Reklama

Problem wody gruntowej pod ciśnieniem – posadowienie dróg w wykopach

Napięte zwierciadło wody gruntowej stwierdzone było zarówno w dokumentacji z etapu przetargu, jak i w badaniach uzupełniających na etapie realizacji (rys. 2 i 3). W trakcie budowy wykonanie warstw podbudowy nawierzchni okazało się niemożliwe ze względu na uplastycznienie się podłoża i miejscowe wysięki wody, co nie pozwalało uzyskać wymaganych parametrów nośności. Z uwagi na wymagania związane z nośnością podłoża oraz bardzo zróżnicowaną budowę podłoża jako warstwę wzmacniającą i jednocześnie drenażową (fot. 1) zastosowano kruszywo łamane 32-63 mm o miąższości 30 cm na geosiatce PET (1), ułożonej na geowłókninie separacyjno-filtracyjnej igłowanej (4).

Warstwa przejściowa

Warstwę przejściową stanowi kruszywo łamane frakcji 0-32 mm o grubości warstwy 20 cm, ułożone na geotkaninie PET (2) z zawinięciem na brzegach. Spadek poprzeczny przyjęto zgodny ze spadkiem warstw konstrukcyjnych (2%) w kierunku rowów odwodnienia powierzchniowego. Warstwa drenażowa wspomagana jest drenami poprzecznymi (fot. 2) w postaci kruszywa owiniętego w geowłókninę, zlokalizowanymi poniżej i dostosowywanymi do stwierdzonych w poszczególnych obszarach warunków (rys. 4).

Opisane wyżej rozwiązanie w okolicy południowego przyczółka wiaduktu okazało się niewystarczające z uwagi na napięte zwierciadło wody. W trakcie przygotowywania podłoża następowało nie tylko uplastycznianie podłoża, ale również liczne przebicia wody pod ciśnieniem. Aby obniżyć ciśnienie wody w dnie prawego rowu wykonano wierconą studnię odciążającą, pracującą na samowypływ, oraz sześć kolumn żwirowych drenażowych łączących warstwę wodonośną o podwyższonym ciśnieniu z drenażem zbierającym z kolektorem poniżej dna rowu.
W celu przejęcia wód gruntowych i wysięków ze skarpy południowej (skarpa po prawej stronie jezdni przed wiaduktem) ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.