Reklama

Nawierzchnie betonowe – problematyka budowy

W artykule opisano prace przygotowawcze przed przystąpieniem do wbudowywania mieszanki betonowej oraz metody budowy nawierzchni betonowych, tzw. betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych.

Przygotowanie mieszanki betonowej bywa realizowane w przeróżny sposób, głównie w zależności od warunków lokalnych, ilości robót betonowych i organizacji produkcji betonu drogowego. Najczęściej stosuje się [2]:

  • przygotowanie mieszanki betonowej w przyobiektowych betoniarkach,
  • produkcję na większą skalę w betonowniach, z zastosowaniem zespołu urządzeń, obejmującego zarówno urządzenia do magazynowania składników, jak i dostarczające składniki mieszanki betonowej (kruszywo, cement i wodę), betoniarki do mieszania składników oraz urządzenia dozujące i odbierające produkt,
  • często w przypadku korzystnej lokalizacji budowy nie organizuje się w ogóle produkcji mieszanki betonowej na placu budowy, lecz stosuje się tzw. beton towarowy. Zakupuje się mieszankę betonową z innego zakładu, którym może być inna budowa eksploatująca dużą betonownię, a najczęściej jest to wytwórnia elementów betonowych. Taki zakład dysponuje zwykle w pełni zautomatyzowanym wydziałem produkcji mieszanki betonowej, przewyższającym swą wydajnością potrzeby rodzimego zakładu. Staje się zatem dostawcą mieszanki betonowej dla pobliskich budów. Oczywiście zachodzi w tym przypadku problem dowozu mieszanki betonowej na budowę z zachowaniem odpowiednich jej własności. Do transportu stosowane są specjalne pojemniki na samochodach ciężarowych, dowożące gotową mieszankę, lub betoniarki na samochodach ciężarowych, które częściowo zmieszane składniki mieszają w dalszym ciągu podczas transportu, aż do stanu właściwego. Należy wówczas przestrzegać wymagań technologicznych, a więc nie pozwolić, aby nie następowało przedwczesne wiązanie betonu. Dlatego też odległość (a przede wszystkim czas) dowozu mieszanki jest ograniczona.
Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.