OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego
Numeryczny model terenu istniejącego na podstawie chmury punktów
W celu utworzenia NMT z chmury punktów wskazujemy wstążkę, z pakietu narzędzi programu, Teren (ang. Terrain), gdzie znajdziemy sekcję Utwórz (ang. Create). W sekcji tej, znajduje się bardzo wiele metod na zaimportowanie, a następnie utworzenie NMT bezpośrednio w pliku DGN (DGN – natywny format plików OpenRoads™ Designer). Zanim jednak zaczniemy import modelu, warto w tym celu otworzyć nowy plik DGN na podstawie trójwymiarowego pliku źródłowego. Jest to punkt bardzo często pomijany przez niedoświadczonych projektantów. Tymczasem utworzenie go porządkuje informacje oraz umożliwia dystrybucję terenu do innych osób zaangażowanych w projekt.
Poniżej opisuje dwie proste metody na utworzenie NMT, uzależnione od formatu pliku chmury punktów.
Pierwsza jest zdecydowanie prostsza i rozpoczyna się od wyboru funkcji Teren > Utwórz > Z pliku (ang. Terrain > Create > From File), a następnie wskazania pliku z chmurą punktów. Minusem tej metody jest niewielki wybór formatów do zaimportowania (rys. 5a).
Popularnym formatem w tym przypadku jest LAS, który może być użyty zarówno przy skaningu laserowym (Lidar), od którego wywodzi się jego skrót, ale również przy fotogrametrii.
Druga metoda polega na uprzednim imporcie chmury punktów narzędziami MicroStation® i późniejszej konwersji jej na format używany specjalnie w niniejszym oprogramowaniu, czyli POD. W tym celu należy wybrać Podstawowe > Narzędzia dołączania > Chmury punktów (ang. Primary > Attach Tools > Point Clouds). Następnie w otwartym oknie kliknąć ikonę Dołącz (ang. Attach) i wskazać plik z chmurą punktów. Dopiero w kolejnym kroku tworzymy NMT na podstawie owej chmury punktów poprzez wybór polecenia Teren > Utwórz > Metody dodatkowe > Utwórz z chmury punktów (ang. Terrain > Create > Additional Methods > Create From Point Cloud). W tej metodzie do wyrobu jest znacznie więcej formatów, co jest jej zdecydowanym atutem (rys. 5b).
Niezależnie od wyboru metody utworzenia NMT należy pamiętać o filtrze punktów (rys. 6). Ustawienie to pozwala „przesiać” znaczną część punktów tak, aby NMT nie był zbyt „ciężki”, czyli nie zawierał zbyt dużej liczby trójkątów. Pominięcie tego ustawienia może spowodować, że pamięć obliczeniowa będzie zbyt obciążona, a co za tym idzie, program będzie bardzo wolno działał. Tym sposobem otrzymaliśmy teren (rys. 7), na którym możemy zacząć pracę nad przeprojektowywaniem drogi.
Numeryczny model terenu istniejącego na podstawie pliku tekstowego
W celu utworzenia modelu terenu z pliku tekstowego należy wybrać polecenie Teren > Utwórz > Metody dodatkowe > Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Terrain > Create > Additional Methods > Create Terrain Model From ASCII File), a następnie w oknie Wybierz pliki do zaimportowania (ang. Select File to Import) wybrać plik, np. teren.txt, zawierający spis punktów, dalej w oknie dialogowym Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Create Terrain Model From ASCII File), rys. 8:
- z lewej strony zaznaczyć model teren (domyślnie zaznaczony),
- utworzyć plik ustawień importu poprzez (L) na ikonie nr 3 z górnego paska narzędziowego; otworzy się nowe okno Utwórz plik ustawień importu tekstu (ang. Create Text Import Setting File),
- sekcje Modele terenu (ang. Terrain Models), Rzutowanie (ang. Projection), Filtr (ang. Filter), Układy współrzędnych geograficznych (ang. Geographical Coordinate Systems) pominąć,
- w sekcji Definicja obiektu (ang. Feature Definition) wybrać np. Terrain∖Existing∖Existing Triangles,
- w sekcji Kreator importu tekstu (ang. Text Import Wizard) wybrać plik z utworzonymi ustawieniami (jeśli plik ustawień został utworzony w tej sesji, to jego nazwa domyślnie ustawi się w tym polu),
- w sekcji Opcje triangulacji (ang. Triangulation Options):
- Metody krawędzi (ang. Edge Method) – wybrać Bez usuwania (ang. No removal) (domyślne) – nie ograniczamy liczby trójkątów (zalecane, jeżeli nie wiemy, jak wygląda teren; można to później zmienić we właściwościach NMT),
- Opcje importu (ang. Import Options) – ustawić jako Importuj tylko teren (ang. Import Terrain Only),
- nacisnąć [Importuj] (ang. Import), aby zakończyć działanie.
Aby utworzyć plik ustawień importu (wykorzystany w opisie powyżej), należy w oknie Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Create Terrain Model From ASCII File), kliknąć na ikonie nr 3 z górnego paska narzędziowego, w otwartym oknie Utwórz plik ustawień importu tekstu (ang. Create Text Import Settings File), kreatorze, który w podobnej formie występował w poprzednich wersjach InRoads™, należy (mając na uwadze układ pliku tekstowego do zaimportowania) zdefiniować grupy ustawień wymienione z lewej strony okna:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...