Reklama

Próg jako element BRD – czy tylko?

Hamowanie i przyspieszanie, które są również wymuszane przez obecność progów, powodują zwiększone zużycie układu hamulcowego, sprzęgieł ciernych, opon oraz paliwa. Powoduje to zwiększenie emisji gazów spalinowych i pyłów PM2,5 oraz PM10 do środowiska. Podczas gwałtownego hamowania wzrasta emisja pyłu pochodzącego z klocków i tarcz hamulcowych. Po przekroczeniu progu zwalniającego, gdy samochód zaczyna przyśpieszać, zwiększa się emisja gazów spalinowych, co jest spowodowane chwilowym dużym obciążeniem jednostki napędowej. Ponadto zarówno w przypadku hamowania, jak i przyśpieszania, dochodzi do zwiększonego zużycia opon, a więc powstawania większej ilości pyłu, a towarzysząca temu często zmiana biegu powoduje zużycie elementów ciernych sprzęgieł [8].

Innym aspektem stosowania progów jest efekt towarzyszący przejazdowi przez próg, czyli podbicie pojazdu. Przy progach tradycyjnych odbywa się to niezależnie od prędkości jazdy, od której zależy tylko dynamika tego zdarzenia. Taki stan rzeczy wywołuje dyskomfort dla kierowcy i pasażerów, a ponadto wpływa niekorzystnie na układy pojazdu (np. układ zawieszenia, układ napędowy oraz układ kierowniczy).

Warto również wspomnieć o pewnych problemach pojawiających się w kontekście zastosowania progów i dotyczących pewnych grup pojazdów. Po pierwsze, dotyczą one sytuacji, w której przez próg przejeżdża pojazd uprzywilejowany, który uczestniczy w akcji, dla której powodzenia ważne są dosłownie sekundy. Odmienne sytuacje dotyczą pojazdów o niewielkim prześwicie i wielkich wartościach zwisu przedniego i tylnego. Dla niektórych z nich pokonanie progu może okazać się niemożliwe lub może skutkować uszkodzeniem pojazdu albo zakończyć się unieruchomieniem pojazdu na progu.

Aktywne progi zwalniające

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.