Perspektywy i wyzwania rynku”.

Eksperci wskazują, że budownictwo odpowiada za ponad 1/3 całkowitej emisji CO2, gdzie ponad 30 proc. tej wielkości pochodzi z materiałów budowlanych, w tym także betonu. Badania pokazują, że ok. roku 2040 masa wyprodukowanego przez człowieka betonu przekroczy biomasę ziemi. Pozwala to wysnuć wniosek o dużym potencjale branży betonowej w obszarze działań prośrodowiskowych. Słowem, producenci betonu mogą i potrafią być sprawczy w tym zakresie. Jakie wyzwania przed nimi stoją?
Porozumienie klimatyczne, czyli tzw. Porozumienie Paryskie z 2015 roku stawia państwom europejskim za cel osiągnięcie stanu „zero netto”, czyli neutralności klimatycznej – także w budownictwie. Emisje cieplarniane mają zostać zminimalizowane o 55 proc. w ciągu kolejnej dekady. Jednym z kluczowych aspektów prowadzących do realizacji celu „zero netto” jest zdecydowane zagospodarowanie rynku budowlanego przez betony niskoemisyjne. Uczestnicy branży podkreślają, że warunkiem koniecznym efektywności zmian jest współpraca wszystkich uczestników procesu budowlanego, edukacja i strategiczne wdrażanie innowacji. 10 października podczas Konferencji Dni Betonu o przyszłości betonów niskoemisyjnych rozmawiali architekci, wykonawcy, inwestorzy, eksperci z zakresu obsługi laboratoryjnej, producenci betonów, a także dostawcy domieszek i cementu.
Neutralność klimatyczna i budownictwo szyte na miarę
Jak podkreślili prelegenci, niskoemisyjność to już nie tylko konieczność wynikająca ze zmian środowiskowych, ale także potrzeba rynkowa. Klienci – coraz bardziej świadomi – oczekują certyfikowanych budynków, które współgrają ekologicznie z otoczeniem. – Rynek budowlany wychodzi naprzeciw europejskim uwarunkowaniom prawnym i aspektom ekonomicznym. Obserwujemy już częściową zmianę oczekiwań i wzrost świadomości odbiorców w zakresie emisyjności budynków. Oczywistą konsekwencją tych zmian jest zwrócenie się producentów w stronę betonów niskoemisyjnych. Uwarunkowania unijne to wytyczna, którą – oczywiście – jako branża bierzemy pod uwagę. Kluczowym bodźcem, który decyduje o zastosowaniu betonów niskoemisyjnych w danej realizacji jest strategia, jaką przyjmuje inwestor. U jej podłoża zawsze leży efektywność biznesowa, a zatem – czego oczekuje finalny odbiorca i co chce kupić. Ekologia musi iść w parze z biznesem – powiedział Jarosław Fiutowski z Ghelamco Poland.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Summary Title: Issues of excavation and embankment works Abstract: The article discusses methods for calculating the volume of soil in earthworks, with an emphasis on the accuracy of contour plans and the triangular prism method. Excavations and embankments require calculations that ensure the optimal distribution of earth masses, which minimises costs and streamlines organization. Techniques for the implementation of embankments and excavations works are described, emphasising the importance...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...