Przykłady zastosowania proszków i kruszyw odpadowych w składzie kompozytów cementowych
Podsumowanie
Przedstawione przykłady badań wykonanych w laboratoriach na całym świecie wyraźnie wskazują na możliwości wykorzystania w technologii kompozytów mineralnych zarówno proszków. Jak i kruszyw uzyskanych poprzez zmielenie czy też rozdrobnienie odpadów, których surowcem pierwotnym są m.in.: beton, ceramika, szkło czy też osad ściekowy. Parametry techniczne charakteryzujące wyroby z udziałem surowców odpadowych często nie odbiegają od tych, które są wykonane w technologii standardowej. Zdarza się także, że są od nich korzystniejsze. Warto więc zauważyć, że wsparcie nauki w postaci prezentowanych wyników badań w czasopismach naukowo-technicznych. Jak rónież realizacji wspólnych projektów z przedsiębiorstwami w ramach działalności badawczo-rozwojowej urealnia wdrażanie coraz większej ilości zrównoważonych technologii do produkcji materiałów budowlanych o przydatnych parametrach technicznych.
Piśmiennictwo
- Giergiczny E., Góralna K.: Mielony granulowany żużel wielkopiecowy – dodatek do betonu typu II. „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 1/2008, s. 56-59.
- Ortega J.M., Pastor J.L., Albaladejo A., Sánchez I., Climent M.A.: Durability and compressive strength of blast furnace slag-based cement grout for special geotechnical applications. „Mater. Constr.”, 64/2014.
- Mirza J., Mirza M., Roy V., Saleh K.: Basic rheological and mechanical properties of high-volume fly ash grouts. „Constr. Build. Mater.”, 16/2002, s. 353-363.
- Lee S.T., Moon H.Y., Swamy R.N.: Sulfate attack and role of silica fume in resisting strength loss. „Cem. Concr. Compos.”, 27/2005, s. 65-76.
- Gołek Ł., Kapeluszna E.: Zastosowanie stłuczki szklanej i popiołów fluidalnych do produkcji spoiw. „Świat Szkła”, 5/2013
- Tremińo R.M., Real-Herraiz T., Letelier V., Branco F.G., Ortega J.M.: Effects after 1500 Hardening Days on the Microstructure and Durability-Related Parameters of Mortars Produced by the Incorporation of Waste Glass Powder as a Clinker Replacement. „Sustainability”, 13/2021, 39-79.
- Gautam L., Kumar Jain J., Alomayri T., Meena N. and Kalla P.: Performance evaluation of self-compacting concrete comprising ceramic waste powder as fine aggregate. „Materials Today: Proceedings”, 43/2021.
- Subaşı S., Öztürk H. and Emiroğlu M.: Utilizing of waste ceramic powders as filler material in self-consolidating concrete. „Construction and Building Materials„, 149/2017.
- El-Dieb A.S. and Kanaan D.M.: Ceramic waste powder an alternative cement replacement – Characterization and evaluation. „Sustainable Materials and Technologies„, 17/2017, e00063.
- Li L.G., Zhuo Z.Y., Zhu J., Chen J.J., Kwan A.K.H.: Reutilizing ceramic polishing waste as powder filler in mortar to reduce cement content by 33% and increase strength by 85% Powder. „Technology”, 355/2019, 119-26.
- Gautam L., Jain J.K., Kalla P., Choudhary S.: Sustainable utilization of granite waste in the production of green construction products: A review. „Materials Today: Proceedings”, 44/2020, s. 4196-4203.
- Chin S.C., Shu Ing. Doh, Kusbiantoro A., Wan Ahmad S.: Characterization of sewage sludge ASH (SSA) in cement mortar. „Journal of Engineering and Applied Sciences”, 11 (4)/2016. s. 2242-2247.
- Lin Y., Zhou S., Li F., Lin Y.: Utilization of municipal sewage sludge as additives for the production of eco-cement. „Journal of Hazardous Materials”, 213-214/2012, s. 457-465.
- Garcés P., Pérez Carrión M., García-Alcocel E., Payá J., Monzó J., Borrachero M. V.: Mechanical and physical properties of cement blended with sewage sludge ash. „Waste Management”, 28 (12)/2008. s. 2495-2502.
- Krejcirikova B., Ottosen L.M., Kirkelund G.M., Rode R., Peuhkuri R.: Characterization of sewage sludge ash and its effect on moisture physics of mortar. „Journal of Building Engineering”, 21/2019, s. 396-403.
- Ray S., Haque M., Sakib Md.N., Mita A.F., Rahman M.D.M. and Tanmoy B.B.: Use of ceramic wastes as aggregates in concrete production. „A review Journal of Building Engineering”, 43/2021, s. 102-567.
- Sivakumar A., Srividhya S., Sathiyamoorthy V., Seenivasan M. and Subbarayan M. R.: Impact of waste ceramic tiles as partial replacement of fine and coarse aggregate in concrete. „Materials Today: Proceedings”, 2021.
- Chen H.J., Yen T. and Chen K.H.: Use of building rubbles as recycled aggregates. „Cement and Concrete Research”. 33/2003, s. 125-132.
- Medina C., De Rojas M.I.S., Frías M. and Juan A.: Using Ceramic Materials in Ecoefficient. „Concrete and Precast Concrete Products” (IntechOpen), 2011.
- Lotfy A., Al-Fayez M.: Performance evaluation of structural concrete using controlled quality coarse and fine recycled concrete aggregate. „Cement and Concrete Composites”, 61/2015, s. 36-43.
- Sikora P., Horszczaruk E., Skoczylas K., Rucinska T.: Thermal properties of cement mortars containing waste glass aggregate and nanosilica. „Procedia Engineering”, 196/2017, s. 159-166.
- Sikora P., Augustyniak A., Cendrowski K., Horszczaruk E., Rucinska T., Nawrotek P., Mijowska E.: Characterization of Mechanical and Bactericidal Properties of Cement Mortars Containing Waste Glass Aggregate and Nanomaterials. „Materials”, 9(8)/2016, 701.
- Rucińska T.: Sustainable cement mortars. „E3S Web of Conferences”, 49(00090)/2018, s. 1-8.
Przeczytaj również: Zastosowanie kruszyw w realizacjach drogowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...