Reklama

Nawierzchnie betonowe – problematyka budowy

W przypadku prowadzonych laserowo kombajnów do betonu firmy Somero z wysoko wydajnym urządzeniem typu Laser Screed możliwe jest rozładowanie betonu z równoczesnym wibrowaniem i poziomowaniem z dokładnością ±1,5 mm na długości 200 m. Dokładność tę zapewnią niwelator laserowy sprzęgnięty z komputerem maszyny, sterującym hydraulicznie jej mechanizmami i głowicą roboczą. System laserowo-komputerowy kontroluje poziom rozładowanej mieszanki betonowej pięciokrotnie w ciągu sekundy. Nie wymaga stosowania żadnych mechanicznych pomocniczych urządzeń prowadzących, regulujących grubość nawierzchni czy poziom drogi.

Kombajn jest wysoce mobilny i łatwy w transporcie. Rozmieszczenie niwelatora, odbiorników oraz ustawienia maszyny na miejscu przy pracy zajmuje około 20 minut. Dostarczony na budowę beton jest rozkładany na przygotowaną podbudowę o wysokości kilku centymetrów ponad projektowany poziom drogi. Następnie operator, przemieszczając się z maszyną równolegle do wylewanej płyty, ustawia ją w pozycji roboczej i wysuwa ramię z głowicą roboczą. W trakcie opuszczania głowicy do poziomu roboczego kontrolę nad nią przejmuje komputer i kontroluje czynności układania, poziomowania i wibrowania betonu. Laser Screed umożliwia układanie mieszanki betonowej o dowolnej konsystencji oraz wielkości kruszywa. Nie ma również ograniczeń zależnych od rodzaju zbrojenia. Można stosować tradycyjne siatki stalowe, geosiatki oraz włókna stalowe i polipropylenowe [1].

Dzięki możliwości stosowania mieszanek gęstoplastycznych jest możliwe osiągnięcie wysokich wytrzymałości betonu, a także szybsze użycie zacieraczek samojezdnych. Likwiduje to również zjawisko występowania mleczka cementowego na nawierzchni betonowej drogi.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.