Przebudowa mostu w ciągu DP nr 1567N w miejscowości Prosna, na rzece Guber
Opis inwestycji
Inwestycja polegała na rozbiórce stalowej konstrukcji kratownicowej mostu i drewnianego pomostu (jezdni) przęseł oraz zbudowaniu nowego mostu o schemacie statycznym belki ciągłej dwuprzęsłowej. Wykonano żelbetowe oczepy i łożyska na częściowo rozebranych istniejących przyczółkach i filarze, które stanowią podpory nowej konstrukcji mostu. Zrobiono nowy ustrój nośny. Następnie ułożono konstrukcję nośną przęseł w postaci 4 dwuprzęsłowych dźwigarów stalowych oraz płyty z prefabrykowanych elementów kompozytowych (FRP) ze zintegrowaną nawierzchnią, wyprofilowanymi chodnikiem, kapą i gzymsami. Po ułożeniu płyt pozostało zamontować bariery i balustrady oraz wykonać dylatacje. Wykonano połączenie odcinków drogi z mostem. Zrobiono schody skarpowe i odwodnienie mostu.
Prace związane z przebudową
Przebudowa polegała na rozbiórce drewnianego pomostu, przęseł stalowych w formie kratownic oraz częściowej rozbiórce górnej części kamiennego filaru i przyczółków. Nowy most posadowiono na istniejących przyczółkach i filarze. Przebudowane jedynie zostały głowice przyczółków (oczepy) i filar pod potrzeby nowego rozwiązania projektowego. Schematem statycznym nowego mostu jest dwuprzęsłowa belka ciągła, składająca się z 4 szt. belek stalowych dwuprzęsłowych HEB 1000 o dł. 51,35 m i rozstawie 1,55 m. Płyta mostu wykonana została z prefabrykowanych materiałów kompozytowych (12 szt. prefabrykatów o wym. 625 x 399 x 15 i 2 szt. prefabrykatów o wym. 625 x 167,5 x 15).
Nawierzchnia mostu
Nawierzchnia ścieralna mostu wykonana została z materiału kompozytowego. W przekroju poprzecznym prefabrykaty zawierają jezdnię o szerokości 4,0 m, prawostronny chodnik o szer...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
mgr inż. Michał Pieczywek – inspektor nadzoru inwestorskiego
Celem inwestycji było wybudowanie nowego obiektu mostowego na rzece Guber, w miejscowości Prosna. W związku ze sporymi utrudnieniami komunikacyjnymi i bardzo kosztownym wykonaniem mostu objazdowego projektant został postawiony przed sporym wyzwaniem, jakim było pozostawienie istniejących przyczółków i filarów mostu w celu skrócenia czasu realizacji inwestycji. Ze względu na ograniczoną nośność przyczółków postanowiono zmniejszyć ciężar konstrukcji przęseł. W tym celu zastosowano dźwigary główne wykonane z profili stalowych, zaś jako płytę pomostową wykorzystano prefabrykowane płyty kompozytowe InfraCore. Łatwość formowania kompozytów pozwoliła na wykonanie płyt wraz z wpustami odwadniającymi oraz kapami chodnikowymi. Nawierzchnia na pomoście również została wykonana w zakładzie prefabrykacyjnym, co pozwoliło na uniknięcie komplikacji związanych z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas wykonywania izolacji nawierzchni w okresie zimowym. W przeciągu miesiąca od montażu obiekt został poddany próbnemu obciążeniu oraz dopuszczony do użytkowania. Całość wykonania zadania trwała 6 miesięcy. W związku z rozwojem technologii oraz metod obliczeniowych coraz częściej spotykamy się z zastosowaniem technologii kompozytów w budownictwie mostowym. Do tej pory były to: pręty kompozytowe, kładki dla ruchu pieszego i rowerowego, teraz także płyty pomostowe dla obiektów poddanych obciążeniu samochodów i autobusów.Paulina Rozenblat, Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.
Dwuprzęsłowy most drogowy w miejscowości Prosna o długości 52 m to dla nas kolejny milowy krok we wdrażaniu kompozytów FRP wykonanych w technologii InfraCore® do zastosowań w infrastrukturze mostowej w naszym kraju.
Do tej pory dostarczyliśmy elementy kompozytowe do ponad 40 obiektów w całej Polsce, jednak most w Prosnej jest dla nas wyjątkowy pod kilkoma względami:
- to nasz trzeci most drogowy (większość dotychczas zrealizowanych to przęsła lub płyty pomostowe na kładkach pieszych lub rowerowych) – do tego o tak wyjątkowej długości;
- to nasz pierwszy most drogowy, w którym zastosowaliśmy preinstalowane wpusty uliczne, mocowania barier drogowych oraz zintegrowany z płytą chodnik;
- prefabrykowane płyty pomostowe stanowiły poligon doświadczalny dla pracowników z otwartej w ubiegłym roku polskiej fabryki mostów kompozytowych.
Dostarczone przez nas prefabrykowane płyty pomostowe przyjechały na budowę gotowe do ułożenia z kół. Wyposażone były w nawierzchnię epoksydowo-mineralną, zabezpieczającą warstwę ochronną z topkotu, liniowe łożyska ślizgowe z PE i wcześniej wspomniane chodnik, wpusty i mocowania barier. Cały most składał się z 14 prefabrykowanych płyt o szerokości 6,25 m.
Zastosowanie trwałych, wytrzymałych, a jednocześnie lekkich płyt kompozytowych pozwoliło osiągnąć zakładaną klasę obiektu bez wzmacniania przyczółków i starego filara. Ponadto znacznie skróciło okres realizacji inwestycji (możliwość prac również w okresie zimowym), co miało istotny wpływ na komfort okolicznych mieszkańców. Co ważne, zastosowanie płyt kompozytowych ogranicza do minimum koszty utrzymania obiektu, co jest istotnym czynnikiem dla gmin, dla których utrzymanie i remonty obiektów mostowych stanowią znaczne obciążenie w budżecie.
Cieszymy się, że możemy wdrażać nowoczesne rozwiązania, które spotykają się z życzliwym przyjęciem nie tylko przez Inwestorów i Wykonawców, ale przede wszystkim przez Użytkowników.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obci...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...