Paweł Podsiadło: W ŚKSM ciągle poszerzamy ofertę naszych produktów
Rozwój ŚKSM wiąże się z rozbudową laboratorium o pracownie chemiczne, w których jest możliwość badania składów chemicznych produktów kopalni. Czy planowane są już nowe, innowacyjne produkty?
Paweł Podsiadło: Tak, firma planuje poszerzenie portfela produktów, głównie o nowoczesne nawozy dla rynku rolniczego. Mamy również w planach pozyskanie w niedalekiej przyszłości złoża wapieni, z których zamierzamy produkować tłucznie oraz mączki głównie dla rynku: energetycznego, nawozowego, wypełniaczy, chemii budowlanej, szklarskiego czy hutniczego i można by jeszcze długo wymieniać różnorodne zastosowanie mączek. Wykonywany zakres badań w naszym laboratorium pozwala na stałą kontrolę parametrów kruszyw, dzięki czemu jesteśmy w stanie utrzymać jakość wyrobów na wysokim poziomie. Doposażenie laboratorium w ostatnich latach pozwoliło na poszerzenie zakresu badań naszych wyrobów gotowych. Zakupiono m.in.: komorę do badania mrozoodporności, bęben los Angeles, ubijak Proctora oraz prasę do CBR. Sytuacja rynkowa oraz potrzeby klientów nie pozwalają nam stać w miejscu, dlatego planujemy dalszy rozwój laboratorium, szczególnie pod względem badań chemicznych produkowanych nawozów, a przyszłościowo także mączek. Dzięki temu będziemy mogli poszerzyć ofertę naszych produktów.
W najbliższej przyszłości planowane są jeszcze jakieś modernizacje zakładu?
Paweł Podsiadło: Modernizacje zakładów to jest nieustający proces inwestycyjny, bez którego funkcjonowanie w branży kruszyw byłoby niemożliwe ze względu na liczną konkurencję, szczególnie w regionie świętokrzyskim. Dodam, że w najbliższym czasie planujemy budowę nowego zakładu przeróbczego na kopalni Winna. Zakład przeróbczy zastąpi dotychczas eksploatowane mobilne zakłady przeróbcze zużywające olej napędowy i wymagające większych nakładów eksploatacyjnych. Przybliżony termin uruchomienia zakładu planujemy w 2023 roku. Zaczęliśmy procedurę analizy, a w przyszłości uzyskania pozwoleń na budowę linii do produkcji nawozów oraz ich granulacji na kopalni Jaźwica i możliwości odzysku materiałów silnie zaglinionych materiałów, które na chwilę obecną stanowią małą wartość sprzedażową, ale to proces długotrwały, więc takie inwestycje są planowane na kilka kolejnych lat.
Dziękuję za rozmowę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”