Oświetleniowe słupy aluminiowe. Pięć kryteriów środowiskowych i ekonomicznych
W artykule szczegółowo omówiono pięć kluczowych kryteriów, które są istotne zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i aspektów ekonomicznych, dotyczących słupów aluminiowych anodowanych. Wspomniane kryteria stanowią fundament zrównoważonego podejścia do produkcji i eksploatacji tych konstrukcji, uwzględniając nie tylko aspekty ekologiczne, ale także ekonomiczne korzyści wynikające z ich wykorzystania.
6 maja br. w Monitorze Polskim ukazało się Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów dotyczące utworzenia Międzyresortowego Zespołu do spraw Zielonych Zamówień Publicznych. Celem zespołu jest koordynacja zielonych zamówień publicznych zgodnie z polityką zakupową państwa. W kontekście zrównoważonego rozwoju firma ROSA opracowała pięć kryteriów środowiskowych i ekonomicznych dla swoich słupów aluminiowych anodowanych:
1.Ślad węglowy
2.Żywotność
3.Okres gwarancji
4.Obieg zamknięty materiałów
5.Koszty montażu i konserwacji
Ślad węglowy
Firma ROSA znacząco zmniejszyła ślad węglowy swoich słupów aluminiowych anodowanych poprzez świadomy wybór dostawców, skracanie łańcuchów dostaw i zwiększenie produkcji energii elektrycznej. W 2023 r. średnia wartość emisji CO2 dla słupów aluminiowych o wysokościach od 4 do 12 m wyniosła 95,80 kg eCO2, co jest wynikiem o 54,13% niższym w porównaniu z konstrukcjami stalowymi ocynkowanymi. Ponadto, w porównaniu do roku 2022, ślad węglowy tych słupów spadł o 26,49%.
Żywotność
Żywotność słupów aluminiowych anodowanych wynosi minimum 50 lat, co zostało potwierdzone Aprobatą techniczną Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Badania w komorze solnej oraz testy odporności na promieniowanie UV wykazały, że słupy te są wysoce odporne na korozję i nie tracą swoich właściwości wytrzymałościowych ani koloru. W porównaniu do konkurencyjnych słupów ze stali ocynkowanej, malowanej proszkowo oraz kompozytowych, aluminiowe słupy anodowane wykazują znacznie wyższą trwałość.
Okres gwarancji
Naturalna warstwa tlenku aluminium chroni je przed korozją, a proces anodowania zapewnia długotrwałe utrzymanie estetyki i właściwości ochronnych bez potrzeby regularnych przeglądów czy napraw. Właściwości aluminium anodowanego zapewniają mu długi okres gwarancji.
Obieg zamknięty materiałów
Słupy aluminiowe anodowane są w pełni przetwarzalne, co wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Aluminium można przetwarzać praktycznie bez końca, co stanowi dużą przewagę w porównaniu do innych materiałów, takich jak kompozyty z żywicy poliestrowej wzmocnionej włóknem szklanym. Firma ROSA segreguje odpady poprodukcyjne i sprzedaje je, dając im drugie życie, co ma dodatkowy wkład w zrównoważony rozwój.
Koszty montażu i konserwacji
Słupy aluminiowe anodowane charakteryzują się niższymi kosztami montażu i konserwacji w porównaniu do słupów stalowych. Niższa waga słupów aluminiowych przekłada się na niższe koszty transportu i montażu. Analizy kosztorysów wykazały, że inwestycje z wykorzystaniem słupów aluminiowych są bardziej ekonomiczne. Dodatkowo, słupy aluminiowe anodowane nie wymagają konserwacji, co zmniejsza koszty eksploatacji w długim okresie użytkowania.
Podsumowanie
Słupy aluminiowe anodowane to produkty, które dzięki swoim właściwościom środowiskowym i ekonomicznym przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Niski ślad węglowy, długa żywotność, długi okres gwarancji, możliwość pełnego recyklingu oraz niskie koszty montażu i konserwacji czynią je strategicznym elementem zielonej transformacji. Aluminiowe anodowane słupy to inwestycja w przyszłość, która przynosi realne oszczędności oraz korzyści dla środowiska naturalnego i społeczeństwa.
Przeczytaj również: Nowa droga na terenie gminy Czempiń
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn. Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie roz...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Poprawa bezpieczeństwa i oszczędności energii jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą miejską i zrównoważonego rozwoju. Realizacja dwóch projektów dotyczących doświetlenia i wymiany oświetlenia w Sopocie w 2024 r. jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tych celów. Sopot już od wielu lat pozostaje liderem w realizacji projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu mieszkańców. Wśród nich szczególną uwagę zwraca modernizacja oświetlenia ulicznego,...
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...